کشف محوطه باستانی سه‌هزارساله در عمان



به گزارش صبح ساحل ،به نقل از نشنال، وزارت میراث و فرهنگ کشور عمان که با گروهی از باستان‌شناسان دانشگاه هایدلبرگ آلمان در پروژه بررسی سکونتگاه‌های متعلق به عصر آهن در شمال استان الشرقیه عمان همکاری می‌کرد از کشف یک محوطه باستانی در این منطقه خبر داد که شامل ۴۵ گور است که در طول سالیان بسیار طولانی به خوبی حفظ شده‌اند.

این گورها در فاصله ۷۰۰ متری از سکونت‌هایی قرار دارند که باستان‌شناسان معتقدند قدمت آن‌ها به عصر آهن بازمی‌گردد و احتمالا محل زندگی افرادی بوده که در معدن مس کار می‌کرده‌اند. متخصصان اظهار کرده‌اند که در این مکان معدن مس وجود داشته و حیات آن تا اوایل دوران اسلامی ادامه یافته است.

وزارت میراث و فرهنگ عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد این بهترین محوطه حفظ‌شده در نوع خود است، جایی که ساختمان‌ها و گورهای سنگی که شبیه کلبه هستند بعد از گذشت بیش از سه‌هزار سال توسط طبیعت حفظ شده‌اند و این نشان‌دهنده روش دفن اجساد است و طول گورها و اشیاء دفن‌شدن با اجساد نشان‌دهنده جایگاه اجتماعی آن‌هاست.

این محوطه یکی از چند محوطه باستانی است که در یک دهه اخیر در کشور عمان کشف شده‌ و بسیاری از آن‌ها نتیجه کاوش‌های دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه سلطان قابوس است که با همکاری با وزارات میراث و فرهنگ عمان در تلاش برای حفاظت از این محوطه‌هاست.

محوطه‌های باستانی و کهن کشور عمان توسط یونسکو نیز به رسمیت شناخته شده و در سال ۱۹۹۸ هم محوطه بات، والخطم و العین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. این سه محوطه که در استان ظاهره در شمال غربی عمان واقع‌ شده‌اند از کامل‌ترین محوطه‌های مرتبط با عصر آهن در نوع خود محسوب می‌شوند.

در سال ۲۰۱۸ نیز بزرگترین گنجینه سلاح‌های دوره عصر آهن شامل بیش از سه‌هزار نیزه،‌ خنجز و تبر در شرق منطقه «Mudhmar» کشف شد.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها