میوه گرمای خاورمیانه؛ نمایشگاه خرما و رطب قطر




این روزها در قطر مردم گرماگرم فستیوال‌های رنگارنگ هستند. از فستیوال برگر گرفته تا فستیوال لباس‌های سنتی. اما یک جشنواره زیبا و نام‌آشنا در قطر در حال برگزاری هست که برای جنوبی‌های ایران بسیار لذیذ است. جشنواره خرما و رطب. این جشنواره بسیار عالی که در محل جشنواره‌های محلی شهر دوحه در حال برگزاری است در روزهای پایانی خود به سر می‌برد.
 این جشنواره توسط شهرداری و با همکاری محیط‌زیست دولت قطر در حال برگزاری است. همچنین سازمان شورای ملی گردشگری قطر یکی از اسپانسرهای اصلی این پروژه است. هدف از این نمایشگاه ترویج فرهنگ خرما پزی، آشنایی با انواع خرما و رطب، معرفی محصولات و فرآورده‌های این حوزه است. همچنین فرصتی مناسب  برای معرفی بازار خرمای قطر به کشورهای همسایه و دنیا نیز است.


این خرما و رطب‌ها از بیش از 80 مزرعه محلی در سراسر قطر جمع‌آوری‌شده است. همچنین 100 تا مشاغل خانگی که در حوزه خرما کار می‌کنند نیز به این جشنواره محصول ارائه داده‌اند.
در این جشنواره قیمت‌ها از 7 ریال قطری تا 18 ریال قطری متفاوت است و برای اطمینان از سلامت و قیمت محصول از یک سیستم سنجش به نام بالادیا استفاده‌شده است. میوه خرما که در این فصل بیشتر رطب هستند در تمامی قطر به‌وفور یافت می‌شود. درخت خرما تقریباً در تمامی پهنه خاورمیانه به‌جز نقاط بسیار سردسیر یافت می‌شود ولی محصول مناطق بسیار گرم و مرطوب، چیز دیگری است. قطر تصمیم دارد که خرماهای کشورش را تبدیل به یک برند جهانی کند. ازاین‌رو با هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه هم سو است. نمایشگاه را بیشتر بررسی کنیم.


خرمای خدری که معروف‌ترین خرمای قطر است. نسبتاً شیرین و با ظاهری پوسته‌پوسته است. رنگ قهوه‌ای تیره یکنواخت دارد و خیلی چروک و خشک نیست.
 خرمای زاهدی که ظاهری متوسط دارد بسیار موردپسند مردم قطر و مشتریان نمایشگاه قرار گرفت. خرمای صفوی از انواع خاص خرما است که به‌سرعت دردهان شما ذوب می‌شود و بسیار میوهٔ شیرین و قندی است. آن‌ها به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه بوده و دارای نمای بیرونی نرم و نیمه‌خشک می‌باشند که ازنظر بافت کاملاً چروک است اما پوسته‌پوسته نیست. خرمای صفوی ازجمله خرماهای موردعلاقه مردم قطر در ماه رمضان است. این خرما محبوب مردم امارات نیز است. خرمای سفری یا سوفری نرم، کمی خشک‌روی دهان است و بسیار جویدنی است. ویژگی آبدار آن را از بقیه خرماها جدا می‌کند. خرمای سفری نیز در زمره پرفروش‌ترین خرما در قطر قرار دارد و یکی از مهم‌ترین دلایل آن رنگ قهوه‌ای طلایی آن‌ها است. به گفته برخی از افراد محلی، خرمای سفری دارای مزایای پزشکی مانند کنترل یبوست و اختلالات روده‌ای است.


 خرمای خلاس  به رنگ قرمز مایل به قرمز است. اصالت این خرما عربستان سعودی برمی‌گردد، اما اکنون به‌طور محلی در قطر پرورش‌یافته است. می‌توان گفت خلاس یک خرمای تاریخی در قطر است.
خرمای شیشی را به بهترین وجه می‌توان شیرین و ترش توصیف کرد و هنگام خوردن کمی خشک است. آن‌ها ازنظر ظاهری بارنگ قهوه‌ای تیره به‌صورت چروک ظاهر می‌شوند. از نظر پزشکی، با توجه به ویژگی‌های آن‌ها، خرمای شیشی سرشار از فیبر است و یک آنتی‌اکسیدان عالی برای بدن است. خرما Khenaizi یا خنیزی تجاری‌ترین نوع خرما در قطر است. در قطر، به گفته افراد محلی، طعم غنی و شیرین آن‌ها باعث شده است که آن‌ها به یکی از محبوب‌ترین خرما در بازار تبدیل کند و مشتریان دوباره برای این خرمای خنیزی به غرفه بازگردند. بسیاری از فروشنده‌ها می‌گویند که خوردن خنیزی خشک نیز موردپسند مردم محلی است.


بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که خرما را به صورت طبیعی و بدون دست‌کاری و فرآوری بخوردند اما در کنار همه این‌ها می‌شود انواع محصول بسیار خوشمزه از خرما درست کرد. از شیره و تمر خرما گرفته تا آجیل‌های شکلاتی خرما.
حتی در جشنواره خرمای قطر انواع کیک خرما نیز به‌وفور یافت می‌شود. محصول فرآوری شده خرما یا تنقلات خرمایی بسیار موردپسند نسل جدید قطری‌هاست. هم‌زمان با فستیوال خرما در قطر، فستیوال خرما در دوبی نیز برگزار شد که همانند سال‌های گذشته موردتوجه مردم امارات قرار گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها