آرد سهمیه‌ای از شبکه رسمی جدا و به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد



رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: با شبکه فساد در توزیع آرد و نان مواجه هستیم که متاسفانه آرد سهمیه‌ای را از شبکه رسمی جدا و به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند و وارد مسیر قاچاق می‌کنند ، گاهی شاهد هستیم وارد کانال‌هایی همچون شیرینی پزی، دامداری و تولید ماکارونی می‌شود.

          
به گزارش صبح ساحل به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی در خصوص انتقاد رییس اتحادیه نانوایان سنگکی از کاهش سهمیه آرد نانوایان هر 10 روز یکبار؛ گفت: براساس سامانه طراحی شده وزارت اقتصاد و دارایی کشور میزان سهمیه آرد بر مبنای نیاز هر نانوایی تعیین و تامین می‌شود؛ استفاده از کارتخوان مشخص کننده میزان نان فروخته شده است یعنی هر میزان نان فروش رفته باشد سهمیه آرد آن می‌شود؛ در واقع همان ساماندهی توزیع آرد در کشور است.

     
رصد شدن میزان پخت و فروش نان مانع از قاچاق آرد در کشور می‌شود
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن افزود: در گذشته سهمیه‌ مشخصی آرد به هر نانوایی اختصاص داده می‌شد، اما نظارتی برای صرف آرد اختصاص داده شده صورت نمی‌گرفت. در واقع رصد شدن میزان پخت و فروش نان در نانوایی‌ها مانع از قاچاق آرد در کشور می‌شود، البته جای انتقاد بر عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی باقی است که چرا این سامانه به صورت کامل اجرایی نشده و همچنان در فرآیند عملیاتی خود ناقص باقی مانده است.
طبق سامانه طراحی شده، آرد سهمیه ای بر اساس تراکنش فروش نان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، در حقیقت یارانه نان با پخت ارزان به دست مردم می‌رسد و از همه مهمتر آرد به میزان احتیاج به هر نانوایی تعلق می‌گیرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهمیه آرد یارانه‌ای، یادآور شد: طبق سامانه طراحی شده، آرد سهمیه ای بر اساس تراکنش فروش نان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، در حقیقت یارانه نان با پخت ارزان به دست مردم می‌رسد و از همه مهمتر آرد به میزان احتیاج به هر نانوایی تعلق می‌گیرد، در این پروسه یارانه پرداختی به آرد می‌رسد و در ازای هر قرص نان به نانوا پرداخت شود؛ در واقع نانوا دغدغه فروش نان را ندارد و سهمیه آرد خود را براساس فروش نان دریافت می‌کند.
عنابستانی با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت کار و جهاد کشاورزی در اجرای کامل راه اندازی سامانه یارانه آرد، اظهار داشت: تاکنون نصب دستگاه‌های پُز، سامانه رصد و کارتخوان برای اجرای فروش نان با کارتخوان به واسطه مسئولان وزارتخانه‌های کار و جهاد کشاورزی به درستی آنجام نپذیرفته است؛ عدم همخوانی خروج نان و ثبت آن با دستگاه‌های اجرایی از جمله کارتخوان‌ها منجر به کاهش سهمیه ورودی آرد به نانوایی‌ها می‌شود با عملیاتی شدن درست این سامانه بی تردید گردش آرد در سامانه کشور به صورت عادلانه اجرایی می‌شود.

    
طرح سهمیه آرد دولتی باید در سامانه دولت تکمیل شود
وی در ادامه با بیان اینکه طرح سهمیه آرد دولتی باید در سامانه دولت تکمیل شود، ادامه داد: با تکمیل این سامانه اعضای اتحادیه نانوایان دیگر با مشکل روبرو نخواهند بود؛ درحال حاضر در بسیاری روستاها شاهد صف طویل مردم برای خرید نان هستیم و بسیاری از نانوایی‌ها در روستاهای کشور از نصب دستگاه‌های پُز، سامانه رصد و کارتخوان محروم هستند بر همین اساس فروش نان بدون رصد انجام می‌شود که این مسئله در جای خود یک خلاء است.

     
آرد سهمیه‌ای از شبکه رسمی جدا شده است
رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: با شبکه فساد در توزیع آرد و نان مواجه هستیم که متاسفانه آرد سهمیه‌ای را از شبکه رسمی جدا و به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند و وارد مسیر قاچاق می‌کنند ، گاهی شاهد هستیم وارد کانال‌هایی همچون شیرینی پزی، دامداری و تولید ماکارونی می‌شود؛ راه حل این مسئله این است که باید ما اصل این ماجرا را از ریشه درست کرده و شبکه را منحل کنیم یعنی قیمت آرد ثبت شود و آردی به نام آرد یارانه‌ای وجود نداشته باشد.

  


علی اصغر عنابستانی

  

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در واقع این مسئله نشان می‌دهد گزینه‌ای به نام آرد یارانه‌ای نخواهیم داشت اما جای این سوال ایجاد می‌شود که اگر یارانه نان قطع شود مردم نان گران خریداری می‌کنند؟ نخیر؛ در چنین شرایطی دولت باید برای نان مردم یارانه پرداخت کند، البته اگر این کار اجرا شود کسانی که در شبکه فساد آرد دخیل بودند با عملیاتی شدن آن متعرض خواهند بود با تمام این تفاسیر مبارزه با فساد بهایی خواهد داشت. امروز که شرایط این موضوع فراهم شده دولت باید بستر اجرایی آن را فراهم کند تا شاهد بهبود در کمیت و کیفیت نان بوده و مانع قاچاق آرد یارانه‌ای باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها