مدیر کل محیط زیست استان در گفت وگو با صبح ساحل بیان کرد:

بیش از 100 شکارچی غیر مجاز دستگیر شده است



صبح ساحل ، اجتماعی - بابک پارسا//مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان گفت: در حال حاضر 47 محیط‌بان در استان هرمزگان داریم درصورتی‌که مطابق استانداردها در ازای هر 2000 هکتار یک محیط‌بان باید مشغول بکار باشد.

مجید وفادار مدیرکل اداره حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این روزنامه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای محیطبان علی الخصوص شهیدان دهقانی و هرمزی، در خصوص روزملی محیطبان بیان کرد: متاسفانه همچنان تعداد کم محیطبانان باعث شده که هر محیطبان زحمت و فعالیت هشت محیطبان را متحمل شود و حیطه مسئولیت بیشتری را داشته باشد و این در حالی است که این کمبود نیروی محیطبان در سراسر کشور مشاهده می گردد. 

وی اعلام کرد؛ در حال حاضر در استان هرمزگان چهل و هفت نفر محیطبان مشغول بکار هستند وبا توجه به استاندارد جهانی که در ازای هر 2000 هکتار یک محیط‌بان باید مشغول بکار باشد در استان هرمزگان در ازای 16000 هکتار یک محیطبان وجود دارد.

مدیرکل اداره حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان ادامه داد: استان هرمزگان با وجود نوار ساحلی، تالاب‌های منحصر به فرد و جزایر متعدد یکی از مناطق مهم کشور در خصوص حفاظت محیط زیست بشمار می رود، همچنین وجود گونه های جانوری که بعضا در حال انقراض هستند وظیفه محیط‌بانان و پرسنل این اداره کل را دوچندان کرده است.

وی افزود چهار تالاب در استان هرمزگان به ثبت رسیده است و یک تالاب دیگر نیز در حال ثبت است که همین امر باعث شده است که استان هرمزگان دارای بیشترین وسعت تالاب در کشور باشد.

وفادار در خصوص شکار غیرمجاز در مناطق حفاظت شده گفت: اکثر شهرستان‌های استان هرمزگان دارای مناطق حفاظت شده هستند اما در دو شهرستان حاجی آباد و بندرلنگه شاهد شکارهای غیرمجاز بیشتری هستیم، البته با تلاش محیطبانان و مقابله با شکارچیان در صدد کاهش شکارها هستیم بطوری که در سال گذشته مجموع کل شکار غیرمجاز پرندگان در استان هرمزگان 36 مورد بوده است که نسبت به سال گذشته یازده مورد کاهش را شاهد بودیم، همچنین بیست چهار مورد شکار پستانداران، یکصد و نود و سه مورد زنده گیری پرندگان، چهار مورد زنده گیری پستانداران نیز از دیگر موارد شکار غیر مجاز در در استان هرمزگان بوده است. وی ادامه داد: در سال گذشته 106 نفر شکارچی غیرمجاز توسط یگان حفاظت دستگیر شده اند که این دستگیری‌ها منجر به افتتاح 95 فقره پرونده قضایی شده است. 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برنامه های متعددی در خصوص آموزش جوانان محلی و دانش آموزان صورت گرفته است، پنجاه برنامه و نشست آموزشی با جوانان مناطق مختلف استان، یکصد و دوازده مورد برنامه آموزشی (یک ساعت با محیط بان) را در مدارس استان برگزار کردیم و هدف اصلی از این برنامه هایی آموزشی مهم بودن نقش طبیعت و حفاظت از آن، در زندگی انسانها بوده است، چرا که معتقدیم با آموزش های صحیح و آگاه ساختن مردم هر ایرانی میتواند یک محیط بان باشد.

مدیرکل اداره حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان در خصوص جریمه های ضر وزیان وارده توسط متخلفین محیط زیست اعلام کرد: 17.165.500.000 ریال مبلغ ضر و زیان وارده توسط متخلفین بوده است که از این مبلغ؛ 1.486.700.000 ریال وصول شده است. 

وی همچنین افزود؛ کل این مبالغ به خزانه کشور واریز می گردد و سپس مبالغ مربوط به استان برگشت داده می شود، ضمن آنکه 70% از جریمه بعنوان حق کشف به محیطبانان داده می شود که البته بیش از یکسال است که این مبالغ به استان داده نشده است.

وفادار با اشاره به کمبود تجهیزات بیان کرد: با توجه به کوهستانی بودن اکثر نقاط حفاظت شده در استان هرمزگان، عبور و مرور محیطبانان با مشکلاتی مواجه است، کمبود خودروهای مناسب نیز یکی از این از مشکلات بشمار می آید. کمبود جلیقه های ضد گلوله و دیگر لوازم مهم مورد نیاز محیطبانان نیز از مواردی است در حال برطرف کردن آن هستیم. وی همچنین به نصب دوربین‌های مداربسته در مناطق حفاظت شده اشاره کرد و گفت: چنانچه بودجه نصب دوربین های مداربسته فراهم گردد، با توجه به کمبود محیطبان در استان می توانیم با نصب دوربین کمک زیادی به این عزیزان نمائیم.

مدیرکل اداره حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان از برنامه های روز ملی محیط‌بان خبرداد و اظهار امیدواری کرد که همه مردم ایران باید محیطبان باشند، وی حفاظت از محیط زیست را صرفا وظیفه محطبانان ندانست و بیان کرد وظیفه هر ایرانی است که در حفظ محیط زیست پیرامون خود کوشا باشد، مخصوصا در استان هرمزگان با توجه به نوار ساحلی و جزایر مردم باید همکاری بیشتری با محیطبانان داشته باشند. 

وفادار با اشاره به سواحل زیبای استان هرمزگان بیان کرد؛ همه مردم باید در نظافت سواحل کوشا باشند چراکه آلوده نبودن محیط اطراف زندگی، سلامت جامعه را دربر خواهد داشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها