بازار داغ اکوتوریسم در جنوبی ترین نقطه کشور

۱۱۸ خانه بوم گردی فعال در هرمزگان



 با شروع فصل زمستان خانه های بوم گردی هرمزگان بیش از پیش رونق گرفته و تبدیل به نقطه ای جذاب برای توریست ها شده است.

به گزارش  هرمز؛ خانه های بوم گردی یکی از جاذبه های مهم هر شهر محسوب می شود که بر اساس شرایط آب و هوایی منطبق با فرهنگ ها و سنت های اهالی آن بنا شده و علاوه بر اینکه جاذبه ای برای دید و بازدید بوده محلی برای استراحت مسافران نیز به شمار می رود.

خانه های بوم گردی بر خلاف هتل ها که همه آنها سبک و سیاق مشابه دارند این خانه ها دارای ویژگی های بومی و محلی بوده و بر اساس فرهنگ و تمدن  هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است؛ در شهرها اغلب خانه های قدیمی بازسازی شده و تبدیل به خانه های بوم گردی شده است.

هرمزگان با دار بودن ۱۱۸ خانه بوم گردی هر ساله میزبان خیل عظیمی از گردشگران بوده که برای گذراندن اوقاتی سرشار از شادی و خوشی  این استان ساحلی را انتخاب کرده اند؛ خانه های بوم گردی هرمزگان دارای معماری منحصر به فرد بوده که فرهنگ ساحل نشینان را که آمیخته با دریا و شرجی بوده را به نمایش می گذارد.

فصل زمستان که اکثر مناطق کشور را برف و کولاک فرا گرفته هرمزگان با دارا بودن آب و هوای معتدل و بهاری میزبان گردشگران فراوانی است و این روزها خانه های بوم گردی این استان بیش از پیش رونق گرفته و تبدیل به نقطه ای جذاب برای توریست ها شده است.

مردمان جنوب به خون گرمی و مهمان نوازی معروف هستند و در خانه های بوم گردی هرمزگان که معمولا توسط بومیان این منطقه اداره می شود به گرمی از مهمان ها استقبال و با غذاها و دسرهای بومی و محلی از آنها پذیرایی می کنند.

هرمزگان با دار بودن آب و هوای گرم منطقه ای بکر برای رشد درخت نخل به شمار می رود و بومیان این منطقه از این فرصت بهره جسته و در خانه های بوم گردی از نماد نخل و مشتقات ان که با استفاده از برگ درخت نخل که به ان پیش می گویند زیر انداز، سبد، کلاه و… درست کرده و در خانه های بوم گردی به کار برده اند.هر چند که خانه های بوم گردی فراوانی در هرمزگان وجود دارد اما با شناسایی و رونق بخشیدن هر چه بیشتر خانه های روستایی می توان روستاهای مختلف استان از جمله سیاهو، احمدی، فین و… که داری آب و هوای مطلوبی بوده را معرفی و زمینه ای برای اشتغال بومیان آن منطقه فراهم ساخت.

 ۱۱۸ خانه بوم گردی در هرمزگان فعال است

فائقه اتابک، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه  ۱۱۸ خانه بوم گردی در استان فعال است، اظهار کرد: این تعداد از خانه های بوم گردی باعث اشتغالزایی بیش از دو هزار نفر شده است.

وی تصریح کرد:ب یشترین خانه‌های بوم گردی فعال هرمزگان مربوط به روستا‌های پاتل ایسین، تل سیاه، سرخون و هماگ بالا ، بندرعباس ، جزیره هرمز،   روستا‌های سلخ، طل بل، تبرزین و سهیلی قشم، شهر کنگ بندرلنگه، پارسیان و رودان است.اتابک عنوان کرد: به متقاضیان راه اندازی خانه های بوم گردی در هرمزگان تسهیلات سرمایه گذاری با کارمزد چهار درصد اعطا می شود.

وی با اشاره به این که سالانه حدود پنج میلیون گردشگر به این استان سفر می کنند، گفت: در این اقامتگاه ‌ها سعی بر آن است تا گردشگران را با شیوه های سنتی زندگی در آن محل آشنا کنند و گردشگران از غذاهای سنتی و امکانات محلی در این محیط‌ها بهره‌مند می‌شوند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها