آیا پشتکار ژنتیکی است؟


نویسنده: محیا تکنده

بسیاری از افراد، نسبت به تکلیفی که به آن‌ها محول شده‌است دارای پشتکار و تداوم بسیار زیادی هستند، درمقابل این افراد کسانی هم هستند که در هیچ کاری از خود مداومت نشان نمی‌دهند و بعد از چند بار انجام دادن کاری، بدون انکه نتیجه‌ای بگیرند، آن عمل را کنار گذاشته و به سراغ چیز دیگری می‌روند.
اگر جزء گروه دوم باشید احتمالا شاهد سرزنش‌های بسیاری بوده‌اید، خیلی وقت‌ها از نداشتن پشتکار خسته شده‌اید و بارها به دنبال راهکاری برای حل این مشکل بوده‌اید. طبق نظریه‌ی زیستی-اجتماعی شخصیت، که رابربت کلونینگر آن را مطرح کرد. پشتکار که به معنی سختکوشی، تداوم در عمل  با وجود فشارها، پیش قدمی در انجام امور، انطباق پذیری در شرایط پیش‌بینی نشده و چالشگری در برابر سختی‌کار است، از ویژگی‌های سرشتی شخصیت محسوب می‌شود.
ویژگی‌های سرشتی، به پاسخ‌های هیجانی نسبتا خودکاری گفته می‌شود که عموما وراثتی هستند و در سرتاسر عمر به ندرت قابل تغییر هستند. برای مثال شخصی که می‌داند برای به دست آوردن نمره خوب در دروس عملی دانشگاه باید مداوما در کلاس‌ها حاضر شود و تمرین کند، اما بعد از چند جلسه مرتب رفتن، حضور در کلاس را یک خط در میان می‌کند و تمرین‌ها را انجام نمی‌دهد. خودش ثمره‌ی عدم مداومت در کارها را می‌بیند، دوست دارد که پشتکار داشته باشد، اقدام‌هایی انجام می‌دهد اما به نتیجه دست پیدا نمی‌کند.
اما دکتر ویلیام بری، در پژوهش تازه‌ای به ما نشان می‌دهد،که ویژگی‌های شخصیتی ما می‌تواند مطابق با محیطی که در آن زیست می‌کنیم، شرایط اقتصادی که داریم و جامعه‌ای که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم، تغییر کند و خیزس اط آن نگاه ثابت به ویژگی‌های شخصیتی نیست. دیدگاه‌هایی که نگاه وراثتی و ثابت را به شخصیت انعکاس می‌دهند، می‌توانند برای ما و بهداشت روانی زندگیمان خطرناک باشند. یکی از خطرات آن‌ها عدم تلاش برای تغییر خویشتن است. برای مثال بسیار دیده‌اید،که افراد در برابر انتقادهایی که از کنش‌ و رفتارشان می‌شود می‌گویند، خب من همین هستم که هستم، نمی‌توانم تغییر کنم! این دیدگاه بسیاری از روابط ما را به عرصه‌ی تباهی می‌کشاند، فرصت تجربه‌ی شیوه‌ی تازه‌ی زندگی را از ما دریغ می‌کند و اجازه نمی‌دهد شیوه‌های دیگر «بودن» را بیازماییم.
در حالی که پژوهش گسترده‌ی ویلیام بری به ما نشان می‌دهد، خبری از ناتوانی در تغییر نیست. نه اینکه به قول روانشناسان انگیزشی، بتوانیم با پشتکار و استقامت در مدت کوتاهی به یک فرد دیگر تبدیل شویم، اما ویژگی‌های ما تعدیل خواهند شد.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها