از 326 اماکن ورزشی دولتی تنها 56 مورد به صورت مستمر در اختیار مردم قرار گرفته است؛

در انحصار دولتی‌ها ورود عموم ممنوع



طرح مردمی‌سازی اماکن ورزشی دولتی استان یکی از طرح‌هایی بود که استاندار هرمزگان بر اجرایی شدن آن تاکید فراوان داشت اما این طرح همچنان معطل مانده است و بسیاری از اهالی هرمزگان هیچ استفاده‌ای از این طرح نبرده‌اند.
با وجودی که اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان به‌دنبال اجرایی کردن طرح مردمی‌سازی اماکن دولتی است و اماکن و سالن‌های ورزشی متعدد دولتی هم در استان هرمزگان زیاد است اما عملا مردم و ورزشکاران  برخی از شهرستان‌های هرمزگان سودی از  این طرح نبرده‌اند.
گفته می‌شود که  در هرمزگان بالغ بر 370 سالن و مکان ورزشی در اختیار دستگاه‌های دولتی است و قرار بود این ظرفیت‌ها به نحوی تعریف شوند  که در روزهای مشخصی  از هفته مردم بتوانند از این ظرفیت برای ورزش و تفریح استفاده کنند اما آیا این اتفاق در استان هرمزگان رخ داده است؟
با وجود دستور مهدی دوستی استاندار هرمزگان بر اجرایی شدن این طرح در تمام دستگاه‌های دولتی و این که اگر مدیری از این دستور سرپیچی کند با او برخورد  خواهد شد اما آن اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده است. علاوه بر اینکه باید در روزهای تعین شده اماکن ورزشی دولتی در اختیار ورزشکاران محلات و  مردم عادی قرار گیرد؛ طبق دستور استاندار این سالن‌ها باید در اختیار هیئت‌های ورزشی نیز قرار بگیرد که متاسفانه شاهدیم هئیت‌های ورزشی برای اجرا کردن برنامه‌های ورزشی خود در به ‌در دنبال یک سالن ورزشی هستند.
یقینا اگر  این طرح به طور کامل اجرایی  شود سرانه ورزشی استان به طور قابل توجهی  افزایش پیدا می‌کند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است و اگر هم افتاده خیلی کم بوده است. شاید اگر کسانی هم از سالن‌ها و امکان ورزشی برخی از دستگاه‌های دولتی استفاده می‌کنند بدلیل ارتباطی است که خودشان با یکی از مسوولان آن دستگاه دولتی دارند. اجرای طرح مردمی‌سازی اماکن ورزشی دولتی دو رویکرد داشت. نخستین رویکرد توسعه ورزش همگانی است که  این مسئله مورد تاکید استاندار هرمزگان نیز می‌باشد. رویکرد دیگر مسئله پرورش ورزشکاران استان برای مسابقات قهرمانی است که از این طریق، بستری را برای هیئت‌های ورزشی و ورزشکاران استان فراهم می‌آورد تا در صورتی که نمی‌توانند از اماکن ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان استفاده کنند؛ از اماکن ورزشی سایر دستگاه‌های اجرایی استان بهره ببرند تا زمینه و بستری برای کسب افتخار برای استان باشند.
گفته می شود در طرح مردمی‌سازی اماکن ورزشی؛ شهرداری، شرکت ‌گاز، نیروی انتظامی، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت مخابرات، شرکت آب و فاضلاب استان، سپاه امام سجاد علیه‌السلام، دانشگاه هرمزگان، جهاد کشاورزی، جمعیت‌ هلال احمر، آموزش و پرورش در مرکز استان و همچنین در شهرستان‌ها نیز سیمان هرمزگان در بندرخمیر  اماکن ورزشی خود را در اختیار مردم قرار  داده‌اند، در صورتی که بعضی از دستگاه‌های اجرایی می توانند در فصل تابستان که فصل اوقات فراغت دانش‌آموزان است به کمک اداره کل ورزش و جوانان بیایند اما تنها اماکن ورزشی خود را  در اختیار فرزندان کارکنان قرار داده‌اند و همچنان یا درب اماکن ورزشی آن‌ها بسته است یا برای در اختیار گذاشتن هر سانس اماکن ورزشی خود هزینه دریافت می‌کنند و انگار  برایشان دستور استاندار خیلی مهم نبوده است.
زمانی که قرار شد طرح مردمی‌سازی اماکن ورزشی در استان هرمزگان اجرا شود وزارت ورزش و جوانان از اجرای آن بسیار استقبال کرد و حتی مدیران برخی استان‌ها در تماس تلفنی با مدیر کل ورزش و جوانان در خصوص موضوع طرح و چگونگی اجرای آن، توضیحاتی خواستند  اما آن گونه که انتظار می‌رفت خیلی از دستگاه‌های دولتی برای به اجرا در آوردن این طرح با  اداره کل ورزش و جوانان استان  همکاری  نکرده‌اند.
از مجموع 326 اماکن ورزشی دولتی تاکنون 104 مکان ورزشی مورد استفاده مردم قرار گرفته است که از این تعداد، 56 مکان ورزشی به صورت مستمر و 48 مورد نیز به صورت مقطعی و هفتگی بوده است که انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها با اداره کل ورزش و جوانان همراهی و همکاری کنند. در بندرعباس به عنوان مرکز استان  حدود 30 تا 45 درصد طرح عملیاتی شده است که تا 100 درصد خیلی فاصله دارد و انتظار می رود که حداقل بین 70 تا 90 درصد این طرح اجرایی شود و برای این کار دستور اکید دوباره استاندار لازم است. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها