مردم: کرونا کی گرفته، کی انتقال داده!

محدودیت‌ها این بار بحران را کنترل می‌کند؟



»کرونا کی گرفته ، کی انتقال داده»  این مطلب  را بارها و بارها  از زبان افراد مختلفی شنیدیم و می شنویم  که  منکر  وجود  این ویروس هستند و در زدن ماسک و عدم حضور در اماکن شلوغ و سربسته مقاومت می کنند. این‌ها مدعی هستند  ویروس کرونایی وجود ندارد و افرادی که می‌میرند یا به علت‌های در مراکز درمانی بستری هستند بیمار زمینه‌ای دارند .
دیمیتری استاژوک ۳۳ ساله اوکراینی ، ورزشکار سرشناس بدنسازی ، ازجمله افرادی بود که این ویروس را رد می‌کرد اما در جریان یک سفر به ترکیه به کووید 19 مبتلا شد  و درگذشت . او که بیش از یک‌میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد، به مخاطبانش در آن صفحه گفته بود تا زمانی که خودش به کرونا مبتلا نشده بود، گمان نمی‌کرد این بیماری وجود داشته باشد. دیمیتری های زیادی هستند که می‌گویند کرونا  کی داده و کی گرفته ، با دیدن و شنیدن آمارهای روزانه افزایش  مرگ‌ومیر درس عبرت نمی‌گیرند و با نادیده گرفتن محدودیت های  کرونایی،  مراسم‌های مختلف برگزار می‌کنند و خود در همه‌جا  حضور دارند . مراسم‌های بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ... عواقب آن می‌شود پر شدن تخت‌های بخش‌های کووید در بیمارستان‌ها و خستگی مزمن  کادر درمانی.  کادر درمانی که حدود 9ماه با پوشش خاص  نفس گیر ، بدون وقفه مشغول انجام‌وظیفه هستند و اکنون تحت‌فشار شدید به سر می‌برند .
اما  چه بخواهیم و چه نخواهیم ،کرونا هست، این اژدهای چینی 9 ماهه  بدون محسوس و بدون دعوت ، همه‌جا حضور دارد و با پرتاب آتش از درون دهانش، جان‌های را می‌سوزانند. برایش فرقی ندارد جان‌ ورزشکار، سیاستمدار، تاجر و هنرمند باشد یا  جان کارگر و کارمند و...موضوعی که اگر با سهل‌انگاری و بی‌توجهی به‌راحتی از کنار آن بگذریم، عواقب شومی به دنبال خواهد داشت و این ویروس به‌راحتی دست‌بردار نخواهد بود.
 
 برگزاری عروسی‌ها و کنسرت‌ها
پاییز است و هوای هرمزگان بهاری .سالهای گذشته در چنین روزهایی  بدون دغدغه و نگرانی شاهد برپایی مراسم  و کنسرت‌ها و جشن‌های مختلفی بودیم ولی امسال باوجود ویروس منحوس کرونا ، شرایط به‌صورت ویژه  ای تفاوت کرده است. مسئولان ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از همه خواستند برای پیشگیری از موج جدید شیوع بیماری کرونا بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد و این مراسم‌ها را به تعویق بیاندازند و یا با حداقل افراد  و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند . فعالیت تالارها  بعد از تعطیلی چندماهه با پایان ماه صفر در این استان از سر گرفته شد و این هم تأکید شده بود که  با متخلفان برخورد می‌شود، اماکنی که بدون مجوز اقدام به برگزاری مراسم‌ها کنند  نیز با برخورد قانونی روبه‌رو می‌شوند. در این ایام مسئولان درمانی و استانی  با تذکرات و توصیه‌ها از همه ‌خواستند کرونا را جدی بگیرند و با عملکرد خود به تعداد قربانی‌ها نیافزایند، اما کو گوش شنوا.

عده‌ای بدون توجه به شیوع کرونا مراسم عروسی با مهمان‌های زیاد را در پارکینگ خانه‌ها و منازل برگزار کردند و کنسرت‌ها نیز برقرار شد هر چند جلوی برگزاری کنسرتها در کیش گرفته شد.
دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه بیان داشت: «به‌منظور حفظ سلامتی همه آحاد جامعه و با توجه به اوج‌گیری بیماری کرونا در جزیره کیش و کشور و به جهت جلوگیری از انتقال و گردش ویروس در تجمعات، پیرو پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی و همکاری منطقه آزاد کیش تا اطلاع ثانوی همه کنسرت‌ها و سایر برنامه‌ها پیش‌بینی‌شده در جزیره کیش لغو شد».
 
 کنترل کرونا با اجبار
سعید نمکی وزیر بهداشت  چند روز قبل آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت باید جلوی شیوع کرونا گرفته شود. «باید با همدلی ، اقناع عمومی و استفاده از اجبار کرونا را کنترل کنیم  در دموکراتیک‌ترین کشورها نیز اپیدمی را با خواهش و تمنا جمع نکردند،مجبوریم یک جاهایی با استفاده از ظرفیت قانونی برای کسی که با آگاهی و عمد اضرار به غیر وارد می‌کند ترمزش را بکشیم و جمع کنیم «
 
 اعمال محدودیت‌های در دو شهرستان قرمز
مدتی بود بستری‌ها  و فوتی‌های کرونا در هرمزگان رو به کاهش رفت  و  امیدوار بودیم کم‌کم تعداد بستری‌ها به صفر برسد اما بیم آن می‌رفت که مسافرت‌ها و مراسم ها موجب افزایش آمار شود ومتاسفانه  در مدت کوتاهی استان از حالت آرامش خارج شد.اکنون در بندرعباس، بستک و کیش ،سه منطقه قرمز کرونایی استان است  و سایر شهرستان‌های هرمزگان در وضعیت هشدار قرار دارد که با ادامه این روند شاهد قرمز شدن سایر شهرستان‌ها خواهیم بود. به همین علت شنبه گذشته ستاد مدیریت استانی بیماری کرونا تشکیل و محدودیت‌های جدید اعمال شد.به گفته همتی استاندار هرمزگان  ازجمله  محدودیت‌های جدید ۱۰ روزه مقابله با کرونا در دو شهرستان قرمز استان از روز چهارشنبه این هفته اعمال می‌شود.
 
 ورود از کرمان و فارس ممنوع
استاندار هرمزگان در این نشست ستاد مدیریت استانی بیماری کرونا تأکید کرد: »دورکاری ۵۰ درصد کارکنان، محدودیت‌های شغلی برای رده‌های دو سه و چهار از این محدودیت‌هاست که در شهرستان‌های بستک و بندرعباس اعمال می‌شود».
فریدون همتی با اشاره به اینکه  از اواسط هفته نیز هرگونه ورود و خروج به روستا‌ها و بین‌شهری به‌ویژه در ورودی استان‌های کرمان و فارس با حضور نیروی انتظامی و هلال‌احمر کنترل سلامت می‌شود افزود: «با توجه به وضعیت قرمز در استان‌های همسایه خواست از تردد‌های غیرضروری خودداری کنند خدمات به مسافران ممنوع است.وی گفت:» در تعطیلات پایان هفته برپایی چادر در بوستان‌های استان ممنوع و هرگونه عرضه قلیان نیز باید جمع‌آوری شود».
 
 مجوز رسمی برای برگزاری مراسم عروسی و ختم وجود ندارد
هیچ ‌گونه مجوز رسمی برای برگزاری مراسم عروسی و ختم وجود ندارد و تجمعات نیز تا اطلاع بعدی ممنوع است و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود. همتی با بیان این مطلب،رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجتمع‌های ورزشی، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ و اماکن عمومی را نیز ضروری دانست.
وی نظارت بیشتر بر رعایت پروتکل‌ها در شناورهای مسافربری، دفاتر پیشخوان و مراکز پلیس + ۱۰ مورد تأکید قرارداد.
 
 هرمزگان بدون کرونا
استاندار هرمزگان این را گفت که  طرح «هرمزگان بدون کرونا» در قالب سه کمیته فعالیت خود را آغاز کرده است که نظارت بر اجرایی شدن مصوبات، اطلاع‌رسانی و استفاده از ظرفیت مساجد و ائمه جماعات از وظایف این کمیته است، آموزش‌وپرورش استان نیز موظف شد روزانه ۱۰ دقیقه مطالب آموزشی مقابله با کرونا در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
وی، نظارت بر اجرایی شدن مصوبات ستاد ملی و استانی، فضاسازی، آموزش و اطلاع‌رسانی در سطح وسیع‌تر و متفاوت با گذشته و فرهنگ‌سازی و به‌کارگیری ظرفیت‌های مساجد، ائمه جمعه و جماعات و شورای فرهنگ عمومی استان با هدایت نماینده ولی‌فقیه در استان را به‌عنوان عمده‌ترین وظایف کمیته‌های مصوب طرح هرمزگان بدون کرونا اعلام کرد. همتی  افزود: «نیروی انتظامی مسئول اجرای این مصوبه است و نباید در زمینهٔ مصوبات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا کوتاهی صورت گیرد».
همتی یادآور شد: وضع موجود بیماری کرونا در استان که با همکاری مردم و تلاش همه مدیران و کارکنان در بنگاه‌های دولتی و غیردولتی و کادر درمان، تا حد نسبتاً قابل قبولی کاهش پیداکرده باید با مشارکت همه مردم و نظارت شدید تحت کنترل قرار بگیرد تا به‌زودی بتوانیم آمار ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در استان را به صفر برسانیم».
 
پیروزی و یا شکست  نتیجه محرومیت ها
منتظریم ببینیم این تصمیمات سفت و سخت ستاد مدیریت استانی می‌توان جلوی شیوع کرونا را گرفت یا مانند دفعات قبل تاحدودی به شکست می‌انجامد، تصمیماتی که عده‌ای به‌خوبی اجرا کردند، عده‌ای نیز بی‌رحمانه پشت گوش انداختند و انکار کرونا شدند.
 
شکست کرونا بدون شعار
به گفته دکتر محمدرضا ظفرقندی رییس کل نظام پزشکی کشور ، اکنون به بحران جدی رسیده ایم و از نظر مرگ و میر می‌توان نام فاجعه بر آن گذاشت  و ایران جزو 5 کشور اول در مرگ و میر کرونا هستیم.
آمار هرمزگان نیز روز به روز در حال افزایش است و دل‌نگرانی‌های  از بدتر شدن این وضعیت وجود دارد ، آن هنگام که ۲ بیماری آنفلوانزا و کرونا در کنار هم قرار گیرند و سیستم ایمنی بدن نتواند در تقابل با آن‌ها کاری از پیش ببرد.
کاش  همه ماها خود را به‌سختی می‌انداختیم و  پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم تا بدون شعار، کرونا شکست بخورد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها