نخستین مشاهده کروناویروس در شیر مادر



دانشمندان می‌گویند آزمایش کروناویروس در شیر یک مادر مبتلا به کووید-۱۹ مثبت شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود یا خیر.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از تک تایمز، محققان آلمانی به اولین نمونه وجود کروناویروس جدید موجود در شیر مادر رسیده‌اند.

محققان در یک بیمارستان آلمان، از دو زن که آزمایش کروناویروس آنها مثبت بود، نمونه شیر گرفتند. قبل از استفاده از پمپ برای جمع آوری شیر، سینه‌های آنان ضد عفونی شد تا از احتمال آلوده شدن شیر به کروناویروس در حین این کار، جلوگیری شود.

"یان مونیخ"، استاد مؤسسه ویروس شناسی مولکولی "اولم"(Ulm) آلمان و سرپرست این مطالعه، گفت: ما شیر را با استفاده از یک روش بسیار حساس برای تشخیص و اندازه‌گیری میزان ویروس در RNA یا مواد ژنتیکی مورد مطالعه قرار دادیم.

از مادر اول که مبتلا به کووید-۱۹ شده و بهبود یافته بود، پس از بهبود یافتگی ۴ نمونه شیر گرفته شد و نتیجه آزمایش همگی منفی شد.

اما نتیجه آزمایش شیر مادر دوم در حالی که علائم خفیف ابتلا به کووید-۱۹ داشت، به مدت چهار روز متوالی مثبت شد و دو آزمایش که در روزهای ابتدایی بروز علائم از وی انجام شد، منفی شده بود.

آزمایش کروناویروس فرزند مادر دوم مثبت شد، اما محققان مطمئن نیستند که نوزاد ویروس را از شیر مادر گرفته یا اینکه شیوه انتقال دیگری دخیل بوده است.

به گفته محققان، این مادر از زمان شروع علائم کووید-۱۹، ماسک زده است و هنگام دست زدن و تغذیه نوزاد خود، اقدامات احتیاطی از جمله تمیز و ضد عفونی کردن دست و سینه و پمپ را نیز انجام داده است.

"مونیخ" تأکید کرد که این نتایج، مشاهده‌ای است؛ زیرا این گروه تنها نمونه‌های RNA ویروسی را در یک نمونه پیدا کرده است.

مطالعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل و معین شدن جزئیات لازم است که چه تعداد از مادران دارای RNA ویروسی در شیر خود هستند و اینکه آیا ویروس عفونی است و می‌تواند به نوزاد منتقل شود. البته می‌دانیم که بسیاری از ویروس‌ها مانند HIV-۱ از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند.

پس از ظهور بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ از پنج ماه پیش، یکی از نگرانی‌هایی که در مورد آن حل نشده، امکان انتقال ویروس از مادر به نوزاد شیرخوار است. تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی New England در ماه آوریل که در آن شیر سه مادر مورد آزمایش قرار گرفت، هیچ مدرکی مبنی بر وجود کروناویروس نیافت، اما اندازه این مطالعه کوچک بود.

ویروس "SARS-CoV-2" متعلق به خانواده گسترده‌ای از ویروس‌های کرونا از جمله "SARS-CoV" عامل سندرم حاد تنفسی شدید یا "سارس"(SARS)، سندرم تنفسی خاورمیانه یا "مرس"(MERS) و سایر موارد است که باعث ایجاد سرماخوردگی شایع می‌شوند.

"مونیخ" و گروهش از پیدا کردن "SARS-CoV-2" در نمونه‌ها شگفت‌زده شدند، زیرا کروناویروس‌ها تاکنون هرگز در شیر انسان دیده نشده بودند و تاکنون شیر دادن مادران آلوده به کروناویروس به نوزادان خود، ایمن در نظر گرفته می‌شد.

اما آیا همه مادران در طول شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ باید از شیردهی به نوزاد خود خودداری کنند؟ "مونیخ" می‌گوید مادران بدون علامت، در شیر خود ویروس ندارند و هنوز هم می‌توانند به فرزند خود شیر دهند.

وی افزود: برای مادران دارای علائم بیماری نیز توصیه می‌شود قبل از شیردهی به نوزاد خود، اقدام به جمع‌آوری شیر خود و آزمایش آن کنند. هرچند که یک روش جایگزین می‌تواند پاستوریزه کردن شیر باشد. با این حال هنوز مشخص نشده است که آیا این کار، ویروس را غیرفعال می‌کند یا خیر.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در مورد شیردهی مادران اعلام کرده است: ما نمی‌دانیم مادرانی که به کووید-۱۹ مبتلا هستند، می‌توانند ویروس را از طریق شیر خود منتقل کنند یا نه، اما داده‌های محدود موجود نشان می‌دهد که شیر مادر ممکن است منبع انتقال نباشد. یک مادر مبتلا به کووید-۱۹ باید برای جلوگیری از انتقال ویروس به فرزند خود تمام اقدامات احتیاطی از جمله رعایت بهداشت دست و ماسک زدن را انجام دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها