معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

اولین بانک شیر مادر در سطح استان راه اندازی خواهد شد



معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از برنامه ریزی جهت راه اندازی نخستین بانک شیر مادر در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این بانک شیر در  بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان و در مجاورت بخش NICU تاسیس می شود و توسط پرستار ماهر دوره دیده اداره خواهد شد.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی زاهدان،  دکتر قاسم میری علی آباد در این خصوص گفتاین مرکز محلی برای جمع آوری، غربالگری، آماده سازی، ذخیره سازی و توزیع شیرهای اهدایی است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛  این شیرها از مادران اهدا کننده و کسانی که تمایل دارند در این امر خیر شرکت کنند اخذ می شود و صرفا به تغذیه نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان(NICU ) که امکان تغذیه از شیر مادر خود را ندارند خواهد رسید.

وی افزود: تا کنون 10 بانک شیر مادر در سایر بیمارستان های کشور راه اندازی شده است و با توجه به بالا بودن نرخ تولد در استان این مرکز با لحاظ مسائل پزشکی و بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز راه اندازی خواهد شد.

دکتر میری علی آباد استفاده نوزادان نارس از این شیوه مکمل تاثیر چشمگیری در سلامت وماندگاری آنان دارد و با لحاظ مسائل  شرعی و فقهی و با  تائید و رضایت خانواده نوزادان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خانم رویا رحیمی، کارشناس سلامت نوزادان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این خصوص گفتاستفاده از شیر خشک امکان شیوع بیماری های عفونی و در نتیجه مرگ ومیر نوزاد نارس را افزایش می‌دهد و بهه همین دلیل راه اندازی بانک شیر مادر در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

وی ادامه داد: این شیرها پس از پاستوریزه شدن توسط دستگاههای پیشرفته و انجام آزمایشات دقیق برای تغذیه نوزادان نارس استفاده می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اولا شیر خوار به طور مستقیم از سینه مادر تغذیه نمی شود، دوما شیرهای اهدائی از مادران دیگر با هم مخلوط می شوند و سوما اینکه  15 مرتبه متناوب شیردهی به هر نوزاد انجام نمی شود استفتاء لازم  از مراجع عظام تشیع صورت گرفته و بنا به اتفاق آراء این بزرگواران  تغذیه نوزادان نارس از این شیرهای اهدایی مصداق ایجاد محرمیت و خویشاوندی نبوده و این موضوع اشکال شرعی ندارد.

خانم رحیمی ضمن با اهمیت دانستن اقدام مادرانی که با اهداء شیر خود به نوزادان نارس در این امر خیر مشارکت خواهند کرد گفت: بعد از فراهم شدن امکان اخذ شیر، نحوه مشارکت مادران علاقه مند اعلام خواهد شد و همکاران ما جهت دریافت شیر به منزل این عزیزان مراجعه خواهند کرد. وی تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر، سلامت نوزاد را از لحاظ تکامل سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن، افزایش ضریب هوشی نوزاد، وزن گیری و رشد وی تقویت می کند و این امر در حال حاضر در استان های دیگر کشور نیز در حال انجام و اجراست و مادران نوزادان نارس که دغذغه سلامت فرزند خود را دارند مشتاقانه از این امر استقبال کرده اند.

وی تاکید کرد: اهدا کنندگان شیر از بین مادران سالم انتخاب میشوند و از آنان آزمایشات کاملی جهت اطمینان از سلامت جسمی و روانی و نداشتن بیماری هپاتیت،ایدز ویا مصرف داروهای خاص انجام می شود تا این شیر با طیب خاطر جهت تغذیه نوزادان استفاده شود.

فرج طهماسبی دیزج افزود: ۱۰۰ نیروی واحد خدمات شهری در قشم برای هدایت آب‌های روان تلاش می‌کنند و تا کنون ۹۰ درصد از آبگرفتگی‌ها رفع شده است.

وی ادامه داد: ۱۸ دستگاه ماشین آلات مختلف نیز در سطح شهر در حالت آماده باش و خدمت‌رسانی هستند.

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود آب به خانه‌ها و مغازه‌ها نیز حدود ۵۰۰ کیسه ماسه در سطح شهرتوزیع شد.

مدیر امور درگهان سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: با ۱۴۱ نیرو و ۱۲ دستگاه ماشین آلات از جمله لودر، کف‌شوی، خیابان شور و مانند آن وضعیت معبرهای شهر درگهان به حالت عادی درآمد.

امیر سلکی افزود: این نیروها در ۴۸ ساعت گذشته به صرت آماده باش در سطح معابر وجود داشتند.

وی ادامه داد: خیابان های شهر درگهان پاسخگوی حجم زیاد مسافر نیست و در این شرایط و با توجه به ترافیک خودروها، سرعت خدمات رسانی کاهش پیدا می‌کند.

بارش باران از روز شنبه ۱۶ آذرماه در شهرستان قشم آغاز شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا بامداد روز سه شنبه ادامه خواهد داشت و از این رو دستگاه‌های امدادرسان شهرستان در آماده باش هستند.

 

.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها