افزایش عزت نفس کودکان با داشتن حق انتخاب


نویسنده: راضیه نیرومند

 روزهای آخر اسفندماه به سرعت در حال سپری شدن است و بسیاری از خانواده‌ها علی‌رغم فشارهای اقتصادی و قیمت بالای اجناس، از خرید ملزومات عیدی برای کودکان خود غافل نیستند. 
 
در این بین بسیاری از والدین به تنهایی به خرید رفته و حق انتخاب لباس و یا کفش را از فرزندان می‌گیرند. باید توجه داشت دادنِ حق انتخاب به فرزند و نظرخواهی در مورد تصمیمات ریز و درشت مسائل روزمره، رشد فکری، افزایش اعتماد‌به‌نفس، احساس مهم بودن، مسئولیت‌پذیری و دهها فواید دیگر را به دنبال دارد. پس چه بهتر است با حق انتخاب دادن به کودکان، نقش آنها را در تصمیم‌گیری‌ها برجسته‌تر کنید. کودکی که حس کند، نظر و سلیقه‌اش اهمیت دارد و می‌تواند در مسائل مربوط به خود تصمیم‌گیری کند، توانایی بیشتری در خود حس می کند. کودکان باید یاد بگیرند که مسئولیت تصمیمات و انتخابات او، بر عهده‌ی خودش است. بسیاری از کودکان با شیطنت‌های خود والدین را خسته می‌کنند اما مساله انتخاب لباس در تربیت و شکل‌گیری شخصیت او بسیار موثر است که در این بین صبوری والدین را طلب می‌کند.  با بخشیدن حق انتخاب به کودکان، می‌توانید به میزان چشم‌گیری از لجبازی و پرخاشگری در آن‌ها بکاهید. کودک با داشتن حق انتخاب، حس می‌کند که به خواست و نظر او توجه شده است و دست از لجبازی بر خواهد داشت.
دادن حق انتخاب به کودکان ، باعث افزایش عزت نفس در آن‌ها می‌شود و خودش را بیش از پیش دوست خواهد داشت. در ابتدا با توجه به سن کودک، حق انتخاب را بین دو گزینه قرار دهید. با افزایش سن کودک می‌توانید گزینه‌های دیگری را نیز به او پیشنهاد دهید . گاهی اجازه دهید اگر کودک انتخاب اشتباهی انجام داده، آن را عملی کند تا متوجه عواقب اشتباهش شود. مواجه شدن با انتخاب‌های اشتباه، درس مهمی است که کودکان باید از سنین کودکی آن را بیاموزند و تمرین کنند تا در آینده گزینه‌‌های اصلح‌تر و درست‌تری را انتخاب کنند. اجازه دهید مدیریت تصمیماتش را بر عهده گیرد زیرا ظرفیت ادراک و عقل او را افزایش می‌دهد. گاهی دادن حق انتخاب به کودک به منزله مورد احترام بودن اوست و کودک توانایی درک مهم بودن را در خود به خوبی احساس می کند. تمریناتی از این قبیل به ظاهر ساده می‌تواند زمینه تصمیم‌گیری‌های مهم در دوران بلوغ فکری  و ذهنی کودک را تقویت کرده و او را در مسیری صحیح‌تری قرار دهد.
 
 منبع:پروماگ/مدیسه
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها