قلعه تاریخی الله وردی خان بشاگرد در خطر تخریب کامل/ علت: عدم جذب اعتبار



قلعه تاریخی الله وردی خان شهرستان بشاگرد به دلیل بی توجهی مسئولان در خطر تخریب کامل قرار گرفته است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته باشگاه خبرنگاران، قلعه تاریخی الله وردی خان به همراه سایر بنا‌های تاریخی شهر گوهران سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. قدمت این قلعه به دوره قاجار بر می‌گردد و در آن زمان کاربرد نظامی داشته است.

قلعه تاریخی الله وردی خان به دلیل بی توجهی مسئولان تاکنون مرمت نشده و حالا در خطر تخریب کامل قرار گرفته است. شهرستان بشاگرد اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی هم ندارد و این مسئله کار رسیدگی به بنا‌های تاریخی این شهرستان را سخت تر کرده است.

 

قلعه تاریخی الله وردی خان بشاگرد در خطر تخریب کامل + تصاویر

 

قلعه تاریخی الله وردی خان بشاگرد در خطر تخریب کامل + تصاویر

  

قلعه تاریخی الله وردی خان بشاگرد در خطر تخریب کامل + تصاویر

 

سپهر زارعی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان درباره علت مرمت نشدن قلعه تاریخی الله وردی خان بشاگرد گفت: طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای جذب اعتبار جهت مرمت این قلعه صورت گرفته، اما متاسفانه هنوز اعتباری جذب نشده و در صورت جذب اعتبار این قلعه سال آینده مرمت و بازسازی خواهد شد.

زارعی گفت: برای راه اندازی نمایندگی یا اداره میراث فرهنگی در شهرستان بشاگرد نیز نیازمند تخصیص بودجه هستیم.

  

شهر گوهران دارای آثار تاریخی بسیاری است که قلعه الله وردی خان یکی از این بناهای تاریخی است. قلعه تاریخی الله وردی خان به همراه سایر بناهای تاریخی شهر گوهران در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

به نوشته پایگاه خبری دانا، قلعه تاریخی گوهران آثار به جا مانده از دوران قاجار در منطقه بشاگرد بر فراز تپه ای به دست معماران بومی ساخته شده که این قلعه دارای یک حسینیه و مسجد است. از آن جا که گوهران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار می‌گرفت خوان های گوهران دستور ساخت این بنای مستحکم را دادند تا بتوانند از خود و خانواده حکومت و شهرسان دفاع شخصی کنند. این بنا کاربرد نظامی داشته سه ضلع آن پرتگاه بوده و در ضلع دیگر آن خندق بزرگی با عمق 60متر بوده تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود و تنها راه ورد به قلعه ضلع شرقی قلعه بوده است. یکی از عجایب این بنا در آن زمان وجود یک چاه عمیق بیش از 200 متر از داخل قلعه تا عمق رود خانه حفر کرده بودند که آب اشامیدنی قلعه را فراهم می کرد و این قلعه به دو قسمت محل زندگی خان و محل زندگی سربازان تشکیل شده است. ملات و مصالح به کار رفته در این بنا ملات گل و سنگ است و قلعه گوهران در همین نزدیکی هاست اما صد افسوس که یکی از مکان های ناشناخته هرمزگان به شمار می رود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها