دانشجوی زن سعودی به 34 سال زندان محکوم شد



این دانشجوی زن به اتهام برهم زدن نظم عمومی و بی‌ثبات کردن امنیت کشور با فعالیت در توییتر به 34 سال زندان محکوم شده است.

        
به گزارش صبح ساحل، «سلمه الشهاب» زن دانشجوی سعودی، به دلیل انتشار توییت‌هایی مرتبط با آزادی و حقوق زنان از جمله حق رانندگی آنها در عربستان در توییتر به 34 سال زندان محکوم شد.

وی کاندیدای ادامه تحصیل دکترا در دانشگاه لیدز بریتانیا است و در ژانویه 2021 پس از بازگشت به عربستان سعودی برای تعطیلات بازداشت شد.

طبق گزارش واشنگتن پست، او ابتدا به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بازنشر کردن (ریتوییت) توییت‌هایی از فعالان سعودی تبعید شده که خواستار آزادی زندانیان سیاسی بوده‌اند و به اتهام «برهم زدن نظم عمومی و بی‌ثبات کردن امنیت کشور» به شش سال زندان محکوم شده بود.

در ادامه گزارش این نشریه آمده است که دادستان‌ها در درخواست تجدیدنظر پرونده الشهاب، براساس قوانین جنایات سایبری و ضد تروریسم سعودی، خواستار مجازات شدیدتری برای او شدند که باعث شد در تاریخ 8 آگوست، مجازات حبس 34 ساله برای او ثبت شود. گفته می‌شود که این زن همچنان ممکن است بتواند درخواست تجدیدنظر جدیدی را ثبت کند.

طبق گزارش‌های موجود، سلمه 34 ساله که مادر دو فرزند است، در توییتر بیشتر از 2500 دنبال‌کننده دارد و در میان توییت‌هایی مربوط به کرونا و تصاویر فرزندان خردسال خود، گاهی اوقات توییت‌هایی را بازنشر می‌کند که خواهان آزادی زندانیان سیاسی هستند. به نظر می‌رسد که او از پرونده لجین الهذلول، یک فعال حقوق زنان برجسته سعودی حمایت می‌کند.

به گفته سازمان غیرانتفاعی Freedom Initiative که از حقوق زندانیان بازداشت شده در خاورمیانه حمایت می‌کند، این طولانی‌ترین حکم ثبت شده برای یک فعال حقوق زنان در عربستان سعودی است.

نشریه گاردین نیز در گزارش مربوط به پرونده الشهاب توضیح می‌دهد که «محمد بن سلمان آل سعود» ولیعهد عربستان سعودی به‌طور غیر مستقیم سهم بزرگی از توییتر را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری ثروت دولتی کشور عربستان یعنی «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی» (PIF) کنترل می‌کند.

توییتر هنوز در مورد بازداشت این زن هیچ بیانیه‌ای منتشر نکرده است.

    

منبع:دیجیاتو

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها