یک مسوول در بندرعباس عنوان کرد:

توجه به سرمایه‌های انسانی برای آبادانی حوزه‌های آبخیز کشور



صبح ساحل ، اقتصادی - گردهمایی مدیریت جامع حوزه آبخیز سراب جاماش با حضور دكتر جزی مشاور عالی طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز كشور ،ذاكری مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان،دریانورد رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری هرمزگان ،پویافر فرماندار بندرعباس و اعضای كارگروه طرح مدیریت جامع  حوزه آبخیز سراب جاماش و كارشناسان این حوزه برگزارشد.

 مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: مهمترین هدف طرح مدیریت جامع تبدیل كردن  فضای بخشی نگری دستگاهای اجرایی مختلف حوزه اكوسیستم های طبیعی آبخیز به جامع نگری و همسویی است . امید ذاكری  درگردهمایی مدیریت جامع حوزه آبخیز سراب جاماش اظهارداشت :اگر همسویی و جامع نگری در دستگاهای اجرایی نباشد ممكن است برایند فعالیت ها اثر بخشی لازم را نداشته باشند.

وی  افزود: طبیعت مانند یك سیستم است كه اگر دخل و تصرف بر اساس اصول توسعه پایدار و توسعه متوازن نباشد موجب وقوع سیلاب ، ریزگرد ،آسیب دیدن بخش كشاورزی ،دیگر مخاطرات و معضلات طبیعی می شود و مدیریت جامع به دنبال این است كه از وقوع این مخاطرات جلوگیری كند.وی با اشاره به بند یك سیاست های كلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: مدیریت جامع هماهنگ و نظامند است و منابع حیاتی با رویكرد مشاركت مردم مبتنی بر توان و فاكتورهای زیست بوم است.

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در خصوص اهمیت اجرای طرح مدیریت جامع در حوزه های آبخیز گفت: حوزه های آبخیز واحد كاری طبیعی است كه در طبیعت مرزهای كاملا مشخص است و بارندگی در انتهای حوزه خارج و تمام فعالیت ها مسائل زیستی را تحت تاثیر قرار میده لذا تمام فعالیت ها بر مبنای این حوزه آبخیز قرار دارد.

ذاكری با قدر دانی از فرماندار بندرعباس برای پیگیری و حمایت از اجرای طرح آبخیز افزود:  در جهت گیری های بحث آمایش در سازمان مدیریت كشور یكی از بحث ها طرح مدیریت جامع بوده است و رویكرد اساسی این طرح مشاركت مردم با تكیه بر دانش بومی و برقراری عدالت اجتماعی است وشاخص های زیادی مانند قدرت تصمیم گیری ،جامع نگری، ارتقا كیفیت زندگی مردم ،افزایش سطح درآمد عمومی و تبدیل امنیت غذایی از جمله زیر مجموعه این شاخص ها است .

مشاور عالی طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز كشور نیز گفت:برای پیشرفت و آبادانی حوزه های آبخیز كشور باید به سرمایه های انسانی ،سرمایه های فیزیكی ،سرمایه های مالی ،سرمایه های اجتماعی و سرمایه های طبیعی توجه شودكه تمام این سرمایه ها در كشور موجود است و برای مدیریت منسجم بین دستگاهها باید برنامه ریزی منطقی و یكسان برای حوزه ها داشته باشیم .

جزی افزود: در قانون برنامه ششم توسعه كشور، توازن منطقه ای ،توسعه روستایی و توانمند سازی اقشار آسیب پذیر در نظر گرفته شده كه تا پایان برنامه توسعه باید  25 هزار روستا در كشور برنامه را اجرا كنند.

وی مردم را از رمز های كلیدی طرح مدیریت جامع دانست و گفت: در جریان اجرای برنامه ها ارتباط با مردم مدیریت شود و مردم پای كار باشند و در برنامه ریزی ها و تصمیم گیریها و اجرا ،مردم مشاركت كنند و خودشان اولویت های اصلی روستا ها را مشخص شود و بر اساس این اولویت ها كارشناسان و مدیران طرح برنامه ریزی كنند.مشاور عالی طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز كشور نیز گفت: مشاركت بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد ،تدوین برنامه و سند راهبردی حوزه ،ظرفیت سازی و توانمند سازی ،هماهنگ سازی پرو‍‍ژه های دولتی ازجمله گام های اصلی اجرای طرح مدیریت جامع است.

فرماندار بندرعباس و رییس كارگروه مدیریت جامع حوزه آبخیز شهرستان بندرعباس نیز گفت: امروز چالش های طبیعی و زیست محیطی و بحران آّب ،فرونشست و فروچاله ها سبب می شود با اندیشه های جدید و افكار نو برای احیا منابع طبیعی طبیعی و زیست سالم در اقصی نقاط كشور اقدام كنیم .

احمد پویا فر افزود: حوزه آبخیز جاماش 70 هزار هكتار در منطقه سیاهو به عنوان پایلوت انتخاب شد كه تدوین سند توسعه حوزه آبخیز در حال پیگیری است كه دهیاران و شوراها به صورت جدی پیگیر سند توسعه باشند

 وی گفت: تصویب اولویت ها و اختصاص اعتبار بر اساس اولویت ها طرح مدیریت جامع از مهمترین اقدامات در سال 97 است و تلاش می كنیم با مشاركت موثر مردم و ذینفعان شاهد اشتغال فراگیر در منطقه باشم.در پایان این گردهمایی كارگاه آموزشی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز برای دهیاریها و شوراها برگزار شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها