معیشت چندهزار نفر در جنوب وابسته به اجرای آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان است



معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: معیشت چند هزار نفر در جنوب کشور در گروی اجرای آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی است.

به گزارش صبح ساحل، نشست بررسی روند اجرای آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن روز سه شنبه با حضور بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور، استانداران بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر بنایی معاون اول رییس جمهوری، همچنین نمایندگان دستگاه‌های مسئول در اجرای این آیین نامه در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد.

بابک دین پرست با اشاره به اینکه این نشست با دستور وزیر کشور و نماینده رییس جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور بررسی و رسیدگی به روند اجرای آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن توسط دستگاه‌های مسئول برگزار شده است، گفت: این آیین نامه ۳۱ مرداد ۹۶ به تصویب هیات وزیران رسید و مجددا در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۷ اصلاح و به دستگاه‌ها ابلاغ شد.  

معاون اقتصادی وزارت کشور افزود: به موجب ماده ۲۲ آیین نامه اصلاحی مسئولیت پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه برعهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که موظف شده گزارش پیشرفت اجرای آیین نامه و عملکرد دستگاه‌ها را در مقاطع زمانی سه ماهه به هیات وزیران اعلام کند.  

دین پرست ادامه داد: در چند نوبت گزارش‌هایی به رییس جمهوری و وزیر کشور ارسال شده است، در جلسات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع مطرح و بررسی شده است و به طور مستقل نیز در وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفته است.   

وی اشاره کرد: در همین راستا و به منظور بررسی شرایط، بازدیدهایی از استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان داشتیم.

دین پرست با اشاره به اینکه چند تکلیف مهم برای دستگاه‌های مسئول در این آیین نامه تعیین شده است، اظهار کرد: یکی از  تکالیف مهم دستگاه‌های مسئول این بود که همه دستگاه‌ها موظف شده‌اند گزارشی از روند اجرای تکالیف خود را که در آیین نامه تصریح شده است به وزارت کشور اعلام کنند و همچنین معاونت اقتصادی وزارت کشور نیز مسئولیت پیگیری موضوع و جمع بندی اقدامات را برعهده داشت.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: براساس گزارش‌های واصله از دستگاه‌ها و بررسی انجام شده، اجرای این آیین نامه با مشکلاتی مواجه شده است و آنچه مورد هدف مصوبه هیات وزیران بوده به نتیجه نرسیده است.

دین پرست افزود: در جلسه قبل  ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخصوص اجرای این آیین نامه موضوعاتی را مطرح کردند که حسب نظر وزیر کشور و رییس ستاد مقرر شد این موارد در این جلسه دقیقا بررسی شود و استانداران خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز گزارشی از روند اجرای مصوبه و شرایط کنونی داشته باشند و به ما اعلام کنند.  

وی با بیان اینکه با بخشی نگری و تعلل محرز برخی دستگاه‌ها نتوانستیم با اجرای آیین نامه مصوب هیات وزیران و در نتیجه ورود قانونی کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن، معیشت ملوانان منطقه را حل کنیم، افزود: معیشت چند هزار نفر از هموطنان ما در جنوب کشور در گروی اجرای این آیین نامه است.

دین پرست تاکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اجرای ماده ۲۲ اصلاحیه تصویب نامه مذکور، ظرف مدت ۴۸ ساعت عوامل اصلی تعلل در اجرا و تحقق اهداف مصرح در آیین نامه را به وزارت کشور اعلام‌ تا جهت برخورد قانونی به رییس جمهوری معرفی شوند.  

همچنین مقرر شد ستاد موصوف با برگزاری جلسات لازم با حضور نمایندگان دستگاه‌هایی که در تصویب نامه دولت، دارای تکلیف و مسئولیت هستند، تمامی موانع موجود در مسیر اجرای آیین نامه را احصا و گزارش دقیق و برنامه زمانبندی دستگاه‌ها برای اجرای کامل تکالیف قانونی را تعیین و نتیجه حداکثر ظرف مدت یک هفته به وزارت کشور اعلام کند.

در این نشست گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از روند اجرای آیین نامه و سپس گزارش استانداران ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان وبلوچستان درخصوص وضعیت استان، موانع اجرای آیین نامه و همچنین اقدامات صورت گرفته ارائه شد و در ادامه نمایندگان دستگاه‌های حاضر از جمله معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیر بنایی معاون اول رییس جمهوری، رییس سازمان بنادر و دریانوردی، رییس کل گمرک ایران، وزارت صمت، ناجا، سازمان برنامه ‌بودجه و بانک مرکزی در جلسه به بیان پیشنهادات و نظرات خود را در این خصوص پرداختند.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها