جلالي، رئيس اتاق اصناف مركز استان هرمزگان:

خودتحريمي موجود بر تجارت استان، عواقب جبران ناپذيري براي بازرگانان استان به‌دنبال داشته‌است



عبدالمجيد جلالي رئيس اتاق اصناف مركز استان هرمزگان در جلسه مشترک هم اندیشی میز صادرات اصناف هرمزگان گفت تمركز صادرات در بخش هاي دولتي از وجود مشكلات متعدد براي بخش خصوصي در زمينه صادرات است و خودتحريمي حاكم بر تجارت استان و كشور ضربات جبران ناپذيري را براي تجار و بازرگانان استان در پي داشته است.

به گزارش صبح ساحل، در نخستین جلسه مشترک هم‌اندیشی میز صادرات اصناف هرمزگان كه صبح امروز  به درخواست اتاق اصناف و به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار گردید، ضمن بررسی ظرفیت‌های صنفی صادراتی استان، چالش‌ها و موانع و البته ظرفیت‌های قانونی مغفول مانده صادراتی استان توسط اعضای حاضر در این نشست مشترک مورد بحث قرار گرفت. در ابتدای این نشست، عبدالمجيد جلالي رئيس اتاق اصناف مركز استان هرمزگان نيز در ادامه اين نشست ضمن تحسين بر انگيز خواندن اقدامات اتاق بازرگاني بندرعباس به عنوان يكي از قديمي ترين اتاق هاي بازرگاني كشور اظهار داشت: طبق ماده ٧٨ قانون نظام صنفي با تكيه بر ظرفيت هاي عظيم استان هرمزگان با همكاري و حمايت اتاق بازرگاني و صنوف فعال ميز صادرات اصناف تشكيل و فعاليت خود را پس از گذراندن دوره هاي آموزشي آغاز خواهد كرد.

وي با اشاره به تمركز صادرات در بخش هاي دولتي از وجود مشكلات متعدد براي بخش خصوصي در زمينه صادرات و بازگشت ارز دولتي گلايه كرد و اظهار داشت: خودتحريمي حاكم بر تجارت استان و كشور ضربات جبران ناپذيري را براي تجار و بازرگانان استان در پي داشته است. نماينده هرمزگان در اتاق اصناف ايران در ادامه بر ضرورت تقويت گفتمان بخش خصوصي با همت اتاق هاي سه گانه اصناف، بازرگاني و تعاون استان تاكيد كرد و گفت: افزايش تعاملات بين اتاق هاي سه گانه استان با هدف درخواست مطالبات بخش خصوصي از دولت در دستور كار قرار گرفته شده است. جلالي با تقدير از رئيس اتحاديه استاني فرش دستباف خواستار ثبت برند استاني فرش بافته شده در استان هرمزگان شد. رئيس اتاق اصناف مركز استان هرمزگان در بخش پاياني سخنان خود بيان داشت: علم كسب و كار به سمت فروش مجازي و فروشگاه هاي زنجيره اي در خال حركت است و بايستي از ظرفيت آموزشي اتاق بازرگاني و ديگر نهادهاي متولي بهره مند گرديم. محمدرضا صفا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس، نيز در ادامه اين نشست مهمترین اصل در حوزه صادرات را بازاریابی عنوان كرد و بیان داشت: متاسفانه عده کثیری از صادرکنندگان استان بعد از صادر کردن کالای خود به دنبال بازاریابی هستند. وی در ادامه با بیان اینکه علم تجارت و کسب و کار به سمت فضای مجازی در حال حرکت است گفت: بایستی با استفاده از این ظرفیت عظیم و همچنین آموزش و آماده‌سازی زیرساخت‌ها، محصولات و برندهای هرمزگان را در بازارهای منطقه و جهانی معرفی کنیم.

 
صفا بيان داشت: اتاق بازرگاني، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس فرصت پيش آمده براي توسعه صادرات با كشورهاي منطقه به ويژه كشور هاي حاشيه خليج فارس را مغتنم دانسته و از هيچ تلاشي جهت ايجاد بازارهاي جديد براي كالاهاي صادراتي استان دريغ نخواهد كرد. وي با درخواست از سازمان‌هاي مربوطه براي ايجاد و راه اندازي تجارت خرد در قالب طرح پيله وري و كارت مرزنشينان تاكيد كرد: طبق اسناد و آمار موجود در دهه ٦٠ ميزان تجارت پيله‌وري هرمزگان به كشورهاي منطقه بيش از تجارت رسمي بوده است و بايستي اين فرصت را براي توسعه ميزان صادرات محلي مجددا احيا كرد. رئيس اتاق بازرگاني، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس در ادامه با گلايه از عدم توسعه زيرساخت‌هاي صادراتي بنادر غرب استان، خاطرنشان كرد: در پي تشديد تحريم‌هاي بوجود آمده براي كشور دوست و همسايه قطر، و فراهم شدن بازار جديد و جذاب براي تجار ايراني به ويژه استان‌هاي هرمزگان و بوشهر، بايستي سازمان‌هاي متولي تمام توان خود را براي توسعه زيرساخت‌هاي بندري و صادراتي در اين بخش به كار بندند.

 

وي همحنين در بخش ديگري از سخنان خود تنها راه قطع دست دلالان فرش دستباف در هرمزگان را آشنايي دقيق با بازارهاي هدف و استفاده از تبليغات گسترده و راه اندازي فروشگاه‌هاي مجازي دانست و افزود: تا زماني كه از بسترهاي موجود براي برندسازي و معرفي كالاهاي باكيفيت ايراني به بازارهاي هدف بهره مند نشويم، حذف دلالان از اين بخش امكان پذير نيست.صفا از استقبال اتاق بازرگاني، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس نسبت به صدور كارت عضويت اتاق براي فعالان صنفي و متقاضيان اين امتياز خبرداد و بيان داشت: آموزش‌هاي لازم را نيز جهت افزايش دانش تجارت براي فعالان اين حوزه با برگزاري سمينارها و همايش هاي آموزشي با در نظر گرفتن تخفيفات ويژه براي جامعه اصناف در دستور كار قرار داده ايم.رئيس اتاق بازرگاني، صنایع، معدن و کشاورزی بندرعباس از ليبل‌گذاري و تجاري‌سازي صادرات و محصولات صادراتي به عنوان مهمترين اقدام اين بخش ياد كرد و گفت: طبق قانون ايجاد دفتر و يا سراي بازرگاني براي تسهيل در امر صادرات كالاهاي هرمزگان در كشورها و بازارهاي هدف در دست اقدام قرار گرفته است.

 
مجيدميري رئيس اداره بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان نيز در ادامه با ارائه گزارشي از صادرات صنوف توليدي كشور اظهار داشت: در حوزه توليدات قنادي، شيريني، شكلات و خشكبار طرفيت‌هاي مناسبي براي صادرات وجود دارد كه متاسفانه از اين ظرفيت به درستي استفاده نشده است. وي با اشاره به انجام صادرات محصولات توليدي اصناف به كشورهاي منطقه افزود: تشکیل و راه‌اندازی میز صادرات اصناف با هدف ساماندهی صادرات کالاهای تولید شده در این بخش و با مدیریت اتاق‌های اصناف سراسر کشور انجام گرفته است. رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان با بیا اینکه در هرمزگان تا کنون صادرات محصولاتی نظیر فرش و گلیم، پوشاک محلی و صنایع دستی به کشورهای منطقه به صورت غیر رسمی انجام می‌گرفته است تاکید داشت: آمار رسمی از صادرات اصناف استان وجود ندارد اما برای همه روشن است که ظرفیت‌های عظیم صادراتی در این بخش موجود است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها