نگاهی به حال‌وروز مهدکودک‌های هرمزگان، پس از واگذاری‎‌ مجوزشان به آموزش‌وپرورش

یک‌بام و دوهوای آموزش پیش از دبستان



موضوع تولی‌گری مهدکودک‌ها، تنها موضوع آموزش و تربیت کودکان نیست، بلکه بحث غربالگری جسمی کودکان و تشخیص به موقع بیماری‌های بینایی، اختلالات روانی و غیره نیز از دیگر کارکردهای مهدکودک‌ها به شمار می‌رود.

مجازی‌شدن کلاس‌ها و قرنطینه‌بودن کودکان، بازی با هم‌کلاسی‌هایشان را از آن‎‌ها سلب و مهدکودک‌ها را خالی از کودکان پرنشاط کرد. از مجازی‌بودن و مشکلات مالی مهدکودک‌ها، براثر تعطیلی‌های مکرر که  بگذریم، این‌بار تعویض متولی مهدکودک‌ها از بهزیستی به آموزش‌وپرورش، مشکلات بزرگتری را به بار آورده‌است. مشکلی که حدود یک‌سال است، مدیران مهدکودک‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در ادامه به گفت‌وگو با یکی از مدیران مهدکودک‌ها، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش هرمزگان و مدیر روابط عمومی بهزیستی هرمزگان می‌پردازیم.

 

تاریخچه‌ای از مسئولیت‌های آموزش‌های پیش از دبستان
بر اساس آیین‌نامه توافقی میان سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۶۷، صدور مجوز و اداره امور مهدکودک‌ها از سه ماهگی تا پایان پنج سالگی بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته شد و وزارت آموزش و پرورش نیز مسئولیت دوره پیش دبستانی برای کودکان پنج سال تمام را بر عهده گرفت؛ اما در سال ۱۳۷۷، شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیه امور دوره پیش‌دبستانی را به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار کرد. این شورا هم در سال ۱۳۸۲ با تصویب اساسنامه دوره پیش‌دبستانی، این دوره را از یک سال به دو سال توسعه داد و پیش دبستانی را به عنوان دوره‌ای دو ساله برای کودکان چهار سال تمام و پنج سال تمام تعریف کرد. از سال ۸۷ نیز قانونی یک ساله درباره تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این قانون طی پنج سال تمدید و در سال ۹۵ به عنوان قانون دائمی مصوب شد. براساس تبصره ۲ ماده ۲ این قانون، تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی، تدوین محتوا و نظارت بر مهدهای کودک از حیث آموزشی و پرورشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه به عهده بهزیستی است؛ اما به نظر می رسد علی رغم تدوین قانون و مشخص شدن تکالیف هر یک از نهادها، همچنان اختلافات تمام نشده است. مقام معظم رهبری طی ارتباط تصویری که با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در شهریورماه سال99 داشتند، در بخشی از سخنان‌شان به وضعیت مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها اشاره کرده‌بودند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدکودک‌ها به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی، گفتند: «بر اساس گزارش‌های رسیده وضیعت مهدکودک‌ها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهد کودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند». به دنبال فرمایشات رهبری «وحید قبادی دانا»، رییس سازمان بهزیستی در مورد مهدهای کودک توضیحاتی ارائه و اعلام آمادگی کرد که اگر آموزش و پرورش بپذیرد که به عنوان متولی اصلی اداره و مدیریت مهد کودک‌ها را از صفر تا صد بپذیرد، سازمان بهزیستی این آمادگی را دارد تا موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه را که در قانون آمده است به آموزش و پرورش بسپارد. این امر باعث شروع زمزمه‌های رهایی و بلاتکلیفی مهدکودک‌ها شد. درنهایت، مهدهای کودک پس از کش و قوس‌های فراوان به وزارت آموزش و پرورش تحویل داده شد و بر همین اساس از این پس صدور و تمدید مجوز مهدهای کودک از طریق وزارت آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت.
منابع: ایران/ اقتصاد آنلاین
 
گفت‌وگو با «ارغوان جوزری»، مدیر یکی از روستامهدهای استان درباره دوباره‌کاری‌های تعویض مجوز
 گلایه‌مان را کجا ببریم؟
«ارغوان جوزری»، یکی از مدیران روستا مهدها در استان هرمزگان است. او می‌گوید: «ما مدیران مهدکودک‌ها برای مجوز گرفتن و بازسازی تجهیزات مهدکودک وام گرفته‌ایم و بالاخره پس از یکسال توانستیم موفق به گرفتن مجوز شویم. حالا با زیرنظارت قرارگرفتن آموزش‌وپرورش، حکم دوبارهکاری و پرداخت هزینه‌های اضافه را دارد».  او در توضیح نشکلاتی که بر سر راه مدیران مهدکودکهاست میگوید: «آذرماه سال 99 بود که مسئولان بهزیستی در گروه واتساپی اعلام کردند که روستامهدها و پیش‌دبستانی‌ها از زیر پوشش بهزیستی خارج شده و مجوزها باید زیر نظر آموزش‌وپرورش باشد. از این پس، بهزیستی هیچ مسئولیتی در قبال امور مهدکودک‌ها ندارد. زمانی‌که مهد و پیش ‌دبستانی‌ها، زیر پوشش بهزیستی بودند، برای کودکان بی‌بضاعت دراین مجموعه، غذای گرم درنظر گرفته می‌شد ولی کودکان بی بضاعت از این مزایا بی‌نصیب ‌شدند. بیشتر موسسه‌ها وام 50-60 میلیونی گرفته‌ و تجهیزات خود را تکمیل کرده‌اند تا بتوانند مجوز لازم را دریافت کنند. حال با اجرای این مصوبه، مدیران بیش‌ازپیش ضرر کرده‌اند. اما مدیران دست از پا نکشیده‌اند و پیگیر مجوز از آموزش‌وپرورش شدند، اما آموزش‌وپرورش با سنگ‌اندازی وقفه در این امر می‌اندازد. به طوری که، خواستار مدرک تحصیلی لیسانس به بالا شدند، درصورتی‌که، اکثر مدیران موسسه‌هایی که دارای مجوز هستند، مدرک فوق دیپلم یا دیپلم از رشته تحصیلی مرتبط با کار دارند. با این وجود، مدیران بخاطر این موضوع دوباره به فکر تحصیل افتادند و از  آموزش‌وپرورش درخواست کردند که حداقل گواهی اشتغال به تحصیل‌شان را قبول کنند. الان ما واقعا مونده‌ایم چه کار کنیم؟ ای کاش آموزش‌وپرورش با ما راه بیاید و در نقل‌وانتقال مجوزهایمان کمک‌مان کند تا ما مدیران مجبور نشویم دوباره هزینه‎‌های زیادی را صرف کنیم».
گفت‌وگو با «رامش فرزام امیر ابراهیمی»، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش هرمزگان
در انتظار تاسیس سازمان تعلیم‌وتربیت!
«رامش فرزام امیر ابراهیمی»، رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش هرمزگان در این می‌گوید: «پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌هایی که تا الان زیرنظر بهزیستی بودند، تحت پوشش آموزش‌وپرورش قرار گرفتند. پیش دبستانی‌ها که طبق قوانین باید تحت پوشش آموزش‌وپرورش قرار می‌گرفتند، اما تا زمانی که سازمان تعلیم‌وتربیت مجوزهای لازم اخذ کند و تاسیس شود،  باید کارگروه انتقال تشکیل شود».  به گفته او در دستورالعملی که برای کارگروه آمده، تا زمانی که سازمان تعلیم‌وتربیت تشکیل نشده‌است، نباید مجوز جدیدی صادر شود. همچنین مجوزهای گذشته، حتی اگر توقف در مجوز داشتند، به صورت خودکار تمدید شده و باطل نمی‌شوند. رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش هرمزگان اضافه کرد: «در حال حاضر، «ایرج بیت‌الهی»، رئیس کل آموزش‌وپرورش هرمزگان، مسئولیت ریاست کارگروه را برعهده دارند». فرزام امیر ابراهیمی بیان کرد: «آموزش‌وپرورش و بهزیستی تا تاسیس سازمان تعلیم‌وتربیت موظف به نظارت بر کار مهدکودک‌ها است. همچنین شهریه این مهدکودک‌ها مطابق با نرخ سال گذشته و هماهنگی با شورای هماهنگی در تهران برای هر استان مشخص شده و به هر استان ابلاغ می‌شود». او در پایان گفت: «برای مهدکودک‌ها نیاز نیست که مدرک مدیران لیسانس باشد؛ تا زمانی که سازمان تعلیم و تربیت تاسیس شود و قوانین جدید را اعلام کند». 
 
گفت‌وگو با «غلامحسین رازمند»، مدیر روابط عمومی بهزیستی هرمزگان
 
 روستامهدها باید تابع دستورالعمل‌های آموزش‌وپرورش باشند
«غلامحسین رازمند»، مدیر روابط عمومی بهزیستی هرمزگان در این باره گفت: «طی نشستی که سازمان بهزیستی و آموزش‌وپرورش کشور با یکدیگر داشتند، مصوب شدهاست تا کلیه امور مهدکودک‌ها به آموزش‌وپرورش واگذار شود. در گذشته، براساس ضوابطی که داشتیم، پروانه فعالیت صادر می‌شد اما اکنون، روستامهدها تابع دستورالعمل‌ها آموزش‌وپرورش هستند و آموزش‌وپرورش موظف به نظارت کامل برروی این موسسه‌ها است». در پایان رازمند گفت: «ما مجوز جدیدی برای مهدکودک‌ها صادر نمی‌کنیم ولی مجوزهای گذشته به صورت خودکار تمدید می‌شوند و ما باطل نمی‌کنیم. درنهایت، ما از تاریخی که مشخص شده‌است، اجازه صدور مجوز و نظارت بر مهدکودک‌ها نداریم و تمامی نظارت‌ها بر عهده آموزش‌وپرورش است». 
 
 
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها