چه نوع ورزشی پس از ابتلا به کرونا مناسب تر است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال سلامت در هر یک از آنها،  سلامت دیگری را به خطر می‌اندازد. ورزش از انحطاط سیستم اعصاب و مغز جلوگیری می‌کند و باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. در شرایط اپیدمی کرونا اما رعایت شیوه نامه‌های کارشناسان سلامت برای ورزشکارانی اهمیت دارد که دوره‌ نقاهت کرونا را طی می‌کنند. آماتور‌ها یا اکثر جامعه که بعد از بهبودی و طی دوره نقاهت بیماری می‌خواهند ورزش کنند، باید به چند نکته مهم توجه کنند؛ افرادی که با ابتلا به بیماری کرونا بستری شدند، باید حداقل ۱۴ روز از زمان بهبودیشان گذشته باشد تا بتوانند تمرین کنند. توصیه می‌شود افرادی که فقط در خانه قرنطینه بودند هم حداقل هفت روز از بهبودی کامل علائم‌شان گذشته باشد. افراد تازه بهبود یافته حتما باید تمرین‌های ورزشی خود را از شدت کم تا متوسط شروع کنند و به تدریج در چند هفته بر شدت و زمان ورزش بیفزایند. این تمرینات علاوه بر پیاده‌روی می تواند شامل تمرینات مقاومتی متناسب با وزن بدن باشد. بهطور مثال کش و به تدریج وزنه‌های سبک با مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه. همچنین می توان به افراد مبتلا به موارد خفیف‌ترِ بیماری، بعد از پایان دوره بیماری و با اجازه پزشک تمرینات مقاومتی سبک مانند یوگا (جهت کاهش استرس و کاهش کورتیزول عامل مهم در سرکوب سیستم ایمنی بدن) و تمریناتی برای کنترل و عمق تنفس (برای بهبود تنفس) را به عنوان تمرینات ورزشی پیشنهاد کرد. بنا به گفته‌ یک کارشناس پزشکی ورزشی در مورد بیماران کرونا، بحث درگیری ارگان‌های حیاتی مثل ریه، قلب، کلیه و حتی به ندرت مغز وجود دارد.
در این صورت فرد تنها با نظر متخصص می‌تواند فعالیت بدنی را آغاز کند. در مورد آن دسته از ورزشکارانی که به صورت جدی رشته خاصی را دنبال می کنند، توصیه می‌شود تست «آر تی پی سی آر» (نوعی سی تی اسکن از دستگاه تنفسی یا توالی ژنوم برای قسمت‌های تنفسی یا خون) بدهند.
 طبق پروتکل‌های بهداشت جهانی، اگر پاسخ آزمایش در دو نوبت به فاصله زمانی ۴۸ ساعت منفی بود، آن ورزشکار می‌تواند از قرنطینه خارج شود و ورزش کند.
منابع:ایسنا/ خبرگزاری صداوسیما
سوالاتتان را به این آدرس ایمیل کنید.Email : Info.Sobhesahel@Gmail.Com

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها