معرفی کتاب «رسم معیشت مردم هرمزگان»



کتاب رسم معیشت مردم هرمزگان با سه فصل شامل، پوشاک سنتی مردم این استان، مسکن، معماری و خوراک به نویسندگی سهراب سعیدی و علی اصغر رستمی ابوسعیدی چاپ شده است.

 

نخستین چاپ این کتاب، در سال ۱۳۹۵ با ۱۸۲ صفحه و یک هزار نسخه توسط انتشارات دارالتفسیر منتشر شده که نویسندگان علاوه بر نوع پوشش و مسکن مردم هرمزگان به انواع غذاها شامل، ترشی، شیرینی و نان های بومی اشاره کرده اند.

 

آثار دیگری از سهراب سعیدی، نویسنده و پژوهشگر هرمزگانی اهل میناب شامل، عزا در هرمزگان، کهن الگوهای هرمزگان، نوحه گویان بی دیوان، گنبد گوهرنگار، چون پرند نیلگون، روزون رفته هیچ وه نتاتن و بناهای سنتی هرمزگان به چاپ رسیده است.

همچنین کتاب هایی مانند، نمودهای مردم شناختی در گویش میناب و ضرب المثل هایی در میناب از علی اضغر رستمی ابوسعیدی نویسنده اهل شهرستان میناب نیز منتشر شده است.

 

بخشی از کتاب

همانطور در استان هرمزگان به دلیل ویژگی های اقلیمی خاص منطقه بیشتر ایام سال گرم و مرطوب است، سبک معماری و مصالح و لوازم ساختمانی نیز متناسب با این نوع آب و هوا مختصات خاص خود را دارد.

 

ساختمان ها از اجزای گوناگونی تشکیل می شوند که هر کدام از آن ها علاوه بر این که در قوام و دوام بخشیدن به ساختمان موثرند دارای جاذبه ظاهری قابل توجهی نیز می باشند.

برخی از بناهای خاص یا عمومی که مردم جنوب از دیرباز برای هم زیستی با طبیعت، ساخته و پرداخته اند چنان نام هایی نیکو و با مسما بر آن ها نهاده اند که هر کدام ریشه در فرهنگ کهن این بر و بوم دارند.

 

غذاهایی که مردم هرمزگان نیز در گذشته و حال استفاده می نمودند بستگی به شرایط جوی و زیست محیطی آنها داشت مثلا آن ها از دریا نوعی ماهی به نام هور صید می کردند و برای استفاده طولانی مدت آن را در ظرفی از نمک آغشته کرده و به آن ماهی سوری می گفتند و در زمستان ها استفاده می کردند.

 

از درختان نخل اطرافشان نیز علاوه بر خرما نوعی شیره و شیرینی های فراوانی می ساختند و در زمستان ها استفاده می نمودند که فصل سوم کتاب گویای انواع خوراک ها، شیرینی ها، ترشی ها و نان ها خواهد بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها