آداب و رسوم در تاروپود هرمزگان



وجه تمایز هرمزگان با سایر استان‌ها پایبند بودن به آداب و رسوم سنتی است. هرمزگانی‌ها علاوه‌بر مراسم‌هایی مثل آردگیز گردانی (حق لیلی)، علم گردانی، زنبیل گردانی و نوروز صیاد که تنها در فرهنگ آن‌ها معنا دارد، مراسماتی مثل عروسی و سفره عید فطر را نیز متفاوت از دیگر استان‌های ایران برگزار می‌کنند. در واقع آداب و رسوم مردم هرمزگان، به آداب و رسوم دیگر نقاط ایران شباهت‌های كمتری دارد. در ادامه به معرفی دو مراسم نوروز صیاد و علم گردانی می‌پردازیم. 

 نوروز صیاد

به نوشته روزنامه صبح ساحل، صیادان جزیره قشم آخرین روز تیرماه هرسال را «نوروز» یا «نوروز صیاد» می دانند كه اولین روز از فصل گرمای واقعی است. در این روز هیچ یك از صیادان هیچ ماهی و موجود آبزی را صید نمی‌كنند. به آب سپردن لباس های كهنه، پوشیدن لباس نو و رفتن به دریا، رنگ آمیزی حیوانات خانگی با خاك سرخ سواحل جزیره هرمز، بخشی از آداب و رسوم نوروز صیاد است.
«نوروز صیاد» آیین كهنی است كه قرن‌ها در حاشیه جنوبی بخش شهاب جزیره قشم به صورت خود جوش با طلوع خورشید آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه می یابد. 
  
   
   

 علم گردانی

آیین علم گردانی هم زمان با روز پنجم محرم الحرام در شهر میناب برگزار می‌شود. به گفته برخی قدمت این رسم به 376 تا 400 سال قبل بر می‌گردد. علم‌ها با پارچه‌های که اغلب به رنگ‌های قرمز و سبز هستند بسته می‌شوند. علم پیغمبر و صاحب‌الزمان(عج) در بین مردم جایگاه خاصی دارند؛ به گونه‌ای‌که در هنگام حرکت  علم‌ها در خیابان، قبل از رسیدن علم‌ها مردم اقدام به قربانی کردن گوسفند، پاشیدن گلاب، گل، نقل و نبات و پخش شیرینی می‌کنند. علم‌ها از شاخه‌های درخت لور درست می‌شوند که بعد از شستن، آن ها را با پارچه‌هایی به رنگ قرمز و سبز می‌پوشانند و بعد از اتمام کار، برای زیارت و تبریک وارد حسینیه می‌شوند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها