رتبه اینترنت ایران باز هم سقوط کرد/ تکذیب ورشکستگی اپراتورها با کاهش سرعت اینترنت!



درحالی که وزیر ارتباطات همواره وعده افزایش سرعت و کیفیت اینترنت را می‌دهد، اما گزارش جدید اسپیدتست حاکی از سقوط رتبه اینترنت ایران در بخش موبایل و ثابت است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت‌نیوز، در حالی که وزیر ارتباطات روز گذشته گفت مردم به زودی طعم سرعت بالای اینترنت را می‌چشند، اما امروز براساس جدیدترین گزارش اسپید تست رتبه ایران در سرعت اینترنت موبایل یک پله و در اینترنت ثابت 2 پله در ماه گذشته سقوط کرده است.

طبق گزارش اسپید تست در اولین ماه میلادی سال 2023، میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۵.۸۷ مگابیت برثانیه و میانه سرعت اینترنت ثابت آن ۱۱.۴۴ مگابیت برثانیه بوده است. جایگاه ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینتر‌نت موبایل با یک پله سقوط ۵۶ و در رده بندی اینتر‌نت ثابت با ۲ پله سقوط رده ۱۴۶ ثبت شده است.

این درحالیست که زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تازه‌ترین صحبت‌های خود مدعی شده که مردم به‌زودی با فیبر نوری طعم سرعت بالای اینتر‌نت را خواهند چشید. البته این اولین بار نیست که وزیر ارتباطات وعده اینتر‌نت پرسرعت را می‌دهد، اما با گذشت حدود دو سال وضعیت اینتر‌نت کشور هر روز با چالش‌های متفاوتی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

همچنین، توسعه پروژه فیبر نوری در کشور از ابتدای آغاز به کار وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در اولویت این وزارتخانه بوده است و با تکمیل این پروژه احتمالا اینتر‌نت پر سرعت به همه کاربران در کشور خواهد رسید. اما وزیر ارتباطات در حال حاضر در این باره گفته است که «هنوز مردم این اینتر‌نت پر سرعت را حس نمی‌کنند.»

ا‌ینتر‌نت در روزهای گذشته چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، به عنوان مثال سرویس ابری کلودفر با افت 50 درصدی ترافیک در کشور روبه رو شد یا در هفته‌های گذشته اینترنت کل کشور برای 10 دقیقه به طور کامل قطع شد. حالا معلوم نیست که با وجود این مشکلات در سیستم اینترنتی کشور آیا مردم در نهایت موفق به تجربه سرعت بالای اینتر‌نت می‌شوند یا خیر.

 تکذیب ورشکستگی اپراتورها با کاهش سرعت اینترنت!

از سوی دیگر کاهش سرعت اینترنت می‌تواند باعث کاهش مصرف حجم اینترنت خریداری شده توسط کاربران شود و همین موضوع به‌ندرت می‌تواند درآمد اپراتورهای اینتر‌نتی کشور را کاهش دهد.

در همین باره مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس به تازگی در نامه‌ای به وزیر ارتباطات از کاهش درآمد 40 درصدی اپراتورهای همراه و اینترنتی کشور گفته بود. اما وزیر ارتباطات روز گذشته این موضوع را تکذیب کرده و گفت: «به هیچ‌وجه بحث ورشکستگی یا زیان‌ده بودن اپراتورها مطرح نیست.»

طبق گفته زارع‌پور، به طور متوسط مقدار کاهش درآمد اپراتورها از این موضوع زیر ۱۵ درصد بوده و باعث مشکل اساسی برای آن‌ها نشده است. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات درحال پیگیری برنامه‌ای هستند که با مشارکت با پلتفرم‌های داخلی و کسب‌و‌کارهای داخلی هدف‌گذاری شود تا کاهش ترافیک بین الملل را با افزایش ترافیک داخلی جبران شود.

این نامه رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال به وزیر ارتباطات تاییدیه نامه‌هایی بود که در دی ماه سه اپراتور همراه کشور یعنی ایرانسل، شاتل و مبین‌نت در رابطه با کاهش درآمد پس از فیلترینگ و جبران خسارت به وزارت ارتباطات داده بودند.

اما از آنجایی که این ارسال این نامه‌ها از سوی اپراتورها رسانه‌ای نشده بود و این نامه‌ها که توسط یک گروه هکری موسوم بهZZA در فضای مجازی منتشر شده بود.

براساس این نامه‌ها، اپراتورها در پی تشدید محدودیت‌های ا‌‌ینترنت و فیلترینگ ضررهای کلانی را متحمل شدند. براساس این اسناد ایرانسل از ۲۹ شهریور تا ۷ آبان حدودا متحمل ۸ هزار میلیارد ریال ضرر شده، شاتل ۶۰ درصد ترافیک و ۴۰ درصد کل درآمد خود را از دست داده و مبین‌نت نیز ۱۰ میلیارد تومان در ماه ضرر دیده است.

با این حال، همچنین این سوال در اینجا مطرح می‌شود که چطور با وجود سقوط رتبه اینترنت کشور در دو ماه اخیر، درآمد اپراتورهای کشور به میزان قبل است، درحالی که با افت سرعت اینترنت، مشخصا میزان حجمی که کاربر استفاده می‌کند؛ کاهش یافت و بسیاری از افراد بسته‌های اینترنتی بلند مدت خریداری نخواهند کرد!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها