گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد,

افزایش 61 درصدی هزینه‌های خانوار بندرعباسی نسبت به آذرماه 98



به گزارش صبح ساحل، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای گروه «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» در استان هرمزگان61 و 2 دهم  درصد و برای «خدمات و کالاهای غیرخوراکی» 33 و 6 دهم درصد است

بدین معنا که ساکنان هرمزگان برای خرید یک سبد مشخص از خوراکی نسبت به آذرماه سال گذشته باید بیش از61 و 2 دهم درصد هزینه بیشتری بپردازند در حالی که این رقم در آبان‌ماه 63 درصد بود.  هم چنین داده‌های مرکز آمار کشور نشان‌می‌دهد که استان هرمزگان در یک‌سال اخیر گران‌ترین استان کشور برای زندگی بوده‌است. هم‌چنین در تورم نقطه‌به‌نقطه یا سالیانه همواره صدرنشین بوده‌است.

 

 فاصله تورمی دهک ها بیشتر شده‌است

در بررسی نرخ تورم سالیانه استان‌ها بازهم هرمزگان رتبه نخست را بین استان‌های کشور کسب کرد. طبق آماری که در آذر‌ماه امسال منتشر شد، استان هرمزگان با نرخ تورم 35 و 36 دهم درصد، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه را در بین استان‌ها به‌نام خود ثبت کرد. این یعنی مردم هرمزگان در بازه زمانی یک‌ساله بیشترین افزایش قیمت را متحمل یا به عبارتی فقیرتر شده‌اند.

تورم سالانه هم در آذرماه 2 دهم درصد افزایش داشته‌است و به 28 و 6 صدم درصد رسیده است، که وضعیت این شاخص در بین دهک ها نیز در بازه 27 و 9 دهم درصد برای دهک اول تا 30 و یک دهم  درصد برای دهک دهم نوسان دارد

محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 29 و 5 دهم درصد برای دهک اول تا 25 و 6 دهم درصد برای دهک دهم است. هم چنین برا گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین 26 و 3 دهم درصد برای دهک اول تا40 و 3 درصد برای دهک دهم است.

 

افزایش قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری

هرمزگان اغلب تورم نقطه‌ای بالاتر از میانگین کشوری هم دارد. افزایش قیمت‌های خوراکی در کنار بالا رفتن آمار بیکاری پس از شیوع کرونا و رسیدنش به سطح ۱۸ و نیم درصد در تابستان، می‌تواند نگرانی‌ها در خصوص کوچک‌تر شدن سبد معیشتی خانواده‌ها را بیشتر کند. به خصوص اینکه اغلب افزایش قیمت‌ها در گروه کالاهای اساسی بوده است. به گونه‌ای که تورم ۱۲ ماه منتهی به آذر سال جاری و تورم نقطه‌ای آذر گروه نان و غلات ۴۰ و ۶۰ درصد بوده است.

تورم بالای گروه نان و غلات در کنار میانگین تورم نقطه‌ای ۵۶ و 6 دهم درصدی گوشت قرمز و سفید و ۶۰ و 8 دهم درصدی گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» سبد مصرفی اقشار کم درآمد را بیشتر از گذشته در معرض سوءتغذیه و ناهنجاری‌های غذایی قرار می‌دهد.

طبق آماری که در آذرماه منتشرشده‌است در گروه نان و غلات، برنج ایرانی درجه یک و رشته آش با 6 و 4 دهم درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها هم اقلام مرغ ماشینی  با 12 و 7 دهم درصد و در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "روغن نباتی جامد" با 17 و 3 دهم درصد بوده است.

هندوانه هم با افزایش قیمت با ٦١ در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل را به خود اختصاص داده‌است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها