مذاکرات واردکنندگان با خودروسازان خارجی/ خودروهای خارجی، نیامده گران شد



سخنگوی وزارت صمت گفت: واردکنندگان با برندهایی از خودروسازان ژاپنی، چینی،کره ای و اروپایی مذاکره داشتند و فرآیند واردات به زودی انجام می شود.

 

به گزارش صبح ساحل، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت: برای اولین بار قرار است بالغ بر ۶۰۰ دستگاه از محصولات شرکت هپکو با ۸۰ درصد تسهیلات بانکی به فروش برسد، به طوری که بازپرداخت این محصولات با تسهیلات ۴ساله و سود ۱۲درصد در نظر گرفته شده است.
به گفته او، متقاضیان یا بهره برداران معادن می‌توانند به سامانه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی مراجعه و خریداری کنند.

سخنگوی وزارت صمت در خصوص آخرین وضعیت ورود خودرو‌های وارداتی به کشور گفت: در واقع مجوز واردات با وزارت صمت است، اما در اصل واردات با شرکت‌های مزبور است.


 

اولویت واردات با خودروهای کمتر از۱۰ هزار یورو است

همچنین وزیر صمت گفت: مطابق آیین‌نامه، ابتدا خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو و پس از آن خودروها در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد.

رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: اکنون واردکنندگان در مسیر واردات خودرو در حال رتق و فتق امور مربوطه بوده و یکی یکی در حال انعقاد قراردادهایشان هستند.

به گفته او، وزارت صمت به عنوان دولت وظیفه خود را در موضوع واردات خودرو انجام داده است و اگر مشکلی فرا روی واردکنندگان باشد، به رفع آنها می‌پردازد. واردات خودروها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودروهای کره‌ای و ژاپنی وارد بازار خواهند شد.

 

شوک ارزی به واردات خودرو

تا پیش از اعلام سقف قیمتی واردات، موجی هر چند خفیف از کاهش قیمت دامان بازار خودروهای وارداتی را گرفت و حتی دامنه آن به مدل‌های لوکس نیز رسید. در واقع از آنجا که گمان می‌رفت قرار است واردات با شرایط قبلی آزاد و مدل‌های جدید وارد شوند، منحنی قیمت خودروهای موجود در بازار رو به نزول رفت. با این حال پس از آنکه اعلام شد تنها خودروهای تا سقف ۲۰‌هزار یورو امکان واردات دارند، خیال مالکان امثال بنز، بی‌ام‌و، لکسوس، ولوو، پورشه و... بابت اینکه قرار نیست مدل‌های جدید این خودروها وارد کشور شوند، راحت شد. از همین رو موجی سنگین از افزایش قیمت، خودروهای موردنظر را فراگرفت و قیمت آنها ‌میلیاردی بالا رفت. حالا اما با توجه به رشد قیمت ارز و تاثیر مستقیم این موضوع بر منحنی قیمت بازار خودرو، فاز دوم افزایش قیمت لوکس‌ها نیز آغاز شده است.

خودروهایی مانند بی‌ام و، بنز، لکسوس و دیگر مدل‌هایی که امکان واردات آنها با توجه به سقف قیمت ۲۰‌هزار یورویی وجود ندارد، عملا تاثیر‌پذیری بیشتری از ناحیه افزایش قیمت ارز خواهند داشت. این موضوع بیشتر از آن جهت است که قیمت این خودروها بسیار بالاست و وقتی نرخ ارز صعود می‌کند، خودروهای موردنظر حتی‌میلیاردی گران می‌شوند. این در حالی است که اگر وزارت صمت اجازه می‌داد واردات خودرو به سبک گذشته یا حتی بدون سقف قیمت انجام شود، علاوه بر اینکه قیمت آنها متاثر از محدودیت سقف قیمتی واردات، بالا نمی‌رفت، ورود مدل‌های جدیدشان به بازار می‌توانست اثر رشد نرخ ارز بر قیمت را تعدیل کند.
 
منابع: باشگاه خبرنگاران، اقتصاد نیوز
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها