جزئیات سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳



سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم تا دقایقی دیگر در استودیوی محل مناظرات در رسانه ملی آغاز می‌شود.

  
به گزارش صبح ساحل،

عصر امروز - جمعه یکم تیر- سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) در حال برگزاری است.

نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با محوریت اقتصاد، دوشنبه ۲۸ خرداد از ساعت ۲۰ آغاز و در ۳۵ دقیقه بامداد روز سه شنبه پایان یافت و امشب سومین مناظره برگزار خواهد شد.

طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، قرار است ۲ مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

سوالات بخش اول؛ «سبک زندگی»

پیش از شروع مناظره انتخاباتی سوالات کارشناسان و نخبگان به شرح زیر پرسیده شد:

برنامه شما برای در اختیار قرار دادن مهدکودک ارزان قیمت چیست؟
چه برنامه ای برای آینده جوانان و ازدواج دارید.
مردم چگونه اعتراض خود به مساله ای نشان داده که تعییر به اغتشاش نشود؟
برای حل مساله سقط جنین چه برنامه ای دارید؟
برای مقابله با پدیده بی حجابی، غیر از راهکار فرهنگی چه راهکاری دارید؟

پورمحمدی: ما هنوز زنان را باور نکردیم

مصطفی پورمحمدی در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های جتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن مان فراهم شود از آن استفاده می شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تاثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی طراز اسلام و نظام اسلامی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. انتظار داریم آنها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می کنند؟ برنامه ای ندرایم؟ سبک زندگی ما را آنها باید تعیین کنند؟

پورمحمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ جای خود را به زبان باتوم بدهد، جوابش فحش، ناسزا و درشت‌گویی است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد. برادر عزیزم شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران، فرزندان ما هستند. من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم بخاطر مسئولیت‌های خشن و تلخ، اشدا علی الکفار باشم، امروز می گویم بر زنان و جوانانمان باید رحماء بینهم باشیم و در برابر آنها ذلیل باشیم و خاکسار باشیم، چنانچه برادر شهیدمان شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد؛ درود بر او.

قالیباف: زنان را سر دوراهی خانه‌داری یا مدیریت قرار نمی‌دهیم

محمدباقر قالیباف در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد، در دولت چهاردهم دولت خدمت و پیشرفت هم مورد توجه ما است؛ خانواده، عنصر و سلول اصلی جامعه و زن محور این حرکت در خانواده است.

وی تصریح کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی اولویت کار ماست. امروز، زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادر خرج در خانه است، هر اشکال و مشکلات اقتصادی باشد زن است که جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدای ما این فرصت را فراهم کرد که زنان به اجتماع آمدند. قول می دهم به گونه ای عمل کنیم که زنانمان را در دوراهی قرار ندهیم که یا خانه دار باشند و یا مدیر در جامعه باشند. هر دو را برای زنان باید فراهم کنیم. خودشان می توانند هر دو یا هر کدام از آنها را انتخاب کنند.

پزشکیان: تئوری گفتن کار ساده‌ای است باید عملی این‌ها را نشان داد

مسعود پزشکیان در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: این‌جور که ما می‌گوئیم باید وضع خوب می‌شد و نمی‌دانیم چه شد که اوضاع زن و دختر به این شکل در آمد. باید از مهد و مدارس این آموزش‌ها و توانمندی‌ها آغاز شود. ریشه این‌ها در آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: در زندگی با همسر خود چهار فرزند داشتیم و هر دو درس می‌خواندیم و کار کردیم. با هم بالا آمدیم. در خیابان وقتی برخوردها را با زنان و دختران می‌بیند و با اعتراض حتی برای آدم پرونده برایمان باز می‌کنند. واقعیت این است که این‌ها از دامن ما پرورش یافتند. آدم نمی‌تواند بپذیرد این برخورد مشکل را حل می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: لایحه تأمین امنیت زنان را هنوز در مجلس رسیدگی نکردیم. احترام در عمل و واقعیت اجتماعی است. وقتی حقوقشان نادیده گرفته می‌شود وظیفه ما این است که بپرسیم چرا این‌جور رفته می‌کنید. حرف خدا است که با آنها با ملاطفت برخورد کنید. برخورد ما با این قشر و جامعه اخلاقی است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این نگاه ما باید اصلاح شود. باید برگشت و دید چگونه در محله، مدرسه و مسجد چگونه آن‌ها را آموزش دادیم که این چنین شدند. حقوقی که به معلمان می‌دهیم و تبعیضات وحشتناکِ موجود منجر می‌شود آدم‌ها با هم بجنگند. برای این‌که این‌ها درست شود باید به ریشه‌ها بپردازیم و در عمل به آنها بپردازیم. تئوری گفتن کار ساده‌ای است باید عملی این‌ها را نشان داد.

جلیلی: پیروزی‌های انقلاب مرهون نقش زنان است

سعید جلیلی در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های کشور ما مرهون زنان است نقش آفرینی که زن مسلمان در عصرهای مختلف داشته است. در کتاب خاطرات مرگان شوستر در ۱۰۰ سال قبل که ۱۱ ماه در ایران بود، بیان کرده من وقتی عزم و نفوذ زنان مسلمان را می‌بینم آیا جا ندارد به عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم؟

وی ادامه داد: دشمنان در سال‌های اخیر بر روی زنان متمرکز شده‌اند و آیا این یک نقطه ضعف در انقلاب ما بوده و یا یک نقطه قوت و عمیقاً معتقدم که تمرکز آنها به این دلیل است که می‌دانند که این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم است که مردم با آن می‌توانند توانمندی‌ها، قدرت و موفقیت‌های خود را به رخ بکشند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: غرب در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و به چالش‌های جدی رسیده که خودشان در مقالاتشان به آن اعتراف دارند و همان کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند چرا چون آنها قوت و موفقیت ما را در عرصه مقاومت و پیشرفت می‌بینند. چرا که نیمی از جمعیت خودمان را که زنان بودند کنار نگذاشتیم و آنها می‌دانند که زنان را با قدرت و الگوی جدید وارد صحنه کردیم و مدلی را به جهانیان نشان می‌دهیم که همه آنها متحیر مانند. یک زن مسلمان کارآفرین و مادر نمونه در عرصه‌های مختلف موفقیت خود را نشان می‌دهد.

جلیلی افزود: بحث من این است که آن‌چیزی که زنان ما از آن نگران هستند که چرا نقش زن و نقش آفرینی زن سانسور می‌شود. ما امروز موفقیت‌های بزرگی در کشورمان داریم که توسط زنان رقم می‌خورد و البته مادران شهدا و همسران گرامی شهدا در جایگاه خود و زنان کشور ما موفقیت‌های بزرگی را رقم زدند ما زنان دانشمند و ارزشمندی را داریم که در عرصه‌های علمی فعالیت می‌کنند. به تازگی از شرکت هوایی مپنا بازدید کردم و دیدم که نیمی از ۲۵۰ کارشناس ارشد، زن بودند و کارهای بزرگی را انجام می‌دهند و در عرصه‌های مختلف شاهد هستیم که زنان با عفاف و حیا نمونه دقیق و مؤثری را به جهان نشان می‌دهد.

وی گفت: به عنوان معاون اروپای وزارت امور خارجه به نروژ رفته بودند و آنجا یک خانم دیپلمات نروژی در ایران دوره‌ای را تحت عنوان فقه و مبانی حقوق تحصیل کرده بود و می‌گفت شما چرا از این قوت‌های خودتان دفاع نمی‌کنید و آنها را عرضه نمی‌کنید؟ اینها می‌تواند بسیار قوی باشد. شهید حاج قاسم سلیمانی در وصیت‌نامه خود این رابطه بیان کرده بود که من از نامزدها می‌خواهم که همانند پدران جامعه به مسئولیت خود پیرامون حراست از جامعه توجه کنند نه با بی مبالاتی به خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساسی زودگذر از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. این وصیت‌نامه حاج قاسم عزیز ماست که جان خود را برای دفاع از این سرزمین و زنان این سرزمین فدا کرد در مقابله با داعش و مقابله با تحجر، اما این قدرت می‌فهمد که نقطه قوت ما چیست؟

زاکانی: نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست

علیرضا زاکانی در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی با محوریت «موضوع فرهنگی و اجتماعی» اظهار کرد: اساس دولت خدمت اجرای قانون اساسی است. بسیاری از حرف‌هایی که گفته می‌شود جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آن‌گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند و مسئله نیستند.

وی افزود: دو بسته خاص یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. در بخش اول سه بخش دارد که یکی رفاه، یارانه و معیشت و اشتغال است. در بخش دوم ناظر به ازدیاد جمعیت است که در اینجا هم تکلیف مشخص است و دنبال کنیم که زن در کنار همسری ونادری پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد که البته این همان دغدغه رهبری است.

زاکانی گفت: در نظام اسلامی خانواده یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشگری می‌کند و هم دیگران را به کنشگری وا می‌دارد.

وی با اشاره به ارتقای آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم، گفت: امام راحل در دهه شصت یک بیانیه ۸ ماده‌ای را صادر کرده که حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی هیچکس حق ندارد دخالت کند.

وی افزود: در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی است که در اینجا هم قانون حاکم است. در مورد حجاب باید بگوییم که این موضوع هم شرعی است و هم قانونی؛ اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها