داستان مردمی که مهاجرت می‌کنند

زنگ خطر بحران آب در میناب به صدا در آمد



صبح ساحل ، اجتماعی - مهاجرت از روستاهای میناب بدلیل کمبود یا بعضا نبود آب شرب چند سالی است به یک مشکل جدی تبدیل شده و اگر برای این معضل چاره‌اندیشی نشود با خالی شدن روستاها امنیت این خطه از کشور در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا،  بحران آب به ویژه در روستاهای میناب به سریالی تکراری تبدیل شده است، سریالی که هر بار در روایتی مشابه در یکی از روستاهای میناب اکران می شود تا هر ساله کم و بیش مردم و مسئولان با این معضل درگیر باشند و تدابیر اندیشیده شده تنها نقش مُسکّن را بازی کنند.

این در حالیست که استان هرمزگان به رغم دارا بودن 2 هزار و 240 کیلومتر نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان از این موهبت الهی با شیرین سازی آب در تامین آب شرب روستاهای استان بهره ای نبرده و بعضا نیز طرح های در دست اجرا نظیر آب شیرین کن بندرعباس با عمر قریب به 16 سال از کلنگ زنی آن همچنان اندر خم یک کوچه هستند.

در این میان اهالی روستای «نَز» میناب از توابع بخش سندرک با مشکل نبود آب آشامیدنی دست و پنجه نرم می کنند و از مسئولان خواستار چاره اندیشی و رفع مشکل خود هستند.

مهاجرت مردم روستای«نَز» به شهرها و روی آوردن به شغل های کاذب

درویش رضایی از اهالی روستای نَز در گفت وگو با ایسنا، گفت: مردم روستا با مشکل نبود آب آشامیدنی دست به گریبان هستند تا جایی که این وضعیت زندگی ساکنان روستا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

وی افزود: نبود آب آشامیدنی در روستا باعث شده تا ساکنان روستا دست از کار کشاورزی و دامداری شسته و به شهر مهاجرت کنند و به شغل های کاذب مشغول شوند.

رضایی نبود آب شرب و خشک شدن چشمه را مشکلی بزرگ در این روستا دانست و گفت: آب شرب این مردم از طریق آب باریکه ای که از چشمه با فاصله 6 کیلومتری تامین می شود که پاسخگوی مصرف اهالی روستا نیست.

تخلیه روستای«نَز» طی روزهای آینده

دهیار روستای«نَز» در گفت و گو با ایسنا، از اعلام زنگ خطر تخلیه روستا طی روزهای آینده خبر داد و گفت: تنها منبع تامین آب روستا چشمه فصلی است که با فاصله شش کیلومتری روستا قرار دارد.

ایمان پنجشنبه زاده، افزود: چشمه فصلی روستا اکنون دیگر هیچ آّبی ندارد که جوابگوی روستائیان باشد و زنگ خطر بحران آب در این روستا به صدا در آمده و طی روزهای آینده اگر مسئولان چاره اندیشی نکنند این روستای 400 نفری باید سریعا تخلیه شود.

وی تنها شغل مردم این روستا را دامداری و کشاورزی عنوان کرد و گفت: مشکل آب آشامیدنی این روستا با گذشت سال ها هنوز مرتفع نشده و طی این خشکسالی های اخیر و کمبود بارش، وضعیت چشمه فصلی که تنها منبع آب آشامیدنی روستای نَز بود به یک کابوس برای مردم تبدیل شده است.پنجشنبه زاده از مسئولان خواست برای رضای خدا به مشکل مردم این روستا توجه کنند و برای رفع آن فکر و چاره ای بیندیشند زیرا روستاهای منطقه کم کم دارند از سکنه خالی می شوند.

ا برای جویا شدن نظر و اقدامات مسئولان ذی ربط به سراغ مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان میناب رفت و به گفتگو نشست.

تامین آب آشامیدنی روستای«نَز»تحت پوشش آبفار نیست

رضا صادقی در گفت و گو با ایسنا، گفت: روستای نَز از لحاظ تامین آب شرب بصورت خودگردان و شبکه آب توسط مردم نگه داری و مورد بهره برداری قرار می گیرد و زیر مجموعه این سازمان از نظر تامین آب شرب به شمار نمی آیند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی میناب، تصریح کرد: منبع تامین آب بعضی از روستاها چشمه های اطراف روستاست که نَز نیز به همین ترتیب آب آشامیدنی آن تامین می شود.وی، اظهار کرد: در حد تعمیر رابط یا کمربند لوله های انتقال و تامین پودر پرکلرین  نیز آماده همکاری با این روستا جهت تامین آب شرب هستیم.

صادقی، خاطرنشان کرد: شش چشمه روستایی در سطح شهرستان میناب که زیرمجموعه آب و فاضلاب روستایی هستند تا پایان سال کار بهسازی و مرمت آنها به پایان خواهد رسید.مشکل بحران آب در شهرستان میناب هر روز سایه‌اش سنگین‌تر شده و این امر مهم‌ترین عامل تخلیه روستاهایی که اقتصاد آن‌ها بر پایه کشاورزی و دام‌پروری عنوان می شود و  تعداد روستاهای خالی از سکنه در این شهرستان هر روز در حال افزایش است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها