مردم هرمزگان ماهی قرمز را تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند



رییس اداره‌ بهداشت ومدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌کل دامپزشکی هرمزگان از مردم خواست ماهی قرمز شب عید را تحت نظارت وکنترل دامپزشکی تهیه وخریداری شود.

به گزارش صبح ساحل،

دکتر سمیه چاهخورزاده روز یکشنبه با اعلام این خبر به ایرنا افزود: ماهی قرمز باید از مراکز معتبر و مجاز بهداشتی زیرنظر دامپزشکی تهیه شود و ماهی نباید درهنگام خرید بی‌حال یا با شنای غیرطبیعی و دارای علائمی از جمله لکه‌های سفید روی پوست بدن، برآمدگی شکم، پولک‌های غیرطبیعی، پوسیدگی باله‌ها و بیرون زدگی چشم باشد.

وی بیان داشت: تغذیه این نوع آبزی نیز به صورت آماده در فروشگاه‌های عرضه ماهیان زینتی وجوددارد و مردم می‌توانند غذای ماهی را از این فروشگاه‌ها خریداری کنند.

رییس اداره‌بهداشت ومدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی هرمزگان به شهروندان گفت: برای دست زدن به بدن ماهی و ظروف نگه‌داری آن از دستکش استفاده شود و در صورت تماس احتمالی دست با بدن ماهی قرمز، دست‌ها با آب وصابون شسته شود.

چاهخورزاده بااشاره به اینکه ماهی قرمز نباید در رودخانه‌ها رهاسازی شود؛ چرا که باعث بهم خوردن اکوسیستم طبیعی محیط می‌گردد. گفت: این ماهی باید در استخرهای بزرگ پارک‌ها رهاسازی شود.

توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی هرمزگان برای خرید ماهی قرمز

برای انتقال ماهی قرمز از مراکز فروش به منزل (حداکثر به مدت ۲ساعت)، از کیسه‌های پلاستکی مناسب استفاده شود و باید ۲ برابر میزان آب، در کیسه هوا وجود داشته باشد.
اگر می‌خواهید ماهی قرمز را به مدت طولانی در خانه یا کنار سفره هفت سین نگه‌داری کنید، برای هرماهی یک لیتر آب درنظر بگیرید و یا حداقل هرهفته دوبار آب ماهی‌ها را تعویض نمایید و بهترین دما برای نگه‌داری ماهی قرمز بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد است.
در صورت بیمار شدن ماهی بهتر است دریک ظرف مجزا میزان یک لیتر آب ریخته شده ویک قاشق غذا خوری نمک به آب اضافه گردد و ماهی به مدت ۲۰ دقیقه درمحلول آب و نمک حمام داده شود وسپس به ظرف اصلی منتقل گردد و جهت اقدامات درمانی به درمانگاه‌های دامپزشکی مراجعه نمائید.

اگر از آب شرب شهری جهت تعویض آب ماهیان استفاده می‌کنید جهت کلرزدایی، آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا کلر موجود در آب از بین برود و سپس با آب کلرزدای شده، آب ماهیان را تعویض کنید.
آب تعویض ماهی را مستقیمً در چاه فاضلاب تخلیه نمائید و از ریختن آن در معابر عمومی، ظرفشویی و یا باغچه خودداری کنید.

 بهترین تعداد دفعه‌های غذادهی به ماهی ۲ بار در روز است.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها