رئیس‌کل دادگستری استان عنوان کرد

رنج هرمزگانی‌ها از ناترازی ثروت و فقر



رئیس‌کل دادگستری هرمزگان گفت: اصحاب رسانه می‌توانند با انتشار خبر در مقوله‌هایی برای حفظ امنیت روانی به مردم آگاهی دهند تا راه استیفای حق و حقوق خود را به‌خوبی بشناسند، و به آن‌ها تعدی نشود و هم آن‌که بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی دارد. مجتبی قهرمانی در نشست تخصصی با موضوع فراخوان نقد برتر قوه قضاییه با حضور جمعی از خبرنگاران ، نخبگان، صاحب‌نظران، فعالین مسائل اجتماعی به نقش خبر در آگاهی یافتن مردم در پیشگیری از جرم و جنایت اشاره‌ای داشت و یادآور شد: از رسانه که در رشد و توسعه استان و گسترش عدالت تأثیر زیادی دارد به‌عنوان ابزار قوی و مدرن مدیریتی استفاده‌ می‌کنم. وی بابیان اینکه هرمزگان در فقر و بیکاری رتبه اول را داراست گفت: باید رسانه‌های هرمزگان  به این موضوع ورود کنند که چرا استانی با این‌همه ظرفیتهای اقتصادی رتبه اول فقر را کسب کند؟ چرا نقش صنایع، کارخانه‌ها و معادن هرمزگان در اشتغال  نیروی بومی کم است؟ چرا معادن مختلف و همچنین صنایع باید مالیات خود را به استان‌های دیگر بدهند؟   
  

قاطعیت در رفع تصرفات

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه  هرمزگان در سختگیری برای رفع تصرفات جز استان‌های اول کشور است گفت: در جهت رفع تصرفات از تمامی  ظرفیت‌های موجود قانونی در زمینه حفظ حقوق مردمی استفاده می‌کنیم. قهرمانی با اشاره به  تصریحات قانونی درزمینه برخورد با هرگونه تضییع اموال عمومی و حقوق بیت‌المال افزود: با جدیت بیشتر و حساسیت بالاتر نسبت به حفظ اراضی ،رفع تصرفات و اعلام و تشکیل پرونده علیه متصرفان کوشا هستیم. وی ادامه داد:  به‌طور نمونه می‌توان یکی از اقدامات دادگستری رفع تصرف اراضی  از فلکه باهنر تا اسکله شهید رجایی حدود ۶ کیلومتر نام برد و این  اقدامات مقطعی نبود ادامه داشته است.رئیس‌کل دادگستری هرمزگان  از آمادگی برای صدور اسناد مالکیت ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی هرمزگان نیز سخن گفت و افزود: ۱۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۳۲ هزار هکتار اراضی این استان هیچ‌گونه تداخلی ندارند و آماده‌ایم تا نسبت به صدور اسناد مالکیت شان اقدام کنیم.قهرمانی  با اشاره به اینکه در خصوص حدود 10 تا 20 هزار هکتار از اراضی استان باید در کمیسیون رفع تداخلات تصمیم‌گیری شود، یادآور شد: لازم است به‌گونه‌ای عمل کنیم که بار اضافه‌ای بر دوش مردم تحمیل نشود و با رعایت موازین قانونی و با استفاده از سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش ممکن کار تعیین تکلیف اراضی مذکور انجام شود. وی بابیان اینکه شهرستان‌های بندرلنگه و بندرعباس بیشترین تداخلات اراضی را در میان مناطق مختلف استان به خود اختصاص داده‌اند بر لزوم تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر اراضی تعیین تکلیف نشده در اقصی نقاط استان تأکید کرد.  قهرمانی مجموع اراضی استان را 7میلیون و 200 هزار هکتار دانست که  در قالب 1000 پلاک تعریف‌شده است و از این تعداد 584 پلاک دارای تداخل می‌باشند. وی همچنین تصریح کرد: از مجموع پلاک‌های دارای تداخل، 152 پلاک تعیین تکلیف شده است و برای تعیین تکلیف 432 پلاک دیگر ضرورت دارد با استفاده از غربالگری و اولویت‌بندی بر اساس مساحت عرصه زمین‌های موردنظر و تقدم و تأخر درخواست‌های مالکین، تدابیر لازم اندیشیده شود.
  

قوه قضاییه از نقدهای منصفانه‌ استقبال می‌کند

رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در این جلسه با تأکید بر اینکه قوه قضاییه از نقدهای منصفانه‌ استقبال می‌کند گفت: یک نقد سازنده و منصفانه می‌تواند در جهت کمک به پیشبرد اهداف تحول گرایانه دستگاه قضایی مؤثر باشد. قهرمانی  نشست‌هایی تخصصی برای شنیدن انتقادات و پیشنهادات نخبگان و مردم را امری بدیع و پیشرفتی حائز اهمیت در مسیر تحول و تعالی دستگاه قضایی اعلام کرد  و اظهار داشت: این موضوع مبین نگاه ویژه رئیس قوه قضاییه به استقبال از نقدهای سازنده و منصفانه در جهت پیشبرد اهداف تحول گرایانه دستگاه قضایی است.این مقام مسئول با اشاره به اینکه نقد در قوه قضاییه صرفاً به برگزاری جشنواره نقد برتر محدود نمی‌شود از انجام اقداماتی چون برگزاری دیدارهای مردمی و حضور بی‌واسطه مسئولان قضایی در جمع مردم، نصب صندوق‌های دریافت پیشنهادات و انتقادات و راه‌اندازی سایت‌های مختلف برای ثبت انتقادات، نظرات و پیشنهادات مخاطبین به‌عنوان تعدادی از اقدامات انجام‌شده در این خصوص نام برد. قهرمانی خود را پاسخگو می‌داند و بر این اساس قصد دارد با برگزاری فراخوان پذیرش نقد برتر، عملکرد خود را در معرض قضاوت عمومی قرار دهد تا بر مبنای استفاده از نقدهای مطرح‌شده، میزان اثربخشی اقدامات دستگاه قضا افزایش یابد.وی به ایجاد سامانه‌ای در دستگاه قضایی برای انتشار آراء محاکم نیز گریزی زد  و تصریح کرد:هدف قوه قضاییه از راه‌اندازی سامانه آراء ،آرای محاکم در منظر و نگاه صاحب‌نظران، نخبگان و پژوهشگران قرار گیرد و انجام این کار در جهت ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در دستور کار ما قرار دارد.
گفتنی است؛ برای نخستین بار از سوی قوه قضاییه جشنواره نقد برتر برگزار می‌شود تا نقدهای کارآمد و کارشناسی شده درباره عملکرد دستگاه قضایی مورد داوری قرار بگیرد .
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها