ساده دلی مردم ، فقر، بیکاری عاملی بر کلاهبرداری فرهادها

کلاهبرداری میلیونی سرهنگ قلابی از کرمانشاه تا هرمزگان



صبح ساحل ، حوادث - سرهنگ قلابی که در کرمانشاه  ،از طریق تلفن از 22 نفر هرمزگانی ، 76 میلیون و 500 هزارریال  کلاهبرداری کرده بود به تحمل 3 سال حبس تعزیری و بازگردان مال به صاحبان آن محکوم شد...

بیکار است و بی پول با 3 فرزند معلول جسمی و حرکتی ، نمی داند چیکار کند تا خرج و مخارج فرزندانش را در بیاورد ، تا اینکه در شبی از شبهای  سرد سال 93 ، با تهیه یک سیم کارت ، نقشه ای را که چند روزی برایش برنامه ریزی کرده بود را عملی کرد.

این مرد 44 ساله که  خدمت سربازی را در فرماندهی انتظامی هرمزگان گذرانده بود و در طی این مدت با فرهنگ و گویش مردم استان آشنا شده بود و می دانست که پلیس در نزد شهروندان هرمزگانی قابل احترام است ، نقشه کلاهبرداریش را بر همین اساس بنا کرد. ساعت یک بامداد است و خانواده در خواب. 

وی در گوشه ای از  منزل تلفن همراه را برداشت و پس از گرفتن پیش شماره 0917761 و به صورت اتفاقی 4 شماره بعدی ،صدایش را صاف کرد و منتظر ماند تا صدای صاحب شماره مذکور را بشنود و اولین نقشه را اجرا کند.

اما تلفن زنگ می خورد و کسی جوابگو نبود. تلفن را قطع کرد و شماره دیگری را به صورت رندومی انتخاب کرد ... پس از به صدا درآمدن بوق انتظار ، صدای مرد جوانی را شنید. 

فرهاد با  لحن  فرد درمانده و در راه مانده، پس از سلام و احوالپرسی ، طوری وانمود کرد که به یکی از دوستانش تماس گرفته است اما آن طرف خط تا بیان  کرد که شماره را اشتباه گرفتید وی خود را «سرگرد حسینی « معرفی نمود و اینکه به‌همراه خانواده بوده و خودرو وی در (مسیر بندرعباس) خراب شده و نیاز به مبلغی وجه نقد جهت تعمیر دارد . 

فرهاد این قول را به آن مرد جوان داد که  پس از رسیدن به مقصد وجه مأخوذه را برمی‌گرداند و سپس شماره حساب خود را به وی داد. مرد جوان که پس از لحظه ای شنیدن صدای  این سرگرد ، باورش شده بود که با مامور پلیس هم صحبت شده است ، به حرفهایش اعتماد کرد ...    لحظه ای بعد پیامک واریز مبلغی به گوشی ای فرهاد آمد ...

 شکایت از کلاهبردار  

بدین طریق این نوع کلاهبرداری به صورت پیامک یا تماس  تا چند ماه ادامه داشت  وفرهاد با عناوین مختلف «سرگرد و سرهنگ»  از افراد اخاذی می کرد تا اینکه پس از شکایت افرادی مبنی بر عدم پاسخگویی تلفن وعدم بازگشت پولشان، پرونده این متهم مامورنما در دستگاه قضایی و انتظامی تشکیل شد. با توجه به تعدد شکایات شهروندان مبنی بر کلاهبرداری از آنان با این شیوه و شگرد ، با اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخصات این متهم شناسایی و خطوط تلفن همراه وی مورد ردیابی قرار گرفت... 

 مدتی بعد محل اختفای متهم واقع درشهرستان اسلام آباد غرب  استان کرمانشاه شناسایی شد. اکیپی از مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری استان هرمزگان به محل اعزام و با همکاری مأموران پلیس آگاهی کرمانشاه وی را در  21 تیرماه 96 در یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی دستگیر کردند.

 شناسایی 22 مالباخته

به گفته سلیمان عفیف، دادرس شعبه 106 دادگاه کیفری دو بندرعباس،در این راستا  ،22 مال‌باخته که قربانی اقدامات و چرب‌زبانی متقلبانه این متهم شده و از 200 تا 800 هزار تومان به حساب بانکی وی واریز کرده بودند شناسایی شدند.

فرهاد در بازجویی مدعی شد : «از آنجایی که با فرهنگ و روحیات هرمزگانی ها آشنایی داشتم می دانستم که  به پرسنل پلیس احترام خاصی قائلند و با نقشه ای که کشیده بودم موفق می شوم». 

وی  ادامه داد: « از ساعت یک بامداد به بعد تماس هایم شروع می شد و 75 درصد تماس ها منجر به واریز وجه نقد به کارت بانکی گردیده است».

 مجازات مرد کلاهبردار

قاضی عفیف مجازات این مجرم را از جهت ۲۲ مرتبه غصب عنوان مأمور انتظامی و از حیث ارتکاب ۲۲ فقره جرم تحصیل مال از طریق نامشروع، تحمل سه سال حبس تعزیری و بازگرداندن جمعا مبلغ 76 میلیون و 500 هزارریال، به مالباختگان اعلام کرد و اظهار داشت که از حبس های مذکور تنها یک فقره از این حبس ها به عنوان مجازات اشد قابلیت اجراءِ خواهد داشت .

وی گفت: متاسفانه شاهد سوء استفاده برخی افراد از جایگاه پرسنل نیروی انتظامی  نزد مردم و اعتماد مردم به پلیس هستیم .

دادرس شعبه 106 دادگاه کیفری دو، به شهروندان توصیه کرد که  هوشیار باشند و به افردی که خود  را به عنوان مامور انتظامی و یا دیگر عناوین دولتی معرفی می کنند قبل از شناخت و اطمینان از صحت ادعای آن فرد ، اعتماد نداشته باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها