جزئیاتی از ماجرای درگیری در مرز سراوان



معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان به بیان جزییات ماجرای درگیری و اعتراض‌های دوشنبه و سه‌شنبه چهارم و پنجم اسفندماه ۹۹ در سراوان پرداخت.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، محمد هادی مرعشی با بیان اینکه درگیری در مرز سراوان ساعت هشت صبح دوشنبه چهارم اسفندماه ۹۹ در منطقه شمسر  رخ داد، افزود: در این منطقه مرزی گذری را برای برای بهبود معیشت مرزنشینان ایجاد کردیم که کنترل لازم در زمینه ورود و خروج این گذرگاه مرزی توسط نیروهای نظامی انجام می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: روز گذشته تجمع زیادی از جمعیت سوخت برهایی که به طور غیر قانونی اقدام به این کار می‌کردند در پشت مرز مشاهده شد و این افراد قصد داشتند از محل گذر مرزی وارد شوند.

مرعشی ادامه داد: بیش ‌از ۲ ساعت با این افراد مذاکره انجام شد که خویشتنداری کنند و در چهارچوب قواعدی که برای این گذرگاه مرزی در نظر گرفته شده از همان گذر عبور کنند اما ظاهرا در آن‌سوی مرز ماموران پاکستانی اقدام به تیراندازی می‌کنند و این امر باعث هجوم این سوخت برها می‌شود.

وی افزود: این افراد با شکست درها و ایجاد خسارت وارد گذرگاه مرزی می‌شوند که در بین این جمعیت براثر تیراندازی از آن طرف مرز یک نفر کشته و چهار نفر مجروح می‌شوند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: متاسفانه برخی افراد در بین این جمعیت اقدام به موج سواری کرده و به پاسگاه شمسر حمله ور می‌شوند به طوریکه موتور یکی از ماموران را آتش زده و شیشه خودروها را شکستند.

مرعشی اظهارکرد: این افراد قصد ورود به پاسگاه را داشتند، پاسگاه حریم آن مشخص است و ماموران حافظ امنیت هستند و اجازه ندارند که به هیچ فردی اجازه ورود به به پاسگاه را بدهند زیرا پاسگاه ناموس مامور است.

وی ادامه داد: به دلیل هجوم به پاسگاه مجبور به تیراندازی و تعدادی مجروح و این جمعیت پس از مدتی متفرق می‌شوند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مجروحان این حادثه به بیمارستان منتقل می‌شوند و متاسفانه یک نفر در بیمارستان فوت می‌کند که در حال بررسی علت فوت این فرد هستیم که آیا وی در آن سوی مرز مجروح شده است؟

مرعشی افزود: پس از این اتفاق افرادی در فضای مجازی موضوع را دست می‌گیرند و مردم را برای تجمع در شهر سراوان تحریک می‌کنند که در این زمینه نشست‌هایی با بزرگان و معتمدان سراوان گرفته شد تا این موضوع را کنترل کنند.

وی ادامه داد: این تجمع تا ساعت ۱۰ امروز کنترل شده بود که متاسفانه پس از آن افرادی به سمت فرمانداری هجوم آوردند و حتی صحبت‌های مسوولان را بر نتابیدند و خساراتی را به اموال فرمانداری وارد کردند که بلافاصله این افراد متفرق شدند.

 

 

وی بیان کرد: مردم سیستان و بلوچستان به خوبی آگاه هستند که تعداد زیادی از عزیزان آنان در جاده‌های این استان بر اثر تصادف با خودروهای سوخت بر کشته و یا مجروح می‌شدند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مردم این استان همواره نسبت به تردد خوردوهای سوخت بر که با پلاک مخدوش و با سرعت سرسام آوری در جاده‌ها تردد می‌کردند اعتراض داشتند.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع سوخت بری در سیستان و بلوچستان نهادینه شده بود و ما ظرفیت مناسبی را برای ایجاد اشتغال در این استان داشتیم و بر اساس دستور استاندار برنامه بر این شد تا برای سوخت بران در حد محدود و بدون پلاک مخدوش و سرعت بالا اجازه تردد صادر شود.

مرعشی اظهارداشت: البته مواردی که برای سوخت برها در نظر گرفته شده بود قانونی نبود اما به دلیل اینکه برای مردم مشکلی ایجاد نشود و سطح تلفات جاده‌ای افزایش نیابد این اقدام انجام شد و بعد از این تصمیم و آرامش حداقلی در سطح جاده های این استان برقرار شد.

وی بیان کرد: ما چند گذر مرزی در سیستان و بلوچستان را با نظر مردم ایجاد کردیم که معیشت مرزنشینان این استان بهبود یابد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اگر قرار باشد که کار قاعده‌مند و به صورت قانونی انجام نشود قطعا همان حداقل‌هایی که ایجاد شده نیز قطع خواهد شد.

وی از همه معتمدان و بزرگان طوایف خواست کمک کنند تا کار بزرگی را که برای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت مرزنشینان ایحاد شده را به خوبی و بدون هیچ گونه تنشی دنبال کنیم.

مرعشی اظهارکرد: قطعا مشخص است هر اتفاقی می‌افتند گروه‌هایی در کمین هستند تا برای نیروهای امنیتی و مردم سیستان و بلوچستان مشکل ایجاد کنند.

وی ادامه داد: کسانی هستند که مردم را می‌خواهند از بدنه نظام دور کنند و این آنان کسانی هستند که منافع آنان به خطر افتاده است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وقتی بخواهیم مساله سوخت را در مزرهای این استان ساماندهی کنیم قطعا منافع برخی از افراد به خطر می‌افتد و اینان کسانی هستند که مردم را تحریک می‌کنند.

وی تصریح کرد: چندی قبل گروه جیش الظلم کلیپی را پخش کرد و گذرهای مرزی که در سیستان و بلوچستان برای ساماندهی سوخت برها ایجاد شده بود را زیر سوال برد و این مساله مشخص کرد که قرار است اتفاقی رخ دهد.

مرعشی بیان کرد: وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم مشخص می‌شود که این طرح توسط دشمن برنامه ریزی شده برای اینکه مرزهای سیستان و بلوچستان آرامش نداشته باشد.

وی ادامه داد: با اقدامات خوب نیروهای نظامی و انتظامی از یک سال گذشته آرامش نسبی خوبی در این استان برقرار شده و باید همگان کمک کنند تا این آرامش پایدار باشد.

 

ماجرا در حال پیگیری است


به نوشته ایلنا، پیش از این ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان گفته بود: ماجرا در حال پیگیری است و انشاالله مشکل را رفع خواهیم کرد.
نماینده مردم سراوان در خصوص فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تسخیر فرمانداری توسط مردم معترض گفت: مردم به خاطر موضوعی به فرماندهی رفته بودند اما نه به آن شکلی که در بعضی از خبرها گفته شد. به هر حال ممکن است عصبانی شوند و بحثی به وجود بیاید و حتی شیشه‌ای هم شکسته شود اما تا جایی که من اطلاع دارم فرماندار در فرمانداری مستقر است و جلسه در حال پیگیری است.
وی در خصوص آمار افرادی که گفته می‌شود در این حادثه زخمی و یا جان خودشان را از دست داده‌اند، گفت: متاسفانه یک حادثه ناگواری اتفاق افتاده است. موضوع توسط مسئولین امنیتی و این جانب در سطح کلان مملکت در حال بررسی است تا با کسانی که ممکن است اهمال کرده باشند و یا مشکلی به وجود آوردند، برخورد قانونی صورت گیرد.
فاضلی ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم سه نفر از افراد جان خودشان را به هنگام انتقال به بیمارستان از دست داده‌اند. همچنین ۸ نفر زخمی شده‌اند که ۳ نفرشان سرپایی درمان شده‌اند و تعداد دیگری هم در بیمارستان بستری هستند که حال عمومی‌شان رضایتبخش است. با این حال موضوع توسط بنده و مسئولین بهداشت و درمان در حال پیگیری است تا خدمات بیشتر به این افراد داده شود.
نماینده مردم سراوان تاکید کرد: ما باید حواسمان را جمع کنیم و حواسمان به مردم باشد. انشاالله موضوع را پیگیری خواهیم کرد. من باید دیشب و یا امروز صبح در جمع مردم سراوان حضور پیدا می‌کردم اما برای رایزنی‌ها مانده‌ام تا مشکل مردم در این منطقه حل و فصل شود.

 

سراوان با وسعتی حدود ۱۳ هزار و ۹۰۵ کیلومترمربع و ۱۷۵ هزار و ۷۲۸ نفر جمعیت و داشتن سابقه ای تاریخی و تمدن کهن، شرقی ترین شهرستان سیستان و بلوچستان است که در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز این استان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها