صبح ساحل در گفتگو با مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم بررسی کرد

شناور آتشخوار نبود، آتش لنج‌ها را خورد



«اسکله بندر بهمن قشم فاقد امکانات اولیه  ایمنی  است و اگر امکانات لازم اطفاء حریق در اسکله وجود داشت آتش گسترش نمی‌یافت».
 
مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم این مطلب را بیان کرد و گفت: «هرساله شاهد حریق شناورها در این اسکله هستیم و هر بار نیز از مسئولان مربوطه درخواست شناور آتشخوار و همچنین استقرار آتش‌نشانان داشتیم  اما هیچ توجه ای در این خصوص صورت نگرفت  تا اینکه جمعه گذشته  به دلیل ضعف مدیریت و کمبود امکانات، دو لنج باری در اسکله این جزیره طعمه حریق  شدند «. 
ساعت 9 صبح جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه جاری حریق از ناحیه یکی از لنج ها پهلوگرفته (از بار کفش و پوشاک) در اسکله بندر قشم  شروع شد و به لنج دیگر سرایت کرد، شعله‌های  حریق تا صبح روز شنبه نیز از دو شناور سیمرغ ۲ و ۱۱۴۸۲ حامل کالای وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس  زبانه می‌کشید. یکی از لنج ها چوبی بود یکی دیگر فایبرگلاس. هر دو شناور شامل ۲۵کانتینر باری به‌صورت 100 درصد طعمه حریق شدند. به گفته مسئولان در این حادثه به هیچ کسی آسیبی نرسیده  و  بررسی علل و برآورد میزان خسارت این آتش‌سوزی در دستور کار قرارگرفته است.
 
 115 میلیارد تومان خسارت 
عبدالله اسلامی مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم خسارت کالاهای این شناورها را حدود 100میلیارد تومان و همچنین ارزش تقریبی  شناورها را  ۱۵ میلیارد تومان دانست و گفت که این دو فروند لنج تحت پوشش بیمه بودند اما کالاهای آن فاقد بیمه بود. وی  با اشاره به اینکه  ۲ شناور حامل بار از مبدأ دوبی امارات متحده عربی به مقصد جزیره قشم بود افزود: لنج‌ های حادثه‌دیده در نوبت تخلیه در اسکله بندر بهمن قشم بوده‌اند و لنج و کالاهای وارداتی، به‌طور کامل در اختیار مالک شناور بوده است.اسلامی در خصوص جزییات این حادثه گفت:  آتش از یک لنج شروع شد و اگر امکاناتمان کافی بود آتش بلافاصله مهار می‌شد و به دیگر لنج‌ها سرایت نمی‌کرد. وی افزود: با همکاری اعضای جامعه بازرگانان، گمرک قشم ، آتش‌نشانی ،اداره بنادر،نیروهای خدماتی و ملوانان خوشبختانه لنج‌های مجاور دچار حریق نشدند. اسلامی  همچنین از حریق  یک دستگاه جرثقیل و بخشی از کالاهای موجود در اسکله به ارزش تقریبی  ۳ میلیارد تومان که در مجاورت آتش‌سوزی قرار داشتند نیز خبر داد.
 
 آتش در پی عدم انجام‌وظیفه شرکت متولی
مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم ،شرکت توسعه بنادر و فرودگاه‌های قشم را  متصدی مدیریت تخلیه بار، توسعه اسکله، توسعه امکانات آتش‌نشانی اسکله و سیستم اطفای حریق مناسب ذکر کرد و افزود: این شرکت که زیر نظر سازمان منطقه آزاد ،از سال ۹۷ مسئولیت تخلیه بار در بندر بهمن را بر عهده  دارد به وظیفه خود در پیش‌بینی حوادث و توسعه زیرساخت‌های اسکله است به‌خوبی عمل‌نکرده است  و زمینه‌ساز چنین حوادثی در اسکله بندر بهمن شد. اسلامی  همچنین عنوان کرد که این اسکله فاقد شناور آتشخوار و همچنین ایستگاه آتش‌نشانی است . این مقام مسئول  یادآور شد: حدود 20 سال قبل  ساختمانی برای آتش‌نشانی در این اسکله جانمایی و ساخته شد اما شرکت توسعه بنادر و فرودگاه‌های قشم ساختمان مذکور را در اختیار خودشان قراردادند و این ساختمان به‌جای اینکه آتش‌نشانان در آن مستقر شوند ، کارکنان این شرکت در آنجا رفت‌وآمد دارند. وی  تصریح کرد: این اسکله تجاری مهم حدود 25 تا 30 سال محل پهلوگیری شناورهای باربری و تجاری است و هفته‌ای تا 10 فروند لنج باری در این اسکله پهلو می‌گیرد. اسلامی افزود: در زمان حادثه 10 فروند لنج در آنجا مستقر بود که زمان اولیه ، خدمه موفق شد 8 فروند را از محل حادثه دور کند اگر در آن محل آتش‌نشانان حضور داشتند سریعاً آتش خاموش می‌شد  ولی تا زمان رسیدن آتش‌نشانان در محل این دو فروند شناور در آتش سوختند.  وی یکی از چالش‌های اسکله بهمن را  شناورهای تفریحی خواند و با پهلوگیری در اسکله موجب کندی جابجایی کالا و تخلیه بارو ایجاد اخلال در نظم اسکله هستند. اسلامی ادامه داد: این امر با کنوانسیون بین‌المللی اسکله‌های تجاری تناقض دارد و همچنین بخش زیادی از بارانداز اسکله اشغال و باعث کندی و زمان‌بر شدن عملیات تخلیه و بارگیری شده‌اند درحالی‌که این کشتی‌های تفریحی باید به بندر شهید ذاکری منتقل شوند. وی اضافه کرد:در روز حادثه پنج  فروند شناور تفریحی در محل حضور داشتند که سریعاً ازآنجا جدا شدند. اسلامی عنوان کرد: تراکم این تعداد شناور در اسکله وجود امکانات اطفاء حریق مجهز و به‌روز را بیش‌ازپیش ضروری ساخته است.
 
 عدم امنیت شغلی در اسکله 
مدیرعامل جامعه تجار و بازرگانان قشم با تأکید بر اینکه باید امنیت شغلی نداریم و  مسئولان منطقه آزاد  قشم در این خصوص چاره‌اندیشی کنند و راهکارهایی ارائه دهند گفت:  باعرضه  تسهیلات و کاهش تعرفه‌های ترخیص‌ کالا از سوی گمرک، انگیزه بازرگانان و واردکنندگان برای واردات افزایش‌یافته است  اما در این رابطه امکانات تخلیه که بر عهده شرکت توسعه بنادر و فرودگاه‌های قشم بوده است توسعه پیدا نکرده است.اسلامی بابیان اینکه  اپراتور تخلیه بار این شرکت فاقد امکانات لازم برای تخلیه بار  است که همین موضوع موجب شده  تا صف‌های طولانی تخلیه بار و ترافیک کالا ایجاد و زمینه‌ساز حریق  شود گفت:در تمام بنادر دنیا تخلیه بار به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود اما در بندر بهمن تخلیه بار تنها از ساعت ۸/۳۰ تا ۱۱ و ۱۶ تا ۲۴ انجام می‌شود.
 
 تردد 970 شناور 
گفتنی است: بندر بهمن قشم، با ظرفیت ۵۵۰تن دارای ۵پست اسکله، یک پست پانتون مسافری و یک پست رو-‌رو می‌باشد. این اسکله دارای ۱۵هزار مترمربع محوطه کانتینری و بیش از ۱۲هزار مترمربع انبار مسقف می‌باشد و سالانه ۹۷۰فروند شناور در این بندر تردد دارند‌‌.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها