افتتاح دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه‌های انرژی در جزیره:

احداث اولین پارک پتروشیمی مناطق آزاد در قشم


نویسنده: نصیر عالی خانی

دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در قشم برگزار شد. در این مراسم، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افتتاح طرح‌های جدید و افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی در دوماه آینده خبر دادند و پس از آیین افتتاحیه این نمایشگاه، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم با اعلام خبر تهیه و تدوین «کیف سرمایه‌گذاری» منطقه آزاد قشم، گفت: کیف سرمایه‌گذاری با هدف تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران علاقه مند حوزه‌های مختلف در این منطقه است.
 
آماده اجرای همه طرح‌ها و موافقت‌نامه‌ها در جزیره قشم هستیم
مرتضی شاه میرزایی در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره قشم بیان کرد: هم‌اکنون ۷۰ مجتمع پتروشیمی با مجموع ظرفیت سالانه ۹۰ میلیون تن در کشور فعال هستند که با بهره‌برداری از طرح‌های جدید در دهه فجر و تا پایان سال، ۴ میلیون تن به این ظرفیت افزوده می‌شود.
وی ادامه داد: ما مصمم هستیم که با کمک فعالان، سرمایه‌گذاران، دانشمندان و متخصصان صنعت پتروشیمی به نقطه بلند بومی‌سازی فناوری‌ها، دانش‌های فنی، تجهیزات و کاتالیز‌های صنعت پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش این صنعت دست‌یابیم.
شاه میرزایی به برنامه‌ریزی برای افزایش بیش از دو برابری ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه اشاره کرد و افزود: بر اساس این برنامه و با بازنگری انجام‌شده در طرح‌ها و مجوزهای داده‌شده این صنعت، زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تکمیل و همه محصولات موردنیاز صنایع دیگر نیز تولید خواهد شد تا از واردات محصولات زنجیره پتروشیمی جلوگیری شود.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی، صنعتی بی‌انتهاست، گفت: همه سرمایه‌گذاران، فعالان، متخصصان، دانشمندان و دانشگاه‌های کشور را برای کمک به توسعه این صنعت دعوت می‌کنم.
وی تأکید کرد: خودمان را متعهد می‌دانیم و آماده همکاری برای اجرای همه طرح‌ها و موافقت‌نامه‌های اصولی داده‌شده منطبق بر مقررات در جزیره قشم هستیم و از همه سرمایه‌گذاران می‌خواهیم که به کمک ما برای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش بیایند و از هر ظرفیتی برای تحقق آن بهره بگیریم.
بنابراین گزارش، آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در جزیره قشم با حضور دکتر افشار فتح الهی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس و جمعی از مدیران و سرمایه‌گذاران حوزه انرژی کشور برگزار شد. این نمایشگاه به همراه پنل های تخصصی، از تاریخ سوم تا پنجم بهمن‌ماه در سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی قشم برگزار می‌شود.
 
«کیف سرمایه‌گذاری» منطقه آزاد قشم تهیه می‌شود
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم از تهیه و تدوین «کیف سرمایه‌گذاری» منطقه آزاد قشم باهدف تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند حوزه‌های مختلف در این منطقه خبر داد. محسن اتابکی در پنل تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد با رویکرد حوزه انرژی، گفت: موقعیت ژئواکونومیک، مزیت‌های قانونی مناطق آزاد و ظرفیت‌های طبیعی موجود در جزیره قشم سه حوزه اصلی برای حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم به‌عنوان بازوی اجرایی کمک به سرمایه‌گذاران باهدف تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری با همکاری معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم و مدیریت‌های زیرمجموعه آن؛ «کیف سرمایه‌گذاری» را تهیه‌کرده و در آینده نزدیک از آن رونمایی می‌کند.
بر اساس این گزارش، فرزاد خلفی، مدیر مرکز بین‌المللی منطقه آزاد قشم نیز در این پنل تخصصی، گفت: تعامل در نظام بین‌المللی می‌تواند زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و انتقال تکنولوژی‌های روز دنیا به کشور فراهم کند.
وی ادامه داد: بهبود فرآیندهای مربوط به اخذ مجوزهای سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی برای سرمایه‌گذاران و ارائه چشم‌انداز مثبت از آینده، می‌تواند موجب انگیزه سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف شود.
خلفی در پایان با اشاره به‌ضرورت حذف قوانین و دستورالعمل‌هایی که مانع حضور سرمایه‌گذاران می‌شود، گفت: منطقه آزاد قشم با توجه به مزیت‌های قانونی ویژه مناطق آزاد قشم و ظرفیت‌های موجود، می‌تواند یکی از قطب‌های اصلی در حوزه انتقال دانش و جذب سرمایه‌گذاری در کشور باشد.
 
احداث اولین پارک پتروشیمی مناطق آزاد در جزیره قشم
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم از احداث اولین پارک پتروشیمی مناطق آزاد کشور در قشم خبر داد و گفت: با تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری و ایجاد تنوع در شیوه‌های تأمین مالی، در حال برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حوزه نفت و انرژی جزیره قشم هستیم.
مختار گرشاسبی در پنل تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد با رویکرد حوزه انرژی، اظهار داشت: قشم با برخورداری از 17 میدان نفتی و گازی، موقعیت ویژه‌ای جهت احداث و راه‌اندازی واحدهای پالایشگاهی، ذخیره‌سازی، نیروگاهی و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها برخوردار است.
وی ادامه داد: در حوزه تولید و صادرات محصولات پالایشگاهی با حضور یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های تولیدکننده قیر کشور و راه‌اندازی یک اسکله نفتی در سطح جزیره، شاهد ارزآوری خوبی برای کشور و منطقه هستیم.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: جزیره قشم باوجود چهار نیروگاه تولید برق، نخستین منطقه آزاد کشور ازنظر خودکفایی در تولید برق است و امروز تولید مازاد جزیره در اختیار شبکه سرا سری برق کشور و وزارت نیرو قرار می‌گیرد.
به گفته گرشاسبی، با مذاکرات صورت گرفته طی ماه‌های گذشته شاهد انجام نخستین عملیات بانکرینگ سوخت کم سولفور به شیوه کشتی به کشتی در هفته گذشته بودیم.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای افزایش سهم ایران و جزیره قشم از بانکرینگ منطقه، تصریح کرد: عملیات سوختی در منطقه قشم بر عهده گمرک سازمان منطقه آزاد قشم است و امیدواریم با این ابزار بتوانیم شاهد تسهیل و رونق گرفتن صنعت بانکرینگ باشیم.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم با تأکید بر ضرورت تولید و صادرات محصولات دارای ارزش‌افزوده در زنجیره محصولات پتروشیمی و نفتی، از برنامه‌ریزی برای احداث نخستین پارک پتروشیمی مناطق آزاد کشور در جزیره قشم خبر داد.
گرشاسبی در پایان خاطرنشان کرد: منطقه آزاد قشم مزیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دارد.
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها