بیکاری،تورم و فلاکت واژه های مانوس با هرمزگانی ها


نویسنده: عبداسلام جمالی

بیکاری یکی از بزرگترین معضلاتی است که توان جامعه را تحلیل برده و توازن و تعادل روانی آن را بر هم می زند بسیاری از بحران‌ها و ناهنجاری های اجتماعی زاییده ی آن است.از پیوند نامبارک تورم و بیکاری مولودی نامیمون به نام فلاکت متولد می شود که خود مصیبتی عظماست که گلوی جامعه را به سختی می فشارد و حیات و زندگی معمولی و طبیعی آن را به مخاطره می اندازد.
سه واژه ی بیکاری،تورم و فلاکت سه واژه ی آشنا و ملموس برای اهالی هرمزگان می باشد،چون سالهای متمادیست که به یمن مدیریت ناکارآمد و توزیع ناعادلانه امکانات و ثروت و تبعیض در تقسیم فرصتهای شغلی، هرمزگان صدر نشین آنها در کشور است.راستی چرا هرمزگان؟
خاک زر خیز هرمزگان برای خلاصی و رهایی از قله ی منحوس فلاکت و بیکاری چه کم دارد ؟
وجود کارخانه جات و غولهای بزرگ صنعتی همچون فولاد، آلومینیوم،سیمان،کشتی سازی و روی،منایع غنی و بزرگ گازی و نفتی و چندین پالایشگاه بزرگ،وجود بنادر بزرگ مانند شهید رجائی و باهنر و گمرگات و مناطق آزاد قشم و کیش می تواند یک کشور را از بیکاری در بیاورد نه یک استان دومیلون نفری مثل هرمزگان عجیب است که هرمزگان با این همه درآمد و فرصتهای شغلی بر طبق آمارهایی که خود دولت ارائه داده در قله ی بیکاری قرار داشته باشد،ریشه این مصیبت بزرگ در کجا قرار دارد؟
فرزندان و جوانان هرمزگانی چند درصد از نیروهای کار در این کارخانه‌جات و تاسیسات صنعتی را به خود اختصاص داده اند؟دریا که خود موهبتی بزرگ و نعمتی لایزال محسوب می شود،هرمزگان چقدر توانسته از آن بهره ببرد و برای فرزندانش شغل ایجاد کند و دراین زمینه چقدر سرمایه گذاری صورت گرفته است؟
طبق آمارهای غیر رسمی تعداد کثیری از مدیران، کارمندان و کارگران از استانهای دیگر به یمن مدیران وارداتی وگاهاً تحمیلی فرصتهای شغلی را در هرمزگان اشغال کرده اند.آیا ده درصد از این جمعیت بچه های هرمزگانی که نیروی کار محسوب می شوند در استانهای دیگر مشغول به کار هستند؟
با این همه ظرفیت و پتانسیل هایی که هرمزگان برای ایجاد اشتغال دارد قطعا یک جای کار می‌لنگد که چرا کماکان رتبه ی اول فلاکت و بی کاری از آن ماست.
نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی که باید زبان هرمزگان و وکیل بچه های جویای کار هرمزگان باشند در این زمینه چه وظیفه و رسالتی دارند و چه اقداماتی تاکنون انجام داده اند.؟
مسئولین اجرایی استان که نماینده مستقیم دولت در این خطه ی مبارک می باشند چه جوابی بر این صدر نشینی دارند؟مشکل کجاست؟
مردم نجیب و جوانانی که طاقتشان طاق و صبرشان لبریز شده،بی صبرانه منتظر پاسخ نمایندگان و مسئولین محترم استان اقدام عاجل آنها برای بهبود اوضاع معیشتی و اشتغال هستند.
و در آخر یادداشت بد نیست اشاره ای داشته باشم به صحبت های اخیر معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران که خبر از عمق فاجعه می دهد:
بین استان‌های کشور، هرمزگان و ایلام وضعیت امید به زندگی خوبی ندارند.

   

به قلم// عبدالسلام جمالی

غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها