دبیر ستاد خدمات سفر هرمزگان:

صنعت گردشگری هرمزگان به وقت پویش جهانی «ساعت زمین» کوک می‌شود



دبیر ستاد خدمات سفر استان هرمزگان با اشاره به همگرایی تمامی سازمان‌های خدمات رسان عضو ستاد خدمات سفر با مردم و گردشگران برای پیوستن هرمزگان به پویش جهانی «ساعت زمین» (شامگاه شنبه،  ۵ فروردین) گفت:تمامی ۱۳ شهرستان به ویژه شهرهای ساحلی، جزایر، پایانه‌های مسافری و مراکز خدمات گردشگری به این پویش می‌پیوندند..
 
 به گزارش صبح ساحل، «محمد محسنی»، دبیر ستاد خدمات سفر استان هرمزگان با بیان جزییاتی در این رابطه گفت:  «ساعت زمین» یک رویداد جهانی است که توسط صندوق جهانی طبیعت (WWF) از سال ۲۰۰۷ تاکنون، همه ساله به آخرین شنبه ماه مارس/ هفته اول فروردین اطلاق می‌شود. 
وی اضافه کرد: در این آیین شبانه نمادین، خانواده‌ها و کسب و کارها با خاموش کردن چراغ‌ها و دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت، اهمیت و تاثیرات مثبت این رویداد برای مقابله با پیامدهای منفی تغییر اقلیم را به صورت همگانی یادآوری می‌کنند.
دبیر ستاد خدمات سفر استان هرمزگان هدف مهم این پویش جهانی را جلب توجه افکار عمومی به امر مهم صیانت از زیست بوم کره زمین و ارتقای سطح آگاهی عمومی جهانی نسبت به پیامدهای بحران تغییر اقلیم به‌طور مشترک در یک ساعت و روز خاص عنوان کرد و افزود: بر اساس تصمیم مهندس دوستی، استاندار هرمزگان و مشارکت همدلانه مجموعه مدیران عضو ستاد خدمات سفر استان، خاموشی های نمادین ۶۰ دقیقه‌ای با حفظ آرامش، ‌ملاحظات امنیتی و ایمنی و همچنین پرهیز از اختلال در فرایند خدمات رسانی به میهمانان نوروزی و‌ گردشگران در مناطق هدف به ویژه مقاصد ساحلی و جزایر خلیج فارس عملیاتی می‌شود. 
محسنی اضافه کرد: یافته‌های پژوهشگران حوزه اقیانوس شناسی و علوم زمین، خبرهای خوبی برای خلیج‌فارس و دریای عمان در چند دهه آینده ندارد، این دریاها که منطقه مشترک آنها در تنگه هرمز و قلب جغرافیای هرمزگان واقع شده، به اقیانوس‌ها متصل هستند و هرگونه تغییری روی ارتفاع سطح آب اقیانوس‌ها به دنبال گرم شدن دمای زمین و شدت گرفتن بحران تغییر اقلیم، وضعیت جزایر مسکونی توریست پذیری همچون کیش، قشم، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، خارک، هرمز، مینو، هنگام، هندرابی، فارسی، لاوان و ... تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی انجام این اقدام را تلاشی خلاقانه برای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی ترویج گسترده شعار سال؛ مهار تورم (ناشی از حامل های انرژی و مصرف بی رویه برق) و رشد تولید (پایدارسازی انرژی) در اوج فصل سفرهای نوروزی به مقاصد گردشگری هرمزگان دانست و اضافه کرد: از سوی دیگر،  تعداد قابل توجهی از جزایر فعلا غیر مسکونی در خلیج‌فارس و دریای عمان نیز در تیررس زیر آب رفتن و پیامدهای اقلیمی ناشی از گرمایش زمین هستند که کوچک‌ترین اقدامی توسط شهروندان و سازمان‌های توسعه‌گر در ابعاد جمعیت میلیونی، با یک مدل‌سازی و الگوی لگاریتمی، برای کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و تولید کمتر کربن، در کاهش یافتن میلیاردها تن گاز «دی اکسید کربن» تاثیرگذار خواهد بود. 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه دریا نماد و نمود عینی صنعت گردشگری در این استان است، با تاکید بر ضرورت صیانت از طبیعت و زیست بوم شکننده و حساس مناطق دریایی، ساحلی و جزایر، اظهار داشت: برای احترام به حیات و بقای نسل آینده بشری، از تمامی سازمان.های خدمات رسان همکار با ستاد خدمات سفر و همچنین شهروندان و میلیون‌ها مسافر نوروزی دعوت می‌کنم با خاموش کردن چراغ‌های اضافی طی ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه شنبه پنجم فروردین ماه از این پویش جهانی، حمایت کنند.
دبیر ستاد خدمات سفر هرمزگان از شهروندان هرمزگانی و گردشگران خواست تا علاوه بر مشارکت در این حرکت نمادین برای کاهش مصرف انرژی برق ناشی از نیروگاه‌های انرژی فسیلی موجود در کشور، با اقدامات خلاقانه همچون استفاده از ظرفیت های شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌سازی جوامع محلی با گردشگران و بهره گیری حداکثری از محتواهای موجود در رسانه با سوژه پویش «ساعت زمین» (Earth Hour) نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی اقدام کنند.
لازم به ذکر است، آئین «ساعت زمین» در سال ۱۴۰۲ در روز شنبه (۵ فروردین مصادف با ۲۵ مارچ سال ۲۰۲۳) به مدت ۶۰ دقیقه از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود. 
گفتنی است؛ نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها