سرپرست گروه جالبوت در گفت‌وگو با صبح ساحل از رونمایی نخستین آلبوم این گروه خبر داد

جالبوت؛ کشتی موسیقی جنوب



گروه جالبوت از نخستین آلبوم خود با نام«جالبوت»طی مراسمی روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ساعت ۱۸ در معبد هندوها رونمایی خواهد کرد.


در این آلبوم محمدعلی ذاکری (خواننده و سرپرست گروه)، حامد حمیدزاده (گیتار بیس)، محسن خاش (پرکاشن)، آیدین رادکیا (درامز)، آرش رئیسی (گیتار کلاسیک)، آرشام غفوری (گیتار الکتریک)، آرین ملکیان (کیبورد و پیانو) و هومان عمادی (گیتار الکتریک)، به هنرنمایی پرداخته‌اند؛ هم‌چنین بابک اسمعیلی (طراح گرافیک)، مهرداد متجلی (عکس پوستر) و مجتبی بهمنی (روابط عمومی) در این مجموعه فعالیت داشته‌اند. نشر این آلبوم هم بر عهده شرکت هنرمندان خاک جنوب است.
در این آلبوم ترانه‌های «رولت روسی، تو اتندی، مش، امون از زمونی، لاجون، واخ وو، گپ شو، شناکن، فهمت ببه بالا و داروگ«نیز حضور دارند که ابراهیم منصفی، علی‌خان حبیب زاده، فاطمه رضایی، نیما یوشیج، محمود طلوعی و عبدی محب ترانه‌سرایی آن را بر عهده داشته‌اند.
لازم به ذکر است که گروه موسیقی جالبوت در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر نیز به روی صحنه رفت که این اجرا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد. در ادامه مصاحبه صبح ساحل با محمدعلی ذاکری‌قشمی، سرپرست و خواننده گروه جالبوت را می‌خوانید.


چرا برای گروه و آلبوم، نام جالبوت را انتخاب کردید؟
من به دنبال یک اسم بومی بودم که با دریا و جنوب ارتباط مستقیمی داشته باشد؛ جالبوت به معنی کشتی بادبانی است که در زمان قدیم در منطقه خلیج‌فارس مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است؛ بنابراین فکر کردم که این اسم می‌تواند برای گروه ما جالب باشد و ما به مثابه مسافران و ملوانان این جالبوت باشیم که موسیقی جنوب را به سمت دریا و سرزمین‌های جدید می‌بریم. برای اولین آلبوم هم تصمیم گرفتیم همین نام را انتخاب کنیم.


گروه جالبوت از چه زمانی و با چه کسانی آغاز به کار کرد؟
جالبوت در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد و در ابتدا فقط من و دوتا از بچه‌ها کار را شروع کردیم و به مرور دوستان دیگری به ما اضافه شدند‌. درواقع من، مهدی رنجبر، محمدرضا قاسمی، حامد علیزاده، امین آقاجری و مهدی بنی‌اسدی این گروه را راه‌اندازی کردیم و اولین اجرای ما در کافه گرام بندرعباس بود.


نخستین باری که گروه جالبوت به‌طور رسمی به روی صحنه رفت چه زمانی و کجا بود؟
از همان ابتدا قرار ما برا این بود که روی استیج برویم و بعد از اولین اجرای کافه‌ای، اولین اجرای رسمی برای بزرگداشت منصور نعیمی بود و اولین کنسرت رسمی یک‌سال بعد در تالار آوینی به روی صحنه رفت. دو هفته قبل از اجرای این کنسرت ترک «گل اَ نو» را منتشر کردیم که باعث استقبال خیلی خوبی از کنسرت شد.


چطور بعد از اجرا در کافه‌ها و کنسرت به فکر انتشار آلبوم افتادید؟
ما از همان ابتدای کار قصد داشتیم به جایی که امکانات و ارتباطات بیشتری برای تمرین و ضبط و اجرا وجود دارد برویم و به همین منظور به تهران رفتیم. مسلما از همان زمانی که گروه را راه‌اندازی کردیم و به تهران آمدیم به فکر ضبط آلبوم بودیم و همیشه یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایمان علاوه‌بر برگزاری کنسرت و شرکت در فستیوال‌ها، انتشار آلبوم بوده‌است تا بتوانیم این قطعات را ثبت کنیم.


ترانه‌های آلبوم جالبوت از چه کسانی هستند؟
ترانه‌ها و اشعاری که در این آلبوم استفاده شده‌است از شاعرانی مانند نیما یوشیج، ابراهیم منصفی، عبدی محب، علی‌خان حبیب زاده، محمود طلوعی و فاطمه رضایی می‌باشد.
 

مهم‌ترین ویژگی آلبوم جالبوت چیست؟
مسئله‌ مهم در این آلبوم ریتم، کلام و دغدغه اجتماعی است. ریتم این آلبوم از موسیقی لاتین و ریتم‌های بندری الهام گرفته‌شده است. کلام استفاده شده برای ما خیلی مهم بود تا این کلام بتواند دغدغه‌های اجتماعی را بیان کند.

از چند قطعه در این آلبوم رونمایی می‌شود؟
در این آلبوم ۱۰ ترک وجود دارد که چهار ترک به زبان فارسی و شش ترک به گویش بندری در این آلبوم قرار دارد. در این آلبوم کاری به‌نام «دوار شامی» قرار دارد که در آن ما موسیقی کار و موسیقی جنوب را ثبت کردیم این موسیقی و آوا در هیچ‌کجا ثبت نشده‌است و برای ما ثبت این آواهای کار و موسیقی‌هایی که از بین می‌روند خیلی اهمیت دارد.

فکر می‌کنید نقش موسیقی بندرعباس در این آلبوم چیست؟
برای ما خیلی مهم بود از کلامی استفاده کنیم که ازکلام‌های بندری موجود، آشنایی‌زدایی شود؛ دوکار از علی‌خان حبیب‌زاده، یک کار از ابراهیم منصفی و دوکار از عبدی محب در این آلبوم قرار دارد که من فکر می‌کنم با وجود اینکه این اشعار به کلام بندری است، با اشعار و ترانه‌های پاپ تفاوت زیادی دارد و فضای اجتماعی زیادی در آن به‌ چشم می‌خورد.

از چه سازهایی برای این آلبوم استفاده شده‌است؟
سازهای استفاده شده در این آلبوم، سازهای غربی است؛ فقط در ترک «فهمت ببه بالا» از نوازنده مهمان استفاده کردیم که آقای ابراهیم علوی با نواختن عود با ما همکاری کردند.
در مورد سبک آهنگ‌های به‌کار رفته در این آلبوم برایمان بگویید.
سبک آهنگ‌های این آلبوم بیشتر ورد میوزیک است؛ دوکار ورد میوزیک کلاسیک داریم؛ ورد میوزیک راک داریم و در حقیقت تلفیقی از چند نوع سبک را در این آلبوم مشاهده می‌کنیم. هم‌چنین سبک فولک تاثیر زیادی روی این آهنگ‌ها داشته‌است.

چند آهنگ بازخوانی شده در این آلبوم حضور دارند؟
۹ کار با آهنگسازی خودم و تنظیم گروه بوده‌ است و فقط آهنگ«فهمت ببه بالا» با آهنگسازی علی‌خان حبیب‌زاده بوده‌است. از ۱۰ قطعه این آلبوم، دو ترک قبلا خوانده شده که این دو کار همان‌طور که گفتم از علی‌خان حبیب‌زاده است؛ ترک «واخو وولک» که کاملا تنظیم و آهنگسازی با اصل کار متفاوت بوده‌است و کار «فهمت ببه بالا» که آهنگسازی از علی‌خان حبیب‌زاده و تنظیم کاملا متفاوت است و توسط گروه جالبوت صورت گرفته‌است.

روند کاری گروه جالبوت در آینده به چه صورتی خواهدبود؟
ما برای شرکت در فستیوال‌های خارجی برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم تجارب بیشتری به‌دست بیاوریم و در کنار آن موسیقی جنوب و بندر را به گوش بقیه مردم جهان برسانیم.

آیا قصد انتشار آلبوم‌های بیشتری را دارید؟
بله ما دو آلبوم دیگر پیش‌رو داریم که باید تنظیم و ضبط شود؛ شاعر آلبوم بعدی آقای عبدی محب است که کانسپت خاصی دارد و شعرها و آهنگ‌ها به یکدیگر مربوط هستند و روایتگر یک داستان واحد هستند.
از کنسرت‌های پیش‌رو برایمان بگویید.
اولین کنسرت بعد از انتشار آلبوم، در تاریخ ۱۱ اسفندماه برگزار می‌شود و بعد از آن در اواسط اسفند در تهران کنسرت خواهیم‌داشت.

در پایان سخنی هست که بخواهید اضافه کنید؟
از بچه‌های هرمزگان و جنوب بابت همکاری‌ در زمینه گرافیک، روابط عمومی و گرفتن مجوز آلبوم و حمایت مردم تشکر می‌کنم.

جالبوت کشتی موسیقی جنوب

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها