اهالی «بخش احمدی» قربانی جاده مرگبار



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام  :پس از گذشتن از جاده سیاهو و سیخوران به مسیر خاکی، پر و پیچ خم، در کف رودخانه ای خشک و در لابه لای کوههای منطقه می رسیم که به شهر سرگزاحمدی منتهی می شود جاده ای که به گفته اهالی روستا، هفتگی شاهد سقوط خودرو به دره و کشته و مجروح شدن سرنشینان آن است .

این جاده خطرناک در اوایل انقلاب به بهره برداری رسیده است و از آن زمان به بعد هیچ اعتبار ملی برای ساخت و ترمیم این جاده مصوب نشده است گر چه، مسوولان زیادی در این سالها از این جاده ها عبور کردند و پای درد و دل اهالی روستا نشستند ولی...هنگامی که خودرو از این جاده می گذرد به یاد حرفهای یکی از اهالی روستای احمدی می افتم که از دست مسوولان شاکی بود و می گفت: «برادر خودم در این جاده از دست دادم و اکثر روستاییان منتهی به این جاده، عزیزی را در همین پیچ و خم خطرناک از دست داده است و بارها این مسئله به گوش مسوولان مربوطه رساندیم ولی نمی دانم چرا فکری به این جاده نمی کنند».

بعد از گذشتن 30 کیلومتر از گردنه به جاده آسفالت درون شهر احمدی می رسیم تا به روستای سراح محل برپایی بازارچه خیریه غذاهای محلی برویم، در آن جا متوجه می شویم موبایل آنتن نمی دهد و اینترنت نیز قطع است، با تعجب از مسعود شهبازی رئیس شورای شهر سرگزاحمدی علت را جویا می شویم و وی می گوید این امر در شهر احمدی و روستاهای آن دیگر طبیعی شده است، قطعی مکرر تلفن همراه و اینترنت مردم را کلافه کرده است،گاهی اوقات تا 3 روز نیز اهالی با قطعی تلفن های همراه و ثابت روبرو هستند چرا که فیبر نوری در آنجا مشکل دارد و پیگیریهای هم از سوی شورا و شهرداری انجام شده است ولی تاکنون این پیگیرها بی نتیجه بوده است.

 برپایی بازارچه خیریه غذاهای محلی

پس از گذشتن 10 کیلومتری به روستای سراح می رسیم و به سمت مدرسه ای که محل برپایی بازارچه خیریه حرکت می کنیم، افراد زیادی از روستاهای مختلف در آنجا حضور دارند و دستاورد های خود از جمله غذاهای محلی (حلوا آردی، کشک بادمجون و پکاره، کیک رشتهای و نون توموشی، آش گوشت، نان بالا تابهای) و انواع صنایع دستی تولیدی عرضه می کنند.

 پیگیری مشکلات احمدی

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی که در همان ساعات اولیه پس از آغاز کار بازارچه در آنجا حضور می یابد، منطقه احمدی را یکی از مناطق مهمی می داند که از ظرفیتهای بالای نیروی انسانی برخوردار است.

وی وجود اینگونه بازارچهها به نوعی اقتصاد مقاومتی ذکر می کند و می افزاید: «نمایندگان و مسوولان استان موظف هستند از این بانوان خانهدار که نقش موثری در تامین معاش خانواده دارند، حمایت کنند».

مرادی تاکید می کند که تلاش دارد مشکلات را شناسایی و نسبت به رفع این معضلات در بخش احمدی پیگیری کند.

وی به تردد روستایی و حمل و نقل در جاده وروی به شهر احمدی اشاره می کند که در سفر جهانگیری معاون اول ریاست جمهور این مسئله بیان شده و مقرر گردیده است که در این امر مهم تصمیماتی گرفته شود.

مرادی ادامه می دهد: «احمدی کمتر از بشاگرد نیست و نبود راههای دسترسی مناسب و آسفالته مهم ترین مشکل موجود است که این مشکل محرومیت هم به دنبالش خواهدبود».

وی به ظرفیتهای عظیم منابع معدنی منطقه احمدی که مغفول مانده و به کارگیری ساکنان منطقه در این معادن اشاره ای می کند که این موضوع مهم در سفر جهانگیری مطرح شده و اگر محقق شود ضمن اشتغالزایی پایدار، از کوچ جمعیت آن به سایر شهرها جلوگیری می گردد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان به قطعی خطوط تلفن در منطقه نیز می پردازدو تاکید می کند که در اسرع وقت مخابرات مشکل فیبر نوری را برطرف کند.

 قطعی فیبر نوری وخطوط مخابرات احمدیظهر مهمان شهردار شهر سرگز احمدی می شویم و وی که حدود 3 سال است سکان شهرداری را برعهده گرفته است یکی از مشکلات اساسی این منطقه را جاده عنوان می کندو می گوید: این موضوع سالهای سال است که در هرمحافل مطرح و مقرر شده است اعتبار ملی به این امر اختصاص یابد ولی تاکنون خبری از این اعتبار نیست.

سجاد کرمشاه پورمشکل بعدی را قطعی فیبر نوری وخطوط مخابرات ذکر می کندو ادامه می دهد: «باید فیبر نوری زمینی در این منطقه باشد البته از حاجی آباد تا فارغان و همچنین از سرگز تا 7 کیلومتر فیبر نوری زمینی کشیده شده و در اینجا احمدی مورد بی مهری قرار گرفته است».

وی به ضرورت توسعه خدمات دولت الکترونیک در بخش احمدی تاکید می کندو می گوید: «ضعف زیرساختهای مخابراتی موجب سفرهای اجباری ساکنان منطقه برای دریافت خدمات الکترونیک میشود و به دلیل فراهم نبودن بستر و مشکلات موجود در زمینه فیبر نوری از داشتن اینترنت با کیفیت و ارتباط تلفنی با ثبات، محرومند»شهردار بخش احمدی با اشاره به مشکلات مکرر قطعی تلفن در مرکز بخش و شهر سرگز، بیان می کند: پیگیریهای مکرر بخشداری و شهردار تا کنون بی اثر مانده و علیرغم وعدههای مدیران مخابرات مشکل همچنان به قوت خود باقیست از این رو مردم این بخش سردرگم برای دریافت خدمات اینترنتی با صرف هزینههای زیاد به مراکز شهرستان واستان عزیمت میکنند.

وی در خصوص اختصاص اعتبارات شهرداری نیز تصریح می کند: «اعتبار در نظر گرفته شده به این شهر فقط 60 درصد آن محقق شده که این رقم نیز در زمینه های عمرانی هزینه شده است».

کرمشاه پور احداث ساختمان به روز و مدرن شهرداری، آسفالت بالغ بر 20 هزار متر مربع، احداث میدان جدید شهر، احداث زمین ورزشی، احداث پارک کودک، پیاده رو سازی، خرید ماشین آلات شهرسازی و ایستگاه آتش نشانی را از اقدامات شاخص شهرداری و شورای شهر سرگزاحمدی در طی دو سال اخیر می داند و ساخت مجتمع شهرداری با 25 دهنه تجاری، اختصاص 15 هکتار زمین در خارج از شهر برای ایجاد مکان صنوف مزاحم شهری مثل کارگاه كارگاه های تولیدی قطعات بتنی، تولید تیرچه و بلوك، كارگاه های درب و پنجره سازی، پاركینگ عمومی از اقدامات در دست این شهرداری بیان می کند.

  نهادینه کردن امور عامالمنفعه و

گسترش کارهای فرهنگی و اجتماعی

جعفری دهیار روستای سراح از راه اندازی بازارچه خیری غذاهای محلی به مدت چهار سال مطلبی بیان کرد که هر ساله در اولین جمعه فصل زمستان این بازارچه برپا و بومیان منطقه، محصولات غذایی و صنایع دستی خود را به نمایش میگذارند و هدف از راه اندازی آن بعد اقتصادی خانواده ها و خودباوری اهالی است.

وی حمایت مسوولان و خیران یکی از عاملهای مهم برپایی چنین بازارچه های و همچنین تقویت صنایع دستی و وحدت وهمدلی دربین همشهریان عزیز می داند ومی گوید: «امیدواریم این حرکت در آینده نیز ادامه یابد و ما به دنبال نهادینهکردن امور عامالمنفعه و گسترش کارهای فرهنگی و اجتماعی هستیم».

وی این را هم می گوید که دوره ای از زمان این روستا خالی از سکنه بوده است که مجمع خیران با برپایی تعزیه و روزه خوانی و... روستا را زنده کردند و خیلی ها به زادگاهشان برگشتند.

 ‎همچنان خطوط تلفن ها قطع است...

آفتاب کم کم در حال غروب کردن است و سفرمان با مهمان نوازی شهردار، اعضای شورای شهر سرگز احمدی و ساکنان روستای احمدی از توابع شهرستان حاجی آباد به پایان می رسد و به سوی بندرعباس حرکت می کنیم اما همچنان خطوط تلفن ها قطع است...در طی مسیر سخنان اهالی را مرور می کنم بی آبی، عبور و مرور در جاده های مرگ، بیکاری در کنار معادن کار و تمام حرفهایش این معنی را می دهد که احمدی را دریابید ...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها