به مناسبت هفته کمک به مستضعفان:

نیمی از ایرانی‌ها زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند



«۶۰ درصد» جمعیت ایران زیر خط «فقر فرضی» قرار دارند. ایرانی‌ها می‌دانند و حس می‌کنند که به شدت فقیر شده اند.

          

به گزارش صبح ساحل، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، می‌گوید که «۶۰ درصد» جمعیت ایران زیر خط «فقر فرضی» قرار دارند.

کاهش شدید ارزش پول ملی، تداوم نرخ تورم بالا بیش از پیش جمعیت ایران را با خطر فقر رو به رو کرده است. بنابر آمارهای رسمی در سال ۹۰ حدود ۱۸ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کردند و این میزان در سال ۹۷ به حدود ۲۴ درصد و در سال ۹۸ به ۳۵ درصد افزایش یافته بود.

به نوشته تسنیم، حمیدرضا امام‌قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور،پیشتر اعلام کرده بود که «حدود ۱۰میلیون‌ تومان خط فقر برای یک خانواده چهار نفره است و با دریافت خوش‌بینانه حقوق ماهیانه سه میلیون تومان کارگران  در فقر مطلق به‌سر می‌برند.»

جامعه شناس ایرانی در تحلیلی وقایع اخیر کشور گفته که : 85 درصد مردم از وضعیت کشور ناراضی هستند. در این بین بنیادهایی برای کمک به مستضعفان و فقرا در کشور وجود دارند. برای مثال یکی از بنیادها،بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است که پس از شرکت ملی نفت ایران، دومین مؤسسه اقتصادی بزرگ در ایران محسوب می‌شود.

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنا به فرمان سید روح‌الله خمینی خطاب به شورای انقلاب، در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۵۷ با اموال مصادره شده خانواده محمدرضا پهلوی، (شاه سابق ایران) خانواده، وابستگان آن‌ها و برخی کارخانه‌داران و بازرگانان، با هدف کمک به فقرا و نیازمندان، تأسیس و در تاریخ ۳ مرداد ۱۳۵۸ تحت شماره ۱۹۸۳ در اداره کل ثبت شرکت‌ها، به صورت یک مؤسسه غیرانتفاعی و دارای تابعیت ایرانی، ثبت گردید. 

با ظهور ویروس کرونا شرایط اقتصادی در کشورهای جهان و ایران دست خوش تغییراتی منفی شد. بنیاد مستضعفان در دوران شیوع کرونا را ۲۵۰۰ میلیارد تومان کمک‌های نقدی برای حمایت از اقشار ضعیف و آسیب دیده از کرونا پرداخت کرد.

همچنین این بنیاد در جهت حمایت از حوزه‌های مختلف چون محرومیت‌زدایی، کمک به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و... فعالیت دارد. با این حال اما امروز با پدیده انباشت و افزایش مستضعفان مواجهیم. انقلاب اسلامی با وعده برقراری عدالت به روی کار آمد، اما مردم جامعه امروز با بی عدالتی شدید در توزیع امکانات، رفاه، بهداشت، آموزش، تفریحات و ... رو به رو هستند. 

این وضعیت بی عدالتی اگر هر چه جلوتر برود، عریان‌تر و خشن‌تر می شود و چشم اندازی برای آینده باقی نمی‌گذارد و امید اجتماعی را در بین مردم از بین می‌برد. مردم جامعه کنونی به شدت سرخورده هستند. 

رشد افسارگسیخته قیمت ارز‌های خارجی، رشد سه رقمی قیمت کالا‌هایی نظیر کره، حبوبات و امثال آن‌ها و نیز رشد افسانه قیمت مسکن و قیمت خودرو، اکنون دست کم نیمی از ایرانی‌ها زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. این یعنی از هر دو ایرانی که در خیابان به آن‌ها بر می‌خورید، یکی احتمالاً زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کند.

گردآوری:عصر ایران، بنیاد مستضعفان،انتخاب

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها