سخنرانی رییس جمهوری برای معرفی کابینه پیشنهادی آغاز شد



از امروز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی در مجلس آغاز می شود، طبق گفته سخنگوی هیان رئیسه مجلس جلسات رأی اعتماد به صورت دو شیفت خواهد بود و احتمالا تا سه شنبه نیز طول خواهد کشید.

     

به گزارش صبح ساحل، از امروز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی در مجلس آغاز می شود، طبق گفته سخنگوی هیان رئیسه مجلس جلسات رأی اعتماد به صورت دو شیفت خواهد بود و مجلس نطق میان دستور نیز نخواهد داشت نظام الدین موسوی پیش بینی کرد که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا روز سه شنبه ادامه یابد.

این نشست، اولین مواجهه مجلسی است که تلاش دارد به صفت انقلابی  شناخته شود با دولتی که عنوان خود را مردمی می نامد.

دولت ابراهیم رئیسی سیزدهمین دولتی است که از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت.

در بین مجالس، مجلس اول بیشترین تجربه رای اعتماد به هیات وزیران را دارد.سه دولت و دو شورای موقت از این مجلس رای اعتماد گرفته اند. مجلس یازدهم نیز اولین تجربه خود در رای اعتماد به هیات وزیران را پیش رو دارد.

اما فرایند رای اعتماد چگونه است؟

برگزاری رای اعتماد بر اساس آیین نامه داخلی مجلس

بر طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور موظف است وزیران پیشنهادی کابینه‌اش را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. بنابراین لزوم شروع فعالیت یک وزیر منوط به تایید از جانب رئیس‌جمهور ایران و مجلس شورای اسلامی است.

در جلسه امروز بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران‌ بعداز دفاعیات رئیس جمهوراز کابینه اش با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای مدت پانزده دقیقه‌انجام خواهد داد.

با خاتمه اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور و 10 نماینده موافق و مخالف، مجلس شور در مورد برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه‌ آغاز خواهد می کند. درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت‌پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت.

پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر‌مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد.

بر این اساس صلاحیت وزیران پیشنهادی از وزیر آموزش و پرورش شروع می شود و با وزیران ارتباطات،اطلاعات،امور اقتصادی و دارایی و وزارت خارجه در روز اول ادامه خواهد داشت.

 

منبع:اقتصاد نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها