با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو؛

دو طرح بزرگ در صنعت آب هرمزگان به بهره‌برداری رسید



چهار طرح بزرگ صنعت آب پنج‌شنبه 9 اردیبهشت در استان‌های هرمزگان، مازندران و خوزستان با دو هزار و 600 میلیارد تومان بهره‌برداری شد. این بهره‌برداری در مراسم چهارمین هفته «پویش هر هفته الف-ب» ایران انجام شد. فاز نهایی آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس و تصفیه‌خانه سد سرنی شهرستان میناب از طریق ویدئو کنفرانس با «حسن روحانی»، رئیس جمهور و «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. در این مراسم استاندار هرمزگان، فرماندار بندرعباس، مدیرعامل آب‌وفاضلاب و شماری از دیگر مسئولان هرمزگان حضور داشتند. 

 پویشی با اشتغال ۳۶۷ نفری

به نوشته روزنامه صبح ساحل، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو با اشاره به اشتغال ۳۶۷ نفری طرح‌های افتتاح شده در پویش هر هفته الف ب ایران، گفت: «پروژه واحد سوم آب شیرین‌کن و خط انتقال آب‌رسانی به بندرعباس افتتاح شد. این آب‌شیرین‌کن ظرفیت آبرسانی ۶۰ هزار متر مکعبی به جمعیت حدود یک میلیون نفر در استان هرمزگان را بر عهده دارد». 
وزیر نیرو با اشاره به افتتاح تصفیه‌خانه سرنی در منطقه خمیر استان هرمزگان گفت: «افتتاح این تصفیه‌خانه آب سرنی زمینه استفاده ۸۶۴ هزار نفر از مردم این منطقه را مهیا می‌کند». او با اشاره به افتتاح هشتادوچهارمین تصفیه‌خانه فاضلاب در استان مازندران گفت: «تصفیه‌خانه فاضلاب ساری به منظور پوشش جمعیت ۱۰۰ هزار نفری در منطقه به مدار آمده‌است و زمینه استفاده پساب در صنعت و کشاورزی مهیا می‌شود». اردکانیان با بیان این‌که پروژه‌های ریل‌گذاری برای دولت آینده در وزارت نیرو پیگیری می‌شود، گفت: «در حال حاضر کلنگ پروژه سد زارم رود در استان مازندران بر زمین می‌خورد». او با اشاره به افتتاح سد مخزنی بالارود در استان خوزستان گفت: «این سد به عنوان پنجاه و سومین سد آبگیری شده در دولت تدبیر امید فعالیت خود را شروع می‌کند و با اعتبارات ملی از ابتدای دولت ساخته شده است».
اردکانیان در پاسخ به سوال رئیس‌جمهور مبنی‌بر هزینه شیرین‌سازی هر متر مکعب آب در بندر عباس، گفت: «شهرهایی که از نعمت ساحل برخوردار نیستند، قیمت هر یک متر مکعب به ۲ یورو می‌رسد. هزینه شیرین‌سازی آب اما در نوار ساحلی معادل متر مکعبی کمتر از یک دلار برآورد می‌شود. با تخصیص یارانه دولتی این آب به قیمت متعارف سایر منابع آبی به دست مشترکان خواهد رسید».

 تحولی در حوزه آب‌رسانی استان

«فریدون همتی»، استاندار هرمزگان در این مراسم گفت: «این دو پروژه در مجموع با هزار و 715میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی به بهره برداری رسید و تحول جدیدی در حوزه آب‌رسانی استان با مرکزیت بندرعباس رقم زد».
به گفته استاندار هرمزگان، اجرای 33 کیلومتر خط انتقال از آب‌شیرین‌کن تا مخازن داماهی بندرعباس، احداث مخزن 30 هزار مترمکعبی داماهی و احداث پست برق از جمله اقداماتی است که در این پروژه صورت گرفته است.
همتی با اشاره به این‌که میزان مصرف روزانه آب شرب شهر بندرعباس، خمیر و روستاهای اطراف آن 200 هزار مترمکعب در شبانه روز است، افزود: «پیش از این نیاز آب شرب مناطق بندرعباس، خمیر و روستاهای اطراف آن از طریق ذخایر آبی سد استقلال میناب تامین می‌شد. با افتتاح این پروژه اما ظرفیت تولید آب شرب مورد نیاز برای شهر بندرعباس و خمیر به 150هزار متر مکعب در شبانه روز رسید و برداشت از سد میناب به همین میزان کاهش پیدا می‌کند».
او اضافه کرد: «به‌زودی قرارداد خرید تضمینی 50هزار مترمکعب آب منعقد می‌شود و کل مصرف آب شهر بندرعباس، خمیر و روستاهای اطراف آن تامین می‌شود. با تحقق این گام مهم، بهره‌برداری از منابع آبی شهر میناب به صفر می‌رسد».
به گفته‌استاندار هرمزگان، اقدامات لازم به منظور تأمین آب شرب میناب از تصفیه‌خانه  و سد سرنی در دست انجام است و تا اواخر تیرماه به منظور تقویت سفره‌های زیرزمینی از منابع آبی چاه‌هایی که اکنون آب شرب این شهر را تامین می کنند، هیچ‌گونه بهره برداری صورت نخواهد گرفت. 
همچنین استاندار از افتتاح چند پروژه مهم دیگر در حوزه آب و برق در هفته های پیش رو  با حضور رئیس جمهور، خبر داد. استاندار هرمزگان از مردم استان خواست تا در مصرف بهینه آب نهایت همکاری را داشته باشند و اضافه کرد: «در حال حاضر هر متر مکعب آب از بخش خصوصی به قیمت 17هزار تومان خریداری می‌شود و قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده بین 500 تا 600 تومان است».

 تولید با کیفیت‌ترین آب

«امین قصمی»، مدیرعامل آبفای هرمزگان با اشاره به این‌که بهره برداری از این پروژه، یکی از اجتماعی‌ترین پروژه‌های اجرا شده در هرمزگان است، گفت: «بهره‌برداری از این پروژه علاوه‌بر عرضه با کیفیت‌ترین آب تولیدی استان، باعث کاهش برداشت آب از منابع سدها و دشت های شرق هرمزگان شده است». قصمی با بیان این‌که کاهش وابستگی مرکز استان به دو منابع آبی، سطحی و زیرسطحی شرق هرمزگان و استفاده از این ظرفیت برای کشاورزی یکی از مطالبات دیرین مردم میناب و وعده های آبفا بوده است، اضافه کرد: «از امروز و با بهره‌برداری از فاز سوم این پروژه، مردم شهر بندرعباس نیز طعم با کیفیت‌ترین آب تولیدی استان را چشیدند. امیدواریم این پروژه سرآغازی برای تامین آب پایدار در دیگر مناطق هرمزگان باشد». 
به گفته مدیرعامل آبفا استان، این آب شیرین‌کن یک فرصت حیاتی برای تامین آب استان بود که با بهره‌برداری از فاز نخست آن در سال 97، یکی از چالش‌های بزرگ آب و فاضلاب در شهرستان خمیر را مرتفع کرد». او در تشریح جزئیات این پروژه‌ها افزود: «یکی از مهمترین پروژه‌های بهره‌برداری شده در قالب سامانه تامین آب کلان شهر بندرعباس، بهره‌برداری از فاز سوم آب شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس به ظرفیت 60 هزار متر مکعب در شبانه روز است».
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان این‌که بخش خصوصی برای تکمیل فاز سوم آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی، اعتباری بالغ بر هشت هزار و 690 میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: «این مجموعه با خرید تضمینی آب تولیدی این آب شیرین کن، آب شرب مورد نیاز چهار شهر، 9 شهرک و 25 روستا با جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون نفر را تامین می‌کند». مدیرعامل آبفای استان، اعتبار هزینه شده برای این پروژه را چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: «با اجرای این کلکتور امکان انتقال ۲۰۰ هزار مترمکعب آب از منابع آب شیرین کن غرب استان به مخازن داماهی شهر بندرعباس فراهم شده است». او همچنین از بازسازی مخزن 30 هزار متر مکعبی بندرعباس به عنوان سومین پروژه عملیاتی شده در قالب سامانه تامین آب کلان شهر بندرعباس یاد کرد و گفت: «برای بازسازی این پروژه 160میلیارد ریال اعتبار هزینه شده‌است».
   
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها