پیشکسوت هندبال

هندبال هرمزگان حال وهوای خوبی ندارد



در سال ۵۸ بود که از فوتبال خداحافظی کرد و به رشته هندبال روی آورد. در دوران راهنمایی بود که زیر نظر معلم ورزش خودش اصغر خوشنود  به طور کامل با هندبال آشنایی پیدا کرد. اوضاع فعلی هندبال استان را خوب نمی داند و از مسوولان هیات می خواهد که با کارهای زیرساختی دوباره هندبال استان را به جایگاه قبلی خودش برسانند.
 با دامن زن، عباس شاهی، قاسم طبیب زاده، حسن شیبانی ، درخشان و مرحوم بختیار ناصری هم بازی بوده است و در کلاس های مختلف مربیگری وداوری شرکت کرده است.
گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت هندبال استان با هم می خوانیم.

 
 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
علیرضا علیزاده هنگامی ، متولد دهم شهریور ماه ۱۳۴۵

 
 از کی به ورزش روی آوردید وبا چه رشته ورزشی؟
تا سال ۱۳۵۸ در تیم های سیم بالا و جم  فوتبال بازی می کردم ولی بعد از آن رو به هندبال آوردم واین رشته ورزشی را دنبال کردم .

 
 از هندبال استان بگویید فکر می کنید در چه وضعیتی قرار دارد؟
این سوال را باید مسوولان هیات هندبال جواب بدهند ولی اگر من بخواهم جوابگو باشم می گویم که در حال حاضر وضعیت هندبال استان رضایت بخش نیست. در طول سال های گذشته هندبال ما بین شش استان برتر کشور بود اما متاسفانه سال گذشته رتبه ۲۲ کشور را داشتیم که اصلا خوب نبود. متاسفانه هندبال در سطح شهرستان بندرعباس تعطیل است وبه جز باشگاه نایبند باشگاه فعال دیگری نداریم.  شاید در هندبال بانوان یک مقدار وضعیت بهتری داشته باشیم اما در بحث آقایان باید مسوولان هیات جوابگو این مسله باشند که چرا این بلا سر این رشته دوست داشتنی  آمده است.

 
 مربیان خود را معرفی می کنید ؟
اولین مربی هندبال من اصغر خوشنود در مدرسه راهنمایی بود. بعد مربیان زیادی برایم زحمت کشیدند که می توانم از غلامحسین مشت زن، مرحوم غلامعلی طبیب زاده، حسین اولی نژاد، محسن قاسمی ، رضا هنگام پور، غلامعباس خوشرویی، حسین امجد، جلالی، مرحوم عامری و مرحوم قویدل که واقعا آقای قویدل  برای موفقیت بنده در هندبال زحمات زیادی کشیدند.

 
 خانواده هم اهل ورزش هستند؟
بله خانواده ورزشی دارم، دخترم مربی اسکیت می باشد، دختر دیگرم ژیمناستیک کار کرده است و همسرم هم والیبالیست بوده است.

 
 برای موفقیت در ورزش چه کارهای انجام دادید؟
برای این که در ورزش موفق باشم از زندگی خودم گذشتم وخدا را شکر ناراضی نیستم. ولی هنوز به خواسته واقعی خودم در ورزش نرسیده‌ام و امیدوارم که در کار مربیگری موفق باشم .

 
 از هیات هندبال چه انتظاراتی دارید؟
از مسوولان هیات می‌خواهم که برای زنده شدن دوباره هندبال در استان دست از کارهای تبلیغاتی بردارند وبه کارهای زیر بنایی بپردازند.  راضی نگه داشتن مسوولان فدراسیون با گرفتن میزبانی اردوها دردی از هندبال استان دوا نمی کند. برای رشد دوباره هندبال باید به دل محلات و باشگاه‌ها زد. این که فقط اسمی رئیس هیات هندبال باشیم فایده ندارد وبهتر است که برای این رشته دل بسوزانیم.

 
 با مسوولان ورزش استان چه حرفی دارید؟
مسوولان ورزش همیشه پای کار بوده اند و تا جای که من خبر دارم کمک های زیادی به هیات هندبال می شود ولی از مسوولان می‌خواهم کمی بیشتر روی هیات ها ی خود نظارت داشته باشند‌.

 
 تعدادی از هندبالیست های قدیمی که با آن ها هم بازی بودید معرفی می کنید؟
هم بازی زیاد داشتم و دوست ندارم که اسمی از قلم بیفتد اما از کمی قدیمی ها می توانم از علی سقایی، پرویزذاکری، غلامعلی طبیب‌زاده،محسن قاسمی، عباس شاهی، حسین اولی نژاد، قاسم طبیب زاده، محمد علی شاهی، کریم دامن زن و علی درخشان و سایر دوستان دیگر که نمی شود اسم همه را آورد.

 
 در تیم های منتخب استان هم بازی کرده اید ؟
در تمامی رده های سنی عضو تیم منتخب استان بوده ام.

 
 چند خواهر و برادر هستید؟
دو خواهر و چهار برادر دارم

 
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
افتخارات زیادی کسب کرده ام که می توان از دوران ریاست مرحوم قویدل یاد کنم‌ و عنوان قهرمانی در دسته دوم کشور و صعود به دسته اول و همچنین  عنوان سومی در لیگ یک  کشور ودر دوره های اول هندبال ساحلی همیشه ما جز تیم‌های برتر کشور بودیم.

 
 الگوی شما در ورزش چه کسی است؟
سعی کرده ام که از همه پیشکسوتان و بزرگانی که در کنار آن ها بوده‌ام الگو بگیرم.

 
 از هندبال مدارس بگویید ، آیا عضو تیم های منتخب مدارس هم بوده اید؟
هندبال من از آموزشگاه ها شروع شده است. آن موقع دانش آموزان از هندبال مدارس به باشگاه می رفتند و بنده در دوران راهنمایی و دبیرستان عضو تیم های منتخب بوده ام.

 
 چکار باید کرد تا هندبال در مدارس پویاتر شود؟
باید بین هیات هندبال و انجمن هندبال  آموزشگاه ها ارتباط قوی تر ایجاد شود و مثل گذشته باشگاه ها بازیکنان خود را از درون مسابقات آموزشگاهی انتخاب نمایند.

 
 بهترین مربی هندبال استان از نگاه شما؟
به نظر من هدایت مظلوم بهترین مربی استان است که با دست خالی در لیگ یک کشور به دور بعد راه یافت اما در این مرحله مورد حمایت هیات قرار نگرفت واز ادامه مسابقات انصراف داد.

 
 صمیمی ترین دوست ورزشی خود را نام ببرید؟
در زمانی که  من بازی هندبال می کردم ، دامن زن، عباس شاهی، قاسم طبیب زاده، حسن شیبانی ، درخشان جز بهترین  دوستان من بودند  و البته خوب است از مرحوم بختیار ناصری از هندبالیست های قدیمی و دوست خوب خودم هم یادی بکنم.

 
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
زیباترین خاطره ورزشی من کسب مقام نخست اولین دوره هندبال ساحلی ایران به میزبانی بندرعباس در سال ۷۷ است که تیم بندرعباس به عنوان نماینده ایران به مسابقات باشگاه های هندبالی ساحلی آسیا اعزام شد و بنده مربی تیم بودم.

 
 بدترین و تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
خاطرات تلخ در ورزش زیاد دارم اما تلخ تر از همه این بود که بهترین دوستانم می رفتند پشت سر من مودبانه حرف می زدند و دنبال آن بودند که من را از ورزشی که واقعا به آن علاقه داشتم طرد کنند.

 
 به عنوان یک پیشکسوت چه حرفی با جوانان دارید؟
جوانان به رشته ورزشی که علاقه دارند بپردازند و از این شاخه به آن شاخه نپرند. همیشه خودشان را باور داشته باشند و اجازه ندهند دیگران برایشان تصمیم بگیرند.

 
 بهترین هندبالیست ایران  از نگاه شما چه کسانی هستند؟
برادران استکی در هندبال بهترین‌های ایران هستند.

 
 بهترین راه برای پیشرفت را در چه می دانید ؟
پشتکار داشتند بهترین راه برای پیشرفت است. نباید خیلی زود نا امید شد اگر نا امید بشویم خیلی زود همه چیز را از دست می دهیم.

 
 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما کجاست؟
ساحل زیبا سورو برای من بهترین جای هرمزگان است.

 
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
بیشتر در خدمت مادرم هستم و بعد از آن در کنار خانواده

 
 هندبال قدیم با هندبال فعلی چه تفاوتی های دارد؟
درهندبال گذشته دل ها به هم نزدیکتر بود و بازیکنان به مربیان خود بیشتر احترام می گذاشتند اما در حال حاضر این موضوع کم رنگ تر شده است .

 
 در کنار چه کسانی راحت تر بازی می کردید؟
با اولی نژاد، قاسم طبیب زاده، عباس شاهی، حسن شیبانی و علی درخشان در تیم های منتخب خوب بازی می کردم ودر تیم های باشگاه های هم در کنار عباس احمدی و  زمردی در تیم خواجه عطاء راحت بازی می کردیم.

 
 الگوی هندبالی شما چه کسانی بودند؟
غلامحسین مشت زن، مرحوم غلامعلی طبیب زاده، اولی نژاد و رضا هنگام پور الگوهای هندبالی من بودند.

 
 بهترین هندبالیست های هرمزگان از نگاه شما چه کسانی هستند؟
در گذشته مرحوم غلامعلی طبیب زاده، حسین اولی نژاد، علی سقایی، اسحاق سعید ، رضا هنگام پور، غلامحسین مشت زن ودر حال حاضر هم علی خادمی از تیم حکمی میناب ، سعید حسینی و برادران شیخ عباسی بازیکن شاخصی هستند .

 
 به یاد دارید بهترین بازی را در چه مسابقاتی انجام دادید؟
بازی در یزد ، مسابقات کشوری که موفق شدیم در سه وقت اضافه تیم یزد را شکست دهیم و عنوان سومی کشور را از آن خود کنیم.

 
 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش کمرنگ شده است؟

باید همه پیشکسوتان ورزشی را به یک چشم نگاه کرد و سلیقه ای عمل نکنیم. وقتی سلیقه ای باشد یقینا پیشکسوتان دلشان شکسته می شود و از ورزش دوری می کنند.

 
 برای بازگشت باشگاه های قدیمی شهرستان بندرعباس به صحنه هندبال چه پیشنهادی دارید؟
باید کارهای زیر بنایی صورت بگیرد. وقتی مسابقه ای برگزار نمی شود چگونه انتظار داریم باشگاه های قدیمی رو به هندبال بیاورند.  خود من سه سال بود که یک کانون هندبال در بندر عباس داشتم که متاسفانه چون مسابقاتی برگزار نشد همه شاگردهای من کانون را رها کردند. به دنبال استعدادیابی باشیم کاری که خود من انجام می دادم اما باز هم حمایت نشدم. در حال حاضر محمد علی شاهی در باشگاه نایبند برای هندبال ساحلی کار های زیربنایی خوب می کند که جا دارد از ایشان تشکر کنم و این کار باید هم در هندبال سالنی  هم با حمایت هیات هندبال انجام شود.

 
 از دوره های مربیگری وداوری که دیده اید بگویید؟

دوره های مربیگری و داوری زیادی دیده ام . از دوره هندبال مینی گرفته تا هندبال ساحلی و دوره های بین المللی و اولین کارت های هندبالی ساحلی در بندر عباس را دارم ولی متاسفانه اکنون اصفهان مدعی اولین دوره هندبال ساحلی ایران است . متاسفانه در تاریخچه فدراسیون تیم اصفهان را قهرمان اولین دوره هندبال ساحلی می دانند در صورتی که تیم بامشاد بندرعباس قهرمان اولین دوره هندبال ساحلی کشور است و باید مسوولان هیات این موضوع را پیگیری کنند تا حقی از هرمزگان از بین نرود.

 
 در حال حاضر جای مربیگری می کنید؟
بله در رده مینی هندبال تیم پالایشگاه نفت در شهرک مروارید که جا دارد از نوروزی مدیرعامل  باشگاه و کسانی که دارند با بنده همکاری می کنند تشکر کنم.

 
 حرف آخر....
جا دارد از همکاران خودم در شهرستان تشکر کنم . آقایان بهرام در جاسک ، مظلوم در میناب، محمد رضا جهانگیری  و شاهی در بندرعباس که واقعا دارند جور هندبال استان را می کشند. از مسوولان هیات هم می‌خواهم تنها به فکر ماندن در هیات نباشند وبرای بازگشت هندبال به جایگاه قبلی خودش تلاش  کنند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها