گمرک زاهدان خبر داد:

احتمال ازبين رفتن ۳۰۰ میلیون تن برنج در سیل اخیر



طبق برآورد گمرک زاهدان، احتمالا حدود ۳۰۰ تن از برنج‌های وارداتی که در محوطه، دچار آب گرفتگی شده بود، خسارت دیده و از بین رفته است.

به گزارش صبح ساحل، «محمدعلی خاشی»، ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیر کل گمرک زاهدان درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف‌های برنج‌های باران‌زده در گمرک اعلام کرد: در چند روز گذشته ترخیص برنج از گمرک زاهدان انجام و روزانه بین ۶۰ تا ۱۲۰ کامیون ترخیص شده است.

اما هنوز تصمیم جدیدی در رابطه با محموله‌های برنج باران زده به گمرک ابلاغ نشده است.

وی گفت: از صاحبان کالا خواسته بودیم تا آن بخش از محموله‌های برنج که در باران دچار خسارت شده را خارج نکنند و در انبار قرار دهند که تاکنون ۲۰ صورتجلسه در این رابطه صادر شده است و حتی صاحبان کالایی که برنج ترخیص کرده اما بخشی از آن دچار آب گرفتگی بوده، در حال برگرداندن به انبار گمرک هستند تا تعیین تکلیف و خسارت آنها پرداخت شود.

این مقام مسئول در گمرک،‌ در مورد این‌که چه میزان از برنج‌های آب گرفته دچار خسارت شده است، اضافه کرد: هنوز برآورد دقیقی صورت نگرفته اما در مجموع در کل گمرک زاهدان حدود ۴۵ هزار تن کالا وجود داشته که ۹۹ درصد آن برنج است و به نظر می‌رسد از مجموع برنج‌هایی که در محوطه باز قرار داشته و خسارت دیده‌اند، در کل حدود ۳۰۰ تن آسیب دیده باشند که باید از سوی انبارهای عمومی مورد رسیدگی قرار گرفته و خسارت آن به صاحب کالا پرداخت شود.

گمرک به صمت: ثبت سفارش به مقصد گمرک زاهدان را متوقف کنید

خاشی همچنین اشاره کرد به این‌که اخیرا گمرک ایران در مکاتبه‌ای با دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته تا دیگر ثبت سفارشی به مقصد زاهدان صادر نشده و محموله‌ها وارد گمرک دیگری شوند.

این در حالی است که گمرک زاهدان،‌ از سال گذشته بارها طی مکاتباتی با سازمان صمت استان و همچنین استانداری، خواسته بود تا از ثبت سفارش برنج به مقصد گمرک زاهدان به دلیل پرشدن ظرفیت انبارها جلوگیری کنند اما توجهی نشده بود.

همه برنج‌های گمرک زاهدان ثبت سفارش دارد

وی در مورد این‌که گفته می‌شود بخشی از برنج‌های موجود در گمرک زاهدان ثبت سفارش نداشته و اکنون برای ترخیص با مشکل مواجه شده‌اند، گفت که این‌گونه نیست و ۱۰۰ درصد برنج‌های وارداتی به گمرک زاهدان چون از مسیر زمینی به گمرک رسیده، دارای ثبت سفارش است و بعد از اظهار به گمرک و دریافت مجوز ترخیص آن انجام می‌شود.

به گفته مدیر کل گمرک زاهدان‌، در حال حاضر ۶۰۰ کامیون منتظر ورود به گمرک برای تخلیه کالا هستند که طی این چند روز توانسته‌ایم در انبارهای خارج از گمرک زاهدان حدود ۱۷۰ کامیون را تخلیه کنیم اما همچنان حجم بار ورودی بالاست.

در این رابطه یادآور می‌شود که در چهار مردادماه، به دلیل بارندگی در زاهدان، محموله‌های برنج موجود در محوطه باز دچار آبگرفتگی شد.

گمرک، دلیل این موضوع را افزایش حجم ورود کالا به این گمرک از سال گذشته دانسته که در نتیجه لغو ممنوعیت معافیت مالیاتی مناطق آزاد و عدم صرفه اقتصادی برای واردکننده جهت ترخیص کالا از این مناطق بعد از حذف این ممنوعیت، دانسته است.

همچنین گمرک تاکید کرده که با توجه به قرارداد بین این سازمان و سازمان انبارهای عمومی، مسئولیت نگهداری کالا و پرداخت خسارت برنج‌های آسیب دیده بر عهده سازمان انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده است.

منبع: ايسنا

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها