چرا دومین روز فستیوال موسیقی پیپه سرا در بندرعباس لغو شد؟



صبح ساحل ، هنری - پس از برگزاری دومین فستیوال موسیقی پیپه سرا در بندرعباس که با هدف نکوداشت علی پورسیار(علیکوبریم) برگزار شد.، حواشی زیادی بوجود آمد که لغو مجوز برگزاری روز دوم این فستیوال و واکنش رئیس انجمن موسیقی استان به سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان را در پی داشت. 

دومین فستیوال موسیقی پیپه سرا با هدف نکوداشت از سال های فعالیت علی پورسیار(علیکو بریم) سه شنبه(15 اسفندماه) در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد. این فستیوال با اجرای علی و جمشید میر رستمی، گروه روشن دلان صبا،پیپه بند و تقدیر از گروه های کیدی، جالبوت و داماهی برگزار اما پخش کلیپی که در آن علی پورسیار به ایراد سخن می پرداخت منجر به ایجاد حواشی شد.

هرچند واکنش مسئول برگزاری این فستیوال به حذف مراسم گرامیداشت یاد و خاطره علی حبیب زاده نیز در واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بی‌تأثیر نبوده است زیرا در مجوز برگزاری این فستیوال پخش کلیپ و گرامیداشت یاد و خاطره علی حبیب زاده نیز نیامده بود.

در همین بین کیانوش جهانبخش، با قراردادن پستی در صفحه اینستاگرامش نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد، در این متن آمده است:

" قبلا هم گفته ام،ای کاش یاد بگیریم مبنای قضاوت ما نسبت به هنرمندان،فقط هنر قابل ارائه شان باشد،به ما چه که در زندگی خصوصی افراد چه می گذرد...!!! آثار علی خان حبیب زاده پس از مرگش مانند فرهاد مهراد و دیگران از رسانه ی ملی پخش می شود و در قالب گروههای موسیقی مجوز انتشار آلبوم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرا در کنسرت می گیرد.

چه کسی می تواند منکر تاثیر گذاری حبیب زاده ی صاحب سبک و مولف موسیقی هرمزگان در سطح ملی و بین المللی باشد؟راستی مبنای شان و منزلت و تاثیرگذاری افراد در موسیقی مگر معیارهای دولتی است؟ ملاک مهر و لطف و عشق مردم سرزمینمان است... قلب مردم پاسخگوی نکوداشت و ملاک ماندگاری یک هنر مند است... 

موسیقی هیش در هرمزگان پایه ی تولید آثار فاخر و اثر گذاری بر فضای موسیقی امروز است،اصلا ریشه ی موسیقی ما در هیش است.... علیکو بریم؛دم شما گرم که موجب شادی و اندیشه شدی و هستی.... وقتی از شیخ امارات و توجهش به خودش صحبت می کند،درد عمیق هنر و هنرمند این سرزمین را مطرح می کند،که هنرمندش مورد احترام و توجه نیست... 

چرا صورت مسئله را پاک می کنید؟خالو قنبر عزیزم به این مسئولین بگو؛اَ کجا اَتی؟من به سهم خودم شرمنده ی عشق مردم سرزمینمان به هنر بویژه موسیقی محلی و آیینی هستم... 

اگر مقصر منم که پایان اسفندماه مهلت ریاست من در انجمن موسیقی به پایان می رسد و دیگر نخواهم بود... آرزو می کنم موسیقی هرمزگان در جایگاه واقعی خود قرار گیرد... اما عشق همچنان جاریست،ایستاده ایم تا موسیقی هرمزگان ،همچنان بر قله ی افتخار خود بایستد...."

" درست در روزهایی که متوليان هنر و فرهنگ هرمزگان  تاثیر گذار ترین‌ شخص موسیقی هرمزگان را به رسمیت نمی شناسند، مجوز های کنسرت خوانندگان غیر بومی پشت سرهم صادر می شود...متاسفم! نمي‌توان سلطان و احياگر موسيقى هرمزگان را ناديده گرفت ... اكثر ملودى ها و ريتمهاى كشور  ريشه در موسيقى مُدال على خان دارند، منافع اين همه كنسرت به جيب چه كسانى سرازير مى شود" 

درویش نژاد با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنیم و باید به قوانین احترام بگذاریم و آن ها را رعایت کنیم، تصریح کرد: در ابتدا با برگزاری این مراسم موافقت کرده و مجوزات لازم را صادر کردیم.

وی با بیان اینکه در قوانین و تعهداتی که شرکت برگزار کننده می دهد این است که تخلفی صورت نگیرد، اظهار کرد: نکوداشت یکسری شاخص ها و معیارهایی دارد که باید آن فرد در آن حوزه تأثیرگذار باشد.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به اینکه بنده به شخصیت علی پورسیار احترام قائلم اما وی نه کتاب و پژوهشی داشته و نه تأثیرگذار علمی و فکری، اضافه کرد: اما به عنوان یک هنرمند احترام قائل شده و مجوز برگزاری این مراسم را صادر کردیم.درویش نژاد با بیان اینکه علی پورسیار را بیمه و هزینه های درمانش را پرداخت کرده ایم، ادامه داد: مستری دائم و مادام العمر این هنرمند را برقرار کرده ایم و این به دلیل احترامی است که برای این هنرمند قائل بودیم.

وی با اشاره به اینکه پورسیار ارتباط چندانی با بدنه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان نداشت، عنوان کرد: به صرف اینکه یک کار هنری انجام داده این خدمات صورت گرفته است.این مقام مسئول در خصوص علت لغو دومین روز فستیوال موسیقی پیپه سرا افزود: تخلف موسسه برگزار کننده سبب لغو مراسم شد زیرا کلیپی بدون هماهنگی پخش شد که به تبلیغ شیوخ کشور امارات می پرداخت.

وی با بیان اینکه دلیل نداشت کشوری که سنخیتی با ما ندارد و مدعی خلیج فارس هستند، تبلیغ شود، اضافه کرد: این تخلف محسوب بوده و به نوعی به تبلیغ کشوری پرداخته شد که حاکمیت کشورمان در خلیج فارس را زیر سوال برده است و علت اصلی لغو این فستیوال پخش این کلیپ بوده است.

این در حالی است که رئیس انجمن موسیقی استان هرمزگان در گفت و گو با رسانه ها با تکرار سخنان قبلی خود مبنی بر عدم حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به انتقاد از مدیران این دستگاه اجرایی پرداخته است، سخنانی که بارها طی چند سال گذشته منتشر شده و معضلی را برطرف نکرده است و باید دید آیا چاره ای عملی برای مشکل بوجود آمده ما بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی وجود خواهد داشت یا کماکان باید شاهد سخنان تکراری باشیم؟!/ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها