سه کتاب و سه راهکار فوری برای نوجوانان

چگونه به رشد ایمن و شکل‌گیری موثر هیجانات نوجوانان کمک کنیم؟


نویسنده: محیا تکنده

بسیاری از والدین گمان می‌کنند نوجوانان در مقابلشان ایستاده و جنگ تمام عیاری را آغاز کرده‌اند. اما واقعیت این است که نوجوانان بیشتر از اینکه در پی درست کردن دردسر باشند، به دنبال شناخت خویشتن و کنارآمدن با هیجانات و افکار خود هستند، اما دقیقا نمی‌دانند که تمام این کارها را در جهانی که هر لحظه توسط عامل جدیدی از اطلاعات بمباران می‌شوند، چطور باید انجام بدهند. والدین باید راهی پیدا کنند تا نوجوانان مسیرهای زندگی خود را پیدا کرده، به شناختی مکفی از خود برسند و راه کنار آمدن با هیجانات خود را پیدا کنند. یکی از راه‌های کارآمد برای شناخت و حل مشکلات، کتاب خواندن است و شما به عنوان پدر و مادر، معلم یا روانشناس با معرفی کتاب‌های موثر در حوزه‌ی مشکلات نوجوان، می‌توانید گامی در جهت تعدیل مسائل آنان بردارید.

        

  
تعادل احساسات در نوجوانان
السا روانشناسان و فیلسوفان تا مدت‌ها نوجوانی را دوره‌یی تصور می‌کردند که آدمی در آن به ناسازگاری می‌رسد و نمی‌تواند تعادلی در زندگی شخصی، اجتماعی و هیجانی خود ایجاد کند. اما با گسترش مطالعات این نکته ثابت شد که نوجوانی در واقع دوره‌یی برای رسیدن به انعطاف‌پذیری در تمام عرصه‌هاست و اگر شکاف بین دنیای نوجوانی و بزرگسالی با درک متقابل والدین، مراقبان و نوجوان پر شود، این دوره می‌تواند به یک خودشکوفایی موثر ختم شود.  
السا نبولساین، روانپزشک و رواندرمانگر دانشگاه فیلادلفیا بعد از سال‌ها تحقیق، مقالات و مطالعات متعدد را کنار هم قرار داده، تا بتواند در کتاب "تعادل احساسات در نوجوانان" در رسیدن به شناخت نقاط قوت و ضعف این گروه سنی کمک کند. او در این کتاب که متمرکز بر رویکرد شناختی-رفتاری است، نشان می‌دهد که مغز نوجوانان در این بازه چه تغییری می‌کند، این تغییرات چه مزایا و منافعی برای نوجوان در پی دارد و چگونه می‌توان با این تغییرات سازگار شد.
 کتاب شامل یازده فصل است که علاوه بر مطالب مذکور، راهکارها و سخنان مفیدی در مورد اهمال‌کاری، ماجراجویی، زندگی هیجانی، مدرسه رفتن، استرس، دوستی و غیره در بر دارد. نویسنده در فصل‌ تکنیک‌های نفوذ در ذهن، خواننده را با احساسات و ذهنیت روبه‌رو می‌کند. توصیه‌های او در این فصل، تحلیل احساسات را برای نوجوانان آسان‌تر می‌کند. در کنار تمام نقاط قوتی که کتاب دارد، یک مساله بیشتر از همه می‌درخشد و آن توانایی نویسنده در کنار هم قرار دادن اطلاعات، منابع علمی و داستان‌ها و مثال‌ها است که به کتاب جذابیت می‌بخشد و آن را برای نوجوان به تجربه‌یی جذاب و سرگرم‌کننده تبدیل می‌کند. علاوه بر نوجوانان، خواندن این کتاب برای تمام گروه‌هایی که به نحوی با نوجوانان درگیر هستند، مانند والدین، مربیان، روانشناسان و غیره بسیار کارآمد و مفید است. 
  
کتاب کارکاهش استرس برای نوجوانان
یکی از چالش‌های دوران نوجوانی، مواجهه با استرس و اضطراب است. فشارهای مدرسه، گروه همسالان و والدین در کنار فشار درون روانی که نوجوان تجربه می‌کند، گردابی از استرس و اضطراب را شکل می‌دهد که در صورت عدم مواجهه‌ی کارامد و موثر می‌تواند نه تنها نوجوانی، که دوران بزرگسالی را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. جینا ام. بیگل در "کتاب کار کاهش استرس برای نوجوانان" با استفاده از رویکرد ذهن‌آگاهی به نوجوانان در شناخت استرس و نگرانی‌ها کمک می‌کند و سپس تمریناتی برای کاهش استرس ارائه می‌دهد. 
مجموعا سی و هفت تمرین در این کتاب گنجاده شده و محتوای تمرینات به شکلی است که برای مخاطب خسته کننده و کلیشه‌ای نباشد. بسیاری از نوجوانان معتقدند جایی در دروان بزرگسالی ندارند و قرار نیست کسی میزان نگرانی و اضطرابی که متحمل می‌شوند را درک کند اما جینا ام.بیگل در این کتاب، به آن‌ها ثابت می‌کند که در این مسیر کنار آن‌هاست و تا بهتر شدن اوضاع قرار نیست تنهایشان بگذارد. 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «در این برهه از زندگی‌تان به احتمال فراوان، مشغول فرآیند چالش‌انگیز شناخت و کشف هویت یا چیستی خود در حالی هستید که سعی می‌کنید فرد مورد علاقه دوستان و اعضای خانواده خود باشید. 
این موضوع در شما استرس مضاعفی به‌وجود می‌آورد. هرچه بیشتر دریابید واقعآ که هستید، چگونه فردی می‌خواهید باشید و چه چیزی برایتان بیش از همه مهم است، برای مقابله با استرس حاصل از تلاش جهت برآوردن انتظارات دیگران، آمادگی بیشتر و بهتری خواهید داشت". علاوه بر تمرینات کتاب برای کاهش استرس، راهکارهایی برای رسیدن به درک بیشتر از خود، شناخت خویشتن و کنارآمدن با جهان بیرون در آن گنجاده شده است. 
  
خودشفقتی برای نوجوانان
خودشفقتی، نه تنها برای نوجوانان که برای بزرگسالان هم مفهومی ناآشنا و پیچیده بوده و  به معنای رفتار دوستانه و درک‌کننده با خودمان در لحظات سختی و چالش است؛ این به معنای نادیده گرفتن اشتباهات یا ضعف‌هایمان نیست، بلکه به معنای پذیرش آن‌ها به عنوان بخشی از تجربه انسانی و ارائه حمایت و تشویق به خودمان برای حرکت به جلو است. خودشفقتی با عزت نفس، مهارت اجتماعی و مهارت حل مساله ارتباط مستقیم دارد.  کتاب "خودشفقتی برای نوجوانان" اثر کارن بلاث با ارائه‌ی راهکارهایی جدید به نوجوانان یاد می‌دهد که چطور در لحظه‌های دشوار زندگی همواره دوست خود باشند و با مهربانی و مراقبت، زندگی سرشار از شادی را تجربه کنند. در نهایت ممکن است نوجوانان با اضطراب و افسردگی دست‌وپنجه نرم کنند یا از روش‌های ناسالم برای کنار آمدن با شرایط مثل خوردن زیاد، سوء‌مصرف مواد یا آسیب به خود، استفاده کنند. 
اگرچه زندگی برای یک نوجوان همیشه با چالش همراه بوده است، اما سخت‌تر از این هم خواهد بود. تحریک مداوم شبکه‌های اجتماعی، نگرانی درباره‌ی تغییر شرایط و حتی وضعیت سیاسی کشور و جهان نیز تأثیر زیادی می‌گذارد. کتاب از 9 فصل تشکیل شده و شامل تمریناتی ساده و در عین حال مفید برای ایجاد خوشفقتی است. فصل‌هایی مانند یافتن شگفتی در امور کوچک و بی‌اهمیت، مواجهه با روابط دشوار، صلح با تصویر شخصیِ خود و رسانه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از فصول کتاب هستند که شامل موضوعاتی نو و مطابق با زندگی در جهان مدرن امروزی است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: " اغلب ممکن است احساس تنهایی ‌کنید. 
هیچ‌کس شرایطی مشابه شما ندارد. ممکن است زیر هجوم احساس عدم‌امنیت و بی‌ارزشی قرار داشته باشید. گاهی به نظر می‌رسد همه چیز خوب پیش می‌رود و احساس شادی می‌کنید اما لحظه‌ی بعد، هق‌هق گریه می‌کنید و نمی‌دانید چرا!" که این جملات نشان از اشراف نویسنده به مساله نوجوانی دارد. به طور کلی این کتاب برای ایجاد تصویر مثبت نوجوان از خویش بسیار مهم است و به او کمک می‌کند تا با احساسات ناخوشایند و بی‌پایان خود کنار بیاید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها