رئیس اتاق مشترک ایران و عمان:

هرمزگان محور مبادلات تجاری با مسقط



صبح ساحل ، اقتصادی -  رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: استان هرمزگان کلیدی‌ترین استان کشور در مبادلات تجاری با کشور عمان است و در طول 4 سال اخیر، حجم مبادلات تجاری ایران و عمان بیش از 5 برابر شده است.

به گزارش جنوب ایران، محسن ضرابی که به هرمزگان سفر کرده است، در نشستی 3 ساعته با فعالان اقتصادی و علاقمندان به فعالیت بازرگانی و اقتصادی در حوزه کشور عمان که به همت اتاق بازرگانی استان هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: حجم مبادلات اقتصادی ایران با عمان در سال 1392 تنها معادل 231 میلیون دلار بود اما به همت سفارت ایران در عمان و سفارت عمان در ایران و در سایه همکاری مشترک تمامی فعالان این حوزه، در سال 96 به 590 میلیون دلار رسیده‌ایم.

وی افزود: برآورد و پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال بتوانیم به رقم 1.2 میلیارد دلار در سطح روابط تجاری میان دو کشور برسیم و این مهم در 8 ماهه ابتدایی امسال به 968 میلیون دلار رسیده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با بیان این که استان هرمزگان استانی کلیدی در توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه و از جمله با عمان است، تصریح کرد: بنادر شهید باهنر، بندر شهید رجایی و بندر جاسک اکنون در زمینه توسعه مبادلات تجاری با کشور عمان در حال تلاش هستند و عمانی‌ها نیز بندر سویق را برای این منظور توسعه داده‌اند.

ضرابی اضافه کرد: عمانی‌ها خواستار توسعه روابط اقتصادی با ایران هستند و امتیازاتی که برای سرمایه‌گذاری سایر سرمایه‌گذاران جهان فراهم آورده‌اند را به طور کامل برای سرمایه‌گذاران ایرانی نیز فراهم کرده‌اند و از سوی دیگر صدور ویزا برای مسافران ایرانی را نیز در فرودگاه میسر کرده‌اند که سطح روابط مسافری و تجاری را بهبود بخشیده است.

وی همچنین از راه‌اندازی بندر سویق به عنوان بندر اختصاصی برای تجارت با ایران به عنوان یکی از اقدامات موثر عمانی‌ها برای توسعه تجارت با ایران یاد کرد و گفت: تجار و بازرگانان استان هرمزگان می‌توانند در این زمینه نقش هر چه فعال‌تری ایفا کنند و ظرفیت اتاق بازرگانی استان هرمزگان نیز در خدمت این حوزه است تا فرآیند تجارت میان دو کشور رشد هر چه بیشتری بیابد.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان نیز در حاشیه برگزاری این دوره در جمع خبرنگاران با اشاره به تحرک بسیار خوب بازرگانان و تجار هرمزگانی در زمینه توسعه صادرات ایران به عمان، بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب ما در استان هرمزگان، بحث سواحل مکران و قابلیت‌های منحصربفرد این سواحل در زمینه کشاورزی، ایجاد صنایع تکمیلی، توسعه صنایع شیلاتی و... است و نه تنها کشورهای حوزه خلیج فارس بلکه کشورهای حوزه قفقاز نیز متقاضی همکاری اقتصادی با ایران هستند.

وی گفت: یکی از مزیت‌های ما صادرات محصولات کشاورزی به عمان است که فعالیت خوبی در این زمینه در جریان است و باید این روند را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

محمد امین صباغی‌زاده رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان اختصاص بندر سویق در عمان برای همکاری بندری و دریایی با ایران را اقدامی مطلوب و در جهت تسهیل همکاری‌های اقتصادی برشمرد و افزود: بندر جاسک نیز در حوزه صادرات به عمان فعال شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها