شیرین ابوعاقله؛ قربانی جدید سلسله جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران


نویسنده: مریم دهقان

ابو عاقله که از سال ۱۹۹۷ با  شبکه الجزیره کار می‌کرد، حین پوشش خبری عملیات یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به جنین  در شمال کرانه غربی رود اردن از ناحیه سر هدف اصابت گلوله‌های نظامیان صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

شیرین ابوعاقله که بود؟

شیرین ابوعاقله یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خبرنگاران الجزیره بود که در تمامی کشورهای عربی و غیر عربی شناخته شده بود، او متولد (۳ ژانویه ۱۹۷۱ – ۱۱ مه ۲۰۲۲) بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او  دارای ملیت فلسطینی و یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. شیرین ابو عاقله در اورشلیم در یک خانواده عرب مسیحی فسلطینی اهل بیت‌لحم به دنیا آمد. وی از طریق خانواده مادری خود که ساکن نیوجرسی بودند تابعیت آمریکا داشت. ابو عاقله دوران دبیرستان خود را در در محله بیت حنینا گذراند و برای تحصیلات تکمیلی خود وارد رشته معماری در دانشگاه علم و صنعت اردن شد، اما تصمیم گرفت از رشته خود انصراف داده و به دانشگاه یرموک در اردن منتقل شود و در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل کند. ابو عاقله پس از اتمام تحصیل خود به فلسطین بازگشت و مشغول خبرنگاری شد.

 

ماموریت‌های ابو عاقله؛ دختر تمام خانه های فلسطین

ماموریت های متعدد ابوعاقله شامل پنج جنگ غزه و جنگ اسرائیل با لبنان در سال 2006 است. او در مورد اخراج اجباری، کشتار جوانان فلسطینی، حبس بی گناه صدها فلسطینی در زندان های اسرائیل، و ادامه گسترش شهرک های یهودی گزارش داد.

شیرین ابوعاقله پیام فلسطین را به مدت سه دهه به مردم جهان رساند. و آخرین خبر او که به شبکه الجزیره در دوحه ارسال شد درباره یورش ارتش رژیم صهیونیستی به جنین بود.

 

   شیرین ابوعاقله؛ قربانی جدید سلسله جنایات رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران

   

نحوه شهادت خبرنگاری که هزاران خبرنگار ساخت

صبح زود به میدان رفت و برای در امان ماندن از هر خطری لباس خبرنگاری خود را پوشید که هویت خبرنگاری او را متمایز می‌کند و برای تهیه گزارش عازم منطقه جبریات بین اردوگاه آوارگان جنین و روستای بورقین در غرب جنین شد. شیرین به آنجا رفت تا تجاوز نیروهای رژیم صهیونیستی به جنین را پوشش دهد. سربازان اشغالگر مسلح با هدف دستگیری یک فلسطینی تحت تعقیب که خانه او را محاصره کرده بودند به منطقه هجوم بردند و از بلندگو شروع به صدا زدن کردند. طولی نکشید، که اشغالگران متوجه شدند که در ماموریتشان شکست خوردند، و شروع به تیراندازی کردند. شیرین از ناحیه سر مورد اصابت گلوله تک تیرانداز صهیونیستی قرار گرفت و به زمین افتاد و لحظاتی پیش از او خبرنگار دیگر الجزیره علی السمودی که به عنوان تهیه کننده برای شبکه الجزیره در جنین کار می‌کند، از ناحیه کتف مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

همکاران او و حاضران در محل حادثه تمام تلاش خود را برای نجات و انتقال وی به بیمارستان تخصصی ابن سینا در این شهر کردند اما پس از ناکام ماندن تلاش‌ها برای احیای شیرین، مرگ وی اعلام شد. اندوه و خشم سراسر فلسطین و به ویژه جامعه مطبوعات را فرا گرفت.

 

 زیباترین جمله ای که از شیرین ابوعاقله خواندم

"من روزنامه نگاری را انتخاب کردم تا بتوانم به مردم نزدیکتر باشم. تغییر حقیقت آسان نیست، اما حداقل توانستم صدای آنها را به دنیا برسانم."

 

تولد شیرین در روستا‌های فلسطین


حساب توییتری شبکه خبری قدس نیز با اشاره به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره که به دست عناصر رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گزارش داد: سه فلسطینی از روستا‌های «بلاطه» و «بورین» در شهر نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن و نیز «بیت لاهیا» واقع در نوار غزه، نام «شیرین» را بخاطر تبرک کار خبرنگاری بر روی فرزندان خود نهادند.

 

وحشیگری رژیم صهیونیستی در مراسم تشییع


نظامیان اسرائیلی در بیت‌المقدس روز جمعه با باتوم به تشییع کنندگان پیکر شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره یورش بردند. حمله نظامیان به عزاداران به قدری سخت و خشن بود که نزدیک بود تابوت به زمین بیفتد.  هزاران نفر در مراسم خاکسپاری پیکر شیرین ابوعاقله شرکت کرده بودند.

 

واکنش ها به ترور خبرنگار الجزیره

  • سفارت آمریکا در مناطق اشغالی با اشاره به اینکه « شیرین ابو عاقله » خبرنگار الجزیره دارای تابعیت آمریکایی نیز بوده است، خواستار تحقیق درباره قتل وی شد.
  • به گزارش خبرگزاری آناتولی، در یک کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاری از رئیس جمهور آمریکا پرسید که آیا حمله نظامیان اسرائیلی به شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه خبرنگار شبکه الجزیره را محکوم می کند؟ بایدن در پاسخ به این سوال گفت: من از جزئیات کامل این اتفاق اطلاعی ندارم.. اما می دانم که این موضوع نیاز به بررسی دارد.

آناتولی افزود که قبل از این کنفرانس مطبوعاتی، جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت بود که دولت آمریکا به شدت نگران خشونت نیروهای اسرائیلی در مراسم تشییع جنازه ابوعاقله است.

 

  • محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیروهای رژیم اسرائیل را مسئول کامل کشته شدن «شیرین ابو عاقله» روزنامه‌نگار فلسطینی دانست. در همین حال رژیم اسرائیل پیشنهاد داد تا تحقیقات مشترکی با تشکیلات خودگردان فلسطین برای کشف چگونگی قتل این خبرنگار انجام دهد.

 

  • یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز خبر کشته شدن «شیرین ابوعاقله» روزنامه‌نگار فلسطینی شبکه الجزیره را غم‌انگیز توصیف کرد و پیشنهاد انجام تحقیقات مشترک با تشکیلات خودگردان فلسطین را داد.

سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل در اظهاراتی فریبنده با اشاره به اینکه ما عمیق‌ترین تاسف خود را از درگذشت «شرین ابوعاقله» خبرنگاری که سال‌ها با وی همکاری داشته‌ایم ابراز می‌کنیم، مدعی شد که رژیم اسرائیل اهمیت زیادی به آزادی مطبوعات قائل است و برای حفظ آن تلاش می‌کند.

  • سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه در صفحه توییتر خود نوشت: «دستان جنایتکار صهیونیستی، شیرین ابوعاقله (خبرنگار الجزیره) را به شهادت رساند؛ فردی که عمر خود را شرافتمندانه در راستای خدمت به مساله فلسطین سپری کرد. او لباس خبرنگاری بر تن داشت و رژیم جعلی باید بداند که خون وی هزاران خبرنگار خواهد ساخت؛ خبرنگارانی که با تمام افکار خود و با امکانات ناچیز با اشغالگران خواهند جنگید».

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها