در آیین تکریم و معارفه مدیر کل کتابخانه‌ها:

کتابداران سربازان خط مقدم عرصه ترویج کتاب‌خوانی در کشور هستند



 صبح ساحل ، سیاسی - ستاره محمودی//  آیین تکریم و معارفه مدیر کل کتاب خانه های عمومی استان هرمزگان با حضور جمعی از مدیران، مسئولان و روحانیون استان، برگزار شد.

به گزارش صبح ساحل، با پایان یافتن ماموریت محسن زینلی تختی در اداره‌ کل کتابخانه‌ های عمومی استان هرمزگان، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در این دوره، حجت الاسلام محمد ذاکری را به ‌عنوان مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، منصوب کرد.

در این آیین محسن زینلی تختی گفت: در طی سال های اخیر دغدغه های ما افرایش سرانه مطالعه ی استان، تجهیز بخش کودک و نوجوان، تامین منابع کمک درسی و افزایش فضای فیزیکی کتاب خانه ها را بوده است.

در طی این پنج سال، افتتاح ۱۴ کتاب خانه و آماده سازی و تجهیز ۱۸ کتاب خانه صورت گرفت.

همچنین ما افزایش ۵۹ درصدی تعداد اعضا، رشد ۹ درصدی سرانه فضا و رشد ۳ درصدی تعداد منابع کتاب خانه های عمومی استان را شاهد بودیم.

وی افزود: البته حضور خیرین در روند کار کتاب خانه ها نقش مهمی داشته است. با توجه به کمبود اعتبارات دولتی و لزوم توسعه ی کتاب خانه ها در سراسر استان، ۱۳ کتاب خانه عمومی با همکاری خیرین، شهرداری ها و دهیاری ها، سازمان مدیریت برنامه ریزی استان ساخته شده است.

زینلی ضمن تشکر از سید عبدالله هاشمی، یکی از خیرین استان، گفت: افزایش کتاب خانه و دیگر پیشرفت های ما در این زمینه تنها با همکاری خیرین، نمایندگان مجلس، استاندار و سایر نهاد ها و اداره های استان و کشور میسر شد.

آیت الله نعیم آبادی، نماینده ی ولی فقیه در استان، با ذکر اهمیت کتاب و کتاب خوانی، اذعان داشت: حرف اول را در تمدن بشری کتاب می زند و تغییر جهان با ابزار های جنگی اتفاق نمی افتد بلکه با کتاب صورت میگیرد. مدیرانی که در راس تصمیم گیری هستند، باید به نیاز های جامعه توجه ویژه ای داشته باشند.

نماینده ی ولی فقیه در استان خاطر نشان کرد: اگر سازمان های دولتی و مدیران کتاب خانه ها، هدفمند یعنی با توجه به نیاز هر شهر و روستا، به توزیع کتاب مشغول شوند، کمک شایانی به افراد آن جامعه خواهد شد؛ اما همانطور که می دانیم سرانه ی مطالعه ی استان پایین است چرا که سرمایه در زمینه ی کتاب و کتاب خوانی خرج می شود اما به دلیل عدم توجه به نیاز ها، بازدهی مناسبی دیده نمی شود.

بهروز اکرمی، معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان، گفت: در بحث کتاب خانه ها توجه به دو نکته ضروری است: اول اینکه آیا در سطح جامعه همانقدر که به ارز و سایر موارد مادی توجه می کنیم، به روح انسان ها نیز می پردازیم؟ از نظر من جامعه ی سالم جامعه ای است که هم به مسائل اقتصادی کشور و هم به عدم کتاب خوانی افراد جامعه توجه داشته باشد.

دوم اینکه کتاب کالایی فرهنگی و کتاب خوانی عملی فرهنگی است که میتواند از لحاظ اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد؛ یعنی همواره دارای دو سمت عرضه و تقاضا است. مدیران و تمام کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند باید به هر دو سمت توجه کنند. سوالی که همیشه برای من مطرح بوده این است که چرا مردم جامعه ما می توانند تحمل کنند که کتاب در جامعه نباشد و در سال حتی یک کتاب هم نخوانند؟ ساخت کتاب خانه عملی مهم و اساسی است اما آیا ما برای افزایش تقاضا نیز برنامه ریزی داشته ایم؟ تقاضای کتاب امری عمومی و همگانی است و دولت ها نمی توانند با وضع قوانین این نیاز را در انسان ها به وجود بیاورند. زمانی ما می توانیم در زمینه تقویت روح و معنویات انسان ها موفق باشیم که به هر دو جنبه ی عرضه و تقاضا اهمیت بدهیم.

در ادامه اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: کتابداران سربازان خط مقدم عرصه ترویج کتاب‌خوانی در کشور هستند. بحث توجه به ایجاد بخش کودک و نوجوان از اولویت‌های اصلی ماست که به‌خوبی در مسیر اجرا و توسعه است زیرا عادت به کتاب خواندن از کودکی باید در یک فرد نهادینه شود. همچنین دسترسی آحاد جامعه به فضای کتابخانه‌ای از سایر برنامه‌های ما است.

شفاعی با اشاره به اینکه باید دست خیرین در هرمزگان را بوسید که باهمتشان در جهت توسعه کتابخانه‌ها گام بلندی برداشتند، اضافه کرد: کتابخانه‌های نیمه‌تمام بسیاری در سطح کشور داریم که نیاز به کمک خیرین برای بهره‌برداری دارد. شغل کتابداری همچون معلمی است و نیاز به اطلاعات کامل و جامع دارد و مشاوران امینی برای مراجعه‌کنندگان به کتابخانه است.

شفاعی با اشاره به اینکه در دوره‌ای توجه ای به کتابدار نمی‌شد و هرکس از خیابان کتابدار می‌کردند اما امروزه دیگر تخصصی به آن نگاه و از سال 93 به‌خوبی منزلت اجتماعی این شغل در حال رشد است، افزود: عملکرد زینلی به‌خوبی بر همگان روشن است اما چون نهاد کتابخانه‌ها غیردولتی است و مجبور به قطع همکاری با زینلی شدیم که پس از مشورت با استاندار هرمزگان افرادی معرفی و بر روی آقای ذاکری به اجماع رسیدیم تا وی با سبقه فرهنگی مناسب بتواند سکان هدایت انجمن کتابخانه‌ها را به دست بگیرد.

حجت الاسلام محمد ذاکری، مدیر کل جدید کتاب خانه های عمومی استان هرمزگان، ضمن تشکر از زینلی تختی، گفت: من چندین سال با حضور در انجمن کتاب‌خوانی استان شاهد خدمات و تلاش‌های زینلی بودم.

ذاکری در پایان اظهار داشت: جمعیت استان هرمزگان حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می باشد و تعداد اعضای کتاب خانه های استان چهل هزار نفر می باشد که حدودا چهار و یک دهم درصد از جمعیت کل استان می باشد. همچنین جمعیت شهر بندرعباس حدود ۷۰۰ هزار نفر است و در بندرعباس هشت کتاب خانه موجود می باشد اما تعداد کسانی که در این کتابخانه های عضو می باشند بیست وسه هزار نفر است. از نظر ما موفقیت ما در بالا بردن این آمار هاست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها