اهدا اعضای بدن «مسلم شهریاری فر» در بیمارستان شهید محمدی انجام شد

دمیدن نفس زندگی بر کالبد بیـــماران نیـــازمند



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام// کلیه ها  و کبدش برای پیوند به بیماران نیازمند اهدا و نامش به عنوان سومین اهدا کننده امسال در هرمزگان  ثبت شد. نامی که نه فقط برای خانواده بلکه برای همه ی  ما جاودان ماند .

 مسلم شهریاری فر، 30 ساله ،متولد ایرانشهر و ساکن بندرعباس 3 روزی که در خانه ابدیش در آرامستان «باغو» بندرعباس آرام گرفته است  خانه ای (قبر)  که از طرف شهرداری به این نام آورتعلق گرفت و قرار است از این پس به متوفیان مرگ مغزی که اعضای بدنشان پیش از فوت اهدا ‌شود،‌ قبر رایگان تعلق گیرد.
به گفته  دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی  دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پیرو  مصوبات جلسه اعضا شورای شهر بندرعباس و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و همچنین تیم اداره پیوند وزارت بهداشت  مقرر شد قطعه ای از آرامستان باغو به نام «نام آوران» جهت خاکسپاری متوفیان که اعضای بدنشان اهدا شده است به صورت رایگان تعلق گیرد در صورتی که این پیشنهاد به صورت مصوبه درآید، تاثیرات مثبتی در پی داشته و تشویقی برای این حرکت انسان‌دوستانه نیز در جامعه محسوب می‌شود.
مجید عسکری زاده عضو شورای اسلامی بندرعباس هم از مصوبه شدن این موضوع خبر داد که در آینده نزدیک قطعه ای از آرامستان باغو به افراد اهدا عضو تعلق می گیرد  .

 روز دوم کاری
صبح چهاردهم آبانماه سالجاری مرد جوان برای رفتن به محل کار ،بعد از خداحافظی با فرزندانش پویا 5 ساله و عسل 3 ساله و همچنین همسرش به امید بازگشت  و دیدن اعضای خانواده اش از منزل خارج شد .
 دومین روزی بود که در ساختمان در حال احداث مشغول به کارشده  و برایش مهم بود که سر موقع در محل حاضر شود. نگاهی به عقربه های ساعت مچی اش  کرد ساعت 10 صبح است ،دستگاه  پیکور را برداشت و مشغول کار شد اما لحظاتی بعد شاهدان با صحنه دردناکی روبرو شدند.  این کارگر دچار برق گرفتگی شده بود، سریع به اورژانس 115 اطلاع داده شد. تیم اورژانس پس از رسیدن به محل حادثه در خیابان فردوس ، اقدامات اولیه بر روی این فرد انجام  و به بیمارستان  خاتم الانبیا انتقال دادند ...
 خبر شوک کننده
زن جوان از انتقال همسرش به بیمارستان با خبر شد ولی فکرش را نمی کرد که با صحنه شوک آوری روبرو شود و بفهمد که مسلم به خاصر ضریب هوشی پایین در کما رفته است .

 در  راه  رسیدن به بیمارستان هزاران فکر و خیال از ذهنش گذشت  و همه‌اش خدا خدا می‌کرد حالش خوب باشد اما زمانی که وارد بیمارستان شد باورش نمی شد که مرد زندگیش که صبح  برای کسب روزی حلال  از خانه خارج شده و قرار بود ساعاتی بعد به به خانه برگردد حالا بدون حرکت بر روی تخت بیمارستان قرار گرفته است .

پاهایش رمق ایستاندن نداشت به زور خودش را سرپا نگه داشت تا آنکه خانواده اش از راه رسیدند.   پزشکان اظهار امیدواری کردند که شاید بیمار بهبود و مدتی بعد از کما بیرون بیاید.

از آن روز حادثه 22 روز گذشت و خانواده  لحظه‌ای از پشت در اتاقی که  مرد جوان بستری بود دور نمی شدند وامید داشتند معجزه‌ای رخ دهد و او زنده بماند اما تقدیر این‌گونه رقم نخورد و او مرگ مغزی شد.

 تصمیم سخت اهدا عضو
«پزشک معالج مسلم، نزد ما آمد و ماجرای تائید مرگ مغزی او را اعلام کرد باورمان نمی‌شد او رفته و دیگر در کنارمان نیست لحظات سخت و دردناکی بود و گفته شد که اعضاء بدنش را می شود اهدا کنید  و زمانی که این موضوع را فهمیدیم تصمیم مهم مان را گرفتیم».

  عبدالرحمان مومنی یکی از نزدیکان مسلم  با بیان این مطلب گفت: «تصمیم سختی بود  و مرگ مغزی واقعیتی تلخ است، نمی دانستم چطوری  پدر و مادر و همسرش را راضی کنم اما آنها با کمی مکث از اینکه جان بیماران دیگر نجات یابد با دلی پر از رضایت به بخشش، برگه رضایت اهدای عضو را امضا کردند».
وی ادامه داد: «در آن لحظات سخت و دشوار که باید مهمترین تصمیم زندگی مان را می گرفتیم دلمان نمی خواست اعضاء مسلم  زیر خاک بپوسد و تصمیم گرفتیم با این کار خداپسندانه، حداقل چند نفر را به  زندگی بازگردانیم ،درست است که رضایت دادن به این امر سخت بود، اما باقیات و صالحاتی بود که وظیفه ای به عهده ما گذاشته شد ،یک روز از این دنیا  می رویم و چه بهتر که مرگ با عزت داشته باشیم و با دست پر از این دنیا خداحافظی کنیم».
  رضایت قلبی  خانواده
برای اهدا عضو به بیماران نیازمند
بیمار به بخش( آی سی یو) بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انتقال یافت و پس از آزمایشات مختلف، آماده اهدا عضو شد .خانواده برای آخرین بار کنار تخت مرد جوان حاضر شدند و با دل دردناک از وی خداحافظی کردند.
اکبر شهریاری فر، پدر این جوان با صدای بغض آلود گفت: «تنها چیزی که باعث شد به اهدای عضو رضایت دهم این بود که به این مسأله فکر می کردم شاید فرزند من مبتلا به یک بیماری بود که نیاز به پیوند عضو داشت به هر حال نیاز بود که پدر یا مادری گذشت کنند و همینفداکاری باعث می شد تا فرزند من نجات پیدا کند».
این مرد 62 ساله ادامه داد:»راضی ام به رضای خدا؛ اعضای بدن پسرم را در راه خدا می دهم خدا به ما فرزند داد و او را به خدا می سپاریم و مطمئنم برای آخرتش نیز خوب است، با دل صاف و نیت خیر این کار را انجام می دهم تا چند خانواده که نگران و گرفتارند به زندگی برگردند و خوشحال شوند».
وی افزود: «با رضایت قلبی خانواده و با توجه به توصیه پزشکان معالج و راهنمایی های آنان تصمیم گرفتیم با اهدای اعضای بیمارمان نجات بخش جان بیماران نیازمند و منتظر اهدای عضو باشیم».مرد مسن لحظه ای مکث کرد و گفت: «احساس از دست دادن فرزند بسیار سخت است و امیدوارم هیچ خانوادهای چنین داغ سختی راتحمل نکنند اما با اهدای اعضای فرزندم احساس می کنم او هنوز زنده است».
  تاریخ  به یادماندنی
ساعت ۴ و سی دقیقه بامداد  هشتم آذرماه جاری بود و اتاق عمل آماده جراحی برای اهدا عضو.  عملی که  دو ساعت و نیم ادامه داشت و بلافاصله دو کلیه و کبد برای پیوند به بیمارستان پیوند اعضا در شیراز انتقال یافت.

رییس واحد پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه حدود 10 روز در بیمارستان خاتم الانبیاء تحت درمان قرار گرفت که پس از بررسی و انجام اقدامات لازم توسط تیم پزشکی در بیمارستان مرگ مغزی تایید شد و در اقدام بعدی جهت اهدای عضو با خانواده بیمار صحبت شد تا این اقدام خیرخواهانه را انجام دهند گفت:با رضایت خانواده بیمار ارگانهایی شامل کلیه ها و کبد بیمار برداشت شد و پس از ارسال به بخش جراحی بیمارستان پیوند، بیمارانی که در لیست انتظار پیوند قرار دارند این اعضاء را دریافت خواهند کرد.

دکتر محمود حسین پور افزود:با انجام این اقدام خداپسندانه که خانواده این مرحوم انجام دادند؛ سومین اهداء اعضا استان در دو ماه اخیر می باشد و با اهداء عضو توسط این بیمار مرگ مغزی حداقل سه نفر از هموطنان ما می توانند یک زندگی با کیفیت و مناسب را در آینده تجربه کنند.

وی با اشاره به میانگین تعداد مرگ مغزی در استان هرمزگان گفت: سالانه بین 80 تا 100 مرگ در استان اتفاق می افتد که متاسفانه در طی این سالها که تیم اهداء عضو و واحد اهدای عضو فعال نبود امکان اهدای عضو نیز فراهم نبود.

دکتر محمود حسین پور افزود : امیدواریم با راه اندازی واحد اهدای عضو در مرکز استان بتوانیم تا 50 درصد از بیماران مرگ مغزی را به سمت اهداء عضو هدایت کنیم.

 280 بیمار دیالیزی چشم انتظار پیوند
رییس واحد پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: حدود بیش از 580 بیمار دیالیزی در هرمزگان وجود دارد که از این تعداد حداقل 50 درصد نیازمند پیوند عضو هستند و حداقل 20 درصد آنها اگر در یک سال آینده پیوند نگیرند فوت خواهند نمود ، بنابراین آمار نیازمندان به پیوند عضو در کشور و خصوصا استان هرمزگان بسیار زیاد است و ما پیش بینی می کنیم با رواج فرهنگ اهدای عضو بتوانیم قسمت عمده ای از بیماران را نجات دهیم و کمک کنیم زندگی مناسب تری داشته باشند.

وی یادآور شد: اهدای عضو که توسط خانواده و یا فرد داوطلب که در زمان حیات با دریافت کارت عضو انجام می شود ؛ ابعاد بسیار خوبی از جمله انجام کار خیر و خداپسندانه، ماندن خاطره خوب از مرحوم و همچنین سرمشق و تاثیر بسیار خوبی بر سلامت جامعه خواهد داشت.

وی ابراز کرد: از پزشکان و کادر بیمارستان که بسیار زحمت کشیدند و در جهت شفای بیمار ما تلاش کردند و ما را یاری دادند تشکر می کنم و با راهنمای های لازم توسط پزشکان و کارکنان واحد پیوند عضو به این نتیجه رسیدیم که برای رضای خدا قدمی برداریم و با اهدای عضو که یکی از حسناتی است که جزو باقیات و صالحات می باشد و درکنار آن جایگاه معنوی دارد و برای همه ما ارزشمند است چند بیمار و خانواده آنان را از نگرانی نجات دهیم.

 اهدای عضو ماجرای خانواده های ایثارگر
ماجرای اهدای ‌عضو، ماجرای  عشق وعاشقی است، سرگذشت خانواده‌های ایثار‌گری است که با گذشتن از اعضای بدن عزیزانشان، نفسی  را بدون چشمداشتی به کالبد بیماران نیازمند می دمند تا با این بخشش نامی همیشه جاودان از مهربانی های فرزندشان بر جای گذارند. هنوز خانواده هایی هستند که خود را قانع نکردند تا فرم اعضا بدن عزیزانشان که قابلیت اهدا را دارد را امضا کنند.

 در سالهای 92 تا امروز  4 مورد اهدای عضو در هرمزگان صورت گرفته است.مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر تلاش هر چه بیشتر رسانه ها به منظور ترویج فرهنگ اهدای عضو، گفت: باید عموم مردم به این باور برسند که مرگ مغزی پس از قطعیت در هیچ نقطه‌ای از جهان قابل درمان نیست.

دکتر نوروزیان مشکل عمده را در اخذ رضایت، عدم آشنایی بستگان بیمار مرگ مغزی با مفاهیم مرگ مغزی و سایر حالت‌ها و آسیب‌های ایجاد شده بر سیستم عصبی دانست و بیان داشت : برای خانواده متوفی، اهدای عضو بسیار سخت است و تیم اهدا هم به دنبال فشار بیشتر به خانواده نیست ولی زمان تصمیم گیری بسیار مهم است زیرا اگر کار از کار بگذرد دیگر نمی شود کاری کرد.

وی تصریح کرد:بدون شک حتی اگر خانواده نیمی از افراد مرگ مغزی شده به اهدای عضو عزیزان‌شان رضایت دهند، تعداد افراد منتظر برای پیوند عضو به میزان قابل توجهی کم می‌شود.

وی از اینکه اعضاء بدن اهدا شده به بیمارستان پیوند شیراز انتقال می یابد گفت: ما مرکز پیوند اعضا نداریم هر چند مدتی قبل مرکز پیوند کلیه بود و به علتی متوقف شد که  در آینده نزدیک دوباره فعالتش را آغاز می کند به همین علت اکثر استان ها اعضائ بدن اهدایی را به بیمارستانهای تهران و شیراز می سپارند و در آنجا به بیماران نوبتی پیوند می زنند.

 ماندگاری یاد مسلم ها
پویا و عسل بهانه گیر شدند و هر لحظه بهانه پدرشان را می آورند پدری که خنده از لبانش نمی افتاد و هر چند خسته از کار روزانه بود ولی با همان انرژی همیشگی با آنها بازی می کرد ، مدتی است که خانه ی پر از نشاط آنها ، خانه غم و اشک شده است ،مادر خانواده سعی می کند همان نشاط را به خانواده برگرداند تا پویا و عسل همیشه حضور پدرشان را در خانه و در جمع آنها احساس کنند و با لحن کودکانه به فرزندنش  می فهماند که پدرشان با اهدای اعضای بدن ،برای همیشه در دل ها و ذهن ها ماندگار خواهد ماند و تا نسل بشر پابرجاست و دنیا دنیا است وجود مسلم ها  در کالبد نسل های بعد به یادگار می ماند...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها