مشکلات حمل‌و نقل افراد کم‌توان همچنان روی زمین مانده!

معلولین بدون نگاه ویژه مسئولین


نویسنده: زهره کرمی

یکی از مشکلات افراد معلول و کم‌توان در فضای شهربندرعباس مسئله تردد است؛ زیرا استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی برای افراد معلول با محدودیت بسیاری همراه است. پیشتر مقرر شده بود که 50 واحد ون به تردد معلولین اختصاص یابد سپس در آذر ماه 1401 و در شصت و سومین جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس، مصوب شد که 5 واحد ون به معلولین شهر بندرعباس اختصاص داده شود؛ اما با پیگیری‌های صبح ساحل مشخص شد که تاکنون این اتفاق انجام نشده است.

  
به گزارش صبح ساحل، طبق آخرین خبرها در اکثر کلان شهرهای کشور، بسترسازی مناسبی برای حمل و نقل معلولین فراهم شده؛ اما در شهر بندرعباس این امر همچنان محقق و اجرایی نشده است. 
یکی از معلولین در این‌باره به خبرنگار صبح ساحل گفت: در شهر بندرعباس سیستم حمل و نقل ویژه معلولین نداریم. هیچ خودروی ویژه تردد ما در شهر مناسب‌سازی نشده است. از طرفی فرهنگ ویژه‌ای که قابل تشخیص باشد که این فرد معلول نیازهای ویژه متفاوت با سایر افراد اجتماع دارد هم وجود ندارد.
 به گفته وی تا زمانی که فرد معلول از این سیستم استفاده نکند یعنی که این طرح اجرا نشده است.
این فرد ادامه داد: از سال 1400 طرحی تصویب شده که 5 تا 7 دستگاه ون برای معلولان در شهر بندرعباس مناسب‌سازی کنند. طی این سال‌ها از این دست وعده و وعیدها را بسیار شنیده‌ایم؛ اما دیگر وعده جدید نمی‌خواهیم فقط می‌خواهیم به یک وعده عمل شود. همه معلولین جامعه بندرعباس این وعده‌ها را شنیده‌اند و امیدی به سر انجام این طرح‌ها ندارند.
فرد دیگری در این رابطه با این مشکل گفت: اختصاص 5 ون به معلولین به مصوبه‌ها، جلسات و کمیته‌های مناسب‌سازی که سال‌ها قبل تشکیل شده بر می‌گردد و در اصل 50 دستگاه ون بوده است که در نهایت قرار شد 5 دستگاه در سطح شهر برای معلولین مناسب‌سازی شود که تا به امروز یک مورد هم ندیدیم.
وی در پایان صحبت‌های خود گفت: باید ونی باشد که برای استفاده از معلولی که با ولیچر است مناسب سازی شده باشد. اتوبوس‌های BRT هم در سطح شهر کم است و اگر باشد بنده معلول را سوار نمی‌کند. 
وی ضمن اظهار تأسف از نبود سیتم حمل و نقل معلولین در شهر بندرعباس از شهرداری خواست تا از مشهد، تهران و اصفهان الگو بگیرند؛ چرا که هم اتوبوس و هم ون مناسب‌سازی شده دارند.
شخص دیگری ضمن اشاره به خانه‌نشین شدن معلولان در بندرعباس افزود: وقتی فرد معلولی بخواهد کارهای روزمره و یا درمانی خود را انجام دهند هیچ وسیله حمل و نقل شهری از سمت شهرداری در دسترسش نیست. این امر باعث می‌شود که فرد در شهر حضور پیدا نکند و خانه نشین شود و از کارهای روزمره خود باز می‌ماند.
وی با بیان اینکه بارها با شهرداری و ادارات مربوطه نامه‌نگاری شده گفت: ادارات مربوطه هیچ عکس العملی نداشته‌اند آنها می‌گویند که معلولین در سطح شهر حضور ندارند و ما ندیدیم که یک معلول بخواهد رفت و آمد کند.در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه تنها یک سری رمپ در بلوار امام حسین برای استفاده از معلولین و عبور از اتوبان زده شده که آن هم نیمه کاره رها شده است.
وی بابیان اینکه که یکی از اعضا و کارمندان انجمن ضایعات نخاعی در همین بلوار امام حسین و به‌واسطه نبود حمل‌ونقل مناسب تصادف کرد و از آمدن به محل کار خود بازماند از شهرداری، استانداری و سازمان بهزیستی که مسئول کمیته مناسب‌سازی استان هستند خواست که برای حل این معضل اقدام مؤثری انجام دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها