اتوبوسBRT موردنظر در دسترس نیست!

سرنوشت نامعلوم ۵۴ میلیارد بودجه شهرداری بندرعباس



صبح ساحل ، اجتماعی - بابک هاشمی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در سخنانی تازه چهارشنبه 19 اردیبهشت 97 گفت: «چندین سال است که به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و به ویژه اتوبوسرانی بندرعباس، خودرویی اضافه نشده و در حال حاضر روند نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به کندی صورت می‌پذیرد.»با اینکه وی به علت این مساله اشاره نکرده؛ اما یادآوری نکاتی در این باره‌ خالی از لطف نیست.

از اواخر سال ۹۲ طی یک دوره ۳-۴ساله جمعی از مسئولان شهری در بندرعباس همچون «محمدرضا حمزه‌پور، مدیرعامل (وقت) سازمان اتوبوسرانی»، «احمد پویافر فرماندار بندرعباس»، «حسین اخلاقی، معاون (وقت) سازمان اتوبوس‌رانی»، «عباس امینی‌زاده شهردار بندرعباس»، «بابک هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری»، «جاسم جادری، استاندار (وقت) هرمزگان»، «امید کاردانی، مدیرعامل (وقت) سازمان اتوبوسرانی»، «عبدالحسین ارجمند، شهردار (وقت) منطقه یک» بارها درباره‌ی راه‌اندازی طرحی به نام BRT سخن گفته‌اند.

 اصلا BRT چیست؟

بی.آر.تی یا سامانه اتوبوس تندرو نامش را از (Bus Rapid Transit) گرفته که در آن برای حمل‌و‌نقل سریع وسایل نقلیه عمومی از روش‌ها مختلفی همچون ایجاد روگذر و زیرگذر و خطوط ویژه استفاده می‌شود.

پس از راه‌اندازی BRT در شهرهای بزرگی همچون تهران و تبریز و اصفهان و ... پای این اتوبوس‌های تندرو به بندرعباس هم باز شد.امینی‌زاده شهردار بندرعباس هدف از راه‌اندازی ️این سامانه را «کاهش زمان سفر با حمل‌و‌نقل عمومی، کاهش آلودگی زیست‌محیطی و آلایندگی صوتی و کاهش سرانه مصرف سوخت انرژی» اعلام کرد.

 داستان BRT در بندرعباس از کجا شروع شد؟

اسفند ۹۲ حمزه‌پور، مدیرعامل (وقت) اتوبوسرانی از «تصویب راه‌اندازی BRT در طرح جامع ترافیک بندرعباس» خبر داد که قرار است «در سال ۹۳ راه‌اندازی شود.»

 ۱۴ ماه بعد در روزهای بهاری اردیبهشت ۹۴ حسین اخلاقی، معاون (وقت) اتوبوس‌رانی وعده داد «BRT تا ۶ ماه دیگر (تا آبان ۹۴) راه‌اندازی می‌شود» به گفته‌ی وی «هزینه خرید ۲۰ اتوبوس BRT پرداخت شده است.»هم‌زمان با سرمای بهمن ۹۵ امینی‌زاده شهردار بندرعباس در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه خلیج‌فارس با قاطعیت از تکمیل مطالعات و فراهم شدن همه امکانات برای راه‌اندازی اتوبوس تندرو شهری گفت و خبر داد «نهایتا تا اردیبهشت۹۶ BRT راه‌اندازی می‌شود.»در گرمای سوزان تیر ۹۶ بابک هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار که خودش قبلا زمان راه‌اندازی BRT را تیرماه اعلام کرده بود، هشت ماه دیگر آن را تمدید کرد و گفت: BRT تا پایان سال۹۶ در بندرعباس به بهره‌برداری می‌رسد.

 برای BRT چقدر هزینه شده است؟

طبق جدول بالا که در سالنامه آماری شهرداری بندرعباس منتشر شده ، طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ شهرداری ۵۴.۵ میلیارد تومان اعتبار صرف راه‌اندازی BRT کرده است.

از این مقدار ۱۴میلیاردتومان در سال ۹۴ صرف خرید ۲۲دستگاه اتوبوس و در سال بعد هم ۴۰/۵ میلیارد تومان صرف خرید ۶ اتوبوس دیگر و آماده‌سازی مسیر (نرده‌گذاری، اصلاح هندسی معابر، پل و ...) شده است.

 سرانجام BRT چه شد؟

با مقایسه هزینه پروژه‌های سال‌های اخیر، می‌توان دریافت که BRT یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های شهرداری بندرعباس بوده؛ با این تفاوت که برخلاف روگذرها و پلاژ بانوان و باغ پرندگان و ... سرنوشت آن بعد از چهارسال هنوز روشن نیست.

 اتوبوس‌های تندرو و شورای کندرو

بررسی گفته‌های مسئولان شهرداری بندرعباس در سه سال اخیر نشان می‌دهد چنان با قاطعیت از راه‌اندازی BRT سخن گفته و زمان قطعی آن را هم اعلام می‌کردند که انگار هیچ مشکلی بر سر راه آن وجود نداشته و ندارد؛ و طبق آن گفته‌ها باید الان اتوبوس‌های تندرو فعالیت‌شان را شروع می‌کند.

با اینکه سرعت انتشار اتفاقات وقایع خوب و بد در کشورمان آنقدر زیاد شده که کمتر کسی یادش می‌ماند روزی قرار بوده بندرعباس هم صاحب اتوبوس‌های تندرو شود؛ با این حال از تیر ۹۶ تاکنون (۱۰ماه پس از آخرین گفته‌های معاون حمل‌ونقل شهردار)، هیچ‌یک از مسئولان شهرداری درباره‌ی سرانجام BRT حرف نزده‌اند و یک‌باره اتوبوس‌های تندرو از جریان رسانه‌ای حذف شد و انگار نه انگار این همه مسئول به صف می‌شدند و آمدن اتوبوس‌های تندرو را وعده می‌دادند.

در این مدت شورای شهر دوره‌ی پنجم هم فعالیت‌اش را شروع کرده است و اعضای این شورا هم در این‌ باره واکنشی نداشته‌اند.چندی پیش مساله کمک «۵ میلیارد»ی شهرداری بندرعباس به ساخت مسجدجامع (که بعدا تکذیب شد) تا یکی دو هفته موضوع بحث اعضای شورا و رسانه‌ها بود.

با درنظر گرفتن اعتبار ۵۴.۵میلیارد تومانی پروژه اتوبوس‌های تندرو (۱۰درصد کل بودجه سالانه شهرداری بندرعباس)؛ جای سوال است با وجود اینکه هزینه BRT نزدیک به ۱۱برابر کمک فرضی شهرداری به مسجد جامع است، اعضای شورای شهر بندرعباس چرا در این باره حرفی نمی‌زنند و علت این رویکرد دوگانه چیست.

ممکن است شهرداری بندرعباس ترجیح دهد پرونده این اتوبوس‌ها را بایگانی کند، اما وظیفه‌ی شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم و نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری چیست و چرا فراموش شده است؟

این سکوت نشان می‌دهد یا این موضوع از اهمیت چندانی برای اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری بندرعباس برخوردار نیست که درباره‌‌اش توضیحی ارائه شود، یا شاید اعضای شورا نماینده افراد دیگری غیر از مردم هستند؟ شاید هم همان روش قدیمی که پاسخ‌گویی و دیدار رخ‌به‌رخ با مردم فقط در ماه‌های منتهی به انتخابات و سایر روزها هم «مشترک موردنظر در دسترس نمی‌باشد.»

«سبقت گرفتن مسئولان از یکدیگر برای گفت‌وگو با رسانه‌ها در روزهای معرفی BRT»، «سکوت ۱۰ ماه اخیر مسئولان شهری بندرعباس»، «نامشخص بودن سرنوشت این پروژه»، «نامعلوم بودن سرنوشت اتوبوس‌های خریداری شده» همه قطعاتی پازلی هستند که نشان می‌دهد «پیروزی هزار پدر دارد، اما شکست یتیم است.»

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها