گزارشی از اجلاسیه چهارم مجلس شورای اسلامی؛ از پخش شب‌نامه تا مشاجره هنگام رأی‌گیری

سالِ آخر سردار



مجلس یازدهم وارد آخرین سال کاری خود شد. طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیئت‌رئیسه مجلس اعم از رئیس، نواب رئیس و دبیران این هیئت، هرساله و هم‌زمان با روز بازگشایی مجلس در روز هفتم خرداد برگزار می‌شود. انتخابات اجلاسیه چهارم روز سه‌شنبه {۲ خردادماه} برگزار شد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد در این انتخابات، نمایندگان مجلس برای سال چهارم نیز «محمدباقر قالیباف» را برای ریاست مجلس انتخاب کردند. جنجال اصلی در اجلاسیه چهارم بر سر صندلی سبز نائب رئیسی بود که در نهایت «عبدالرضا مصری» و «مجتبی ذوالنوری» با رأی بهارستانی‌ها، به ترتیب نائب رئیس اول و دوم شدند. هیئت‌رئیسه مجلس دارای ۱۲ پست است که شامل رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر است. در این مطلب، گزارشی از آخرین اجلاسیه مجلس یازدهم حواشی آن آمده است.

 ترکیب جدید هیئت‌رئیسه؛ نیکزاد حذف شد
«محمدباقر قالیباف»، «الیاس نادران» و «فریدون عباسی دوانی» نامزدهای صندلی ریاست مجلس بودند؛ این در حالی است که قرار بود تنها قالیباف از لیست فراکسیون انقلاب اسلامی که بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس است، منتخب باشد. «الیاس نادران»، نماینده تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری است که پیش‌ازاین نیز سابقه رقابت با قالیباف بر سر ریاست مجلس را در کارنامه خود دارد. او یک روز قبل از انتخابات هیئت‌رئیسه با توزیع نامه‌ای بین نمایندگان مجلس برای ریاست سال آخر مجلس یازدهم، رسماً اعلام کاندیداتوری کرد. نادران در این نامه عملکرد قالیباف را زیر سؤال برد و او را به دست‌کاری در مصوبات مجلس متهم کرد. در این نامه به عدم موفقیت مجلس در حل مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی مردم، تذکر رهبری به عملکرد مجلس یازدهم و تنزل رتبه مجلس در نظام حکمرانی و سپهر سیاسی کشور اشاره‌شده است. درنهایت همان‌گونه که انتظار می‌رفت با توجه به پایگاه رأی قالیباف، او با ۱۶ رأی بیشتر از اجلاسیه سوم یعنی با ۲۱۰ رأی، سکان بهارستان را در سال آخر مجلس یازدهم در دست گرفت. همان‌گونه که اشاره شد جنجال اصلی در اجلاسیه چهارم بر سر صندلی سبز نائب رئیسی بود. با توجه به اینکه «علی نیکزاد» به مدت سه سال نائب رئیس اول مجلس بود اما این بار در لیست فراکسیون انقلاب اسلامی جایی نداشت. نیکزاد به حذف از لیست فراکسیون انقلاب توجهی نکرد و در صحن علنی مجلس کاندید شد اما بااین‌حال نمایندگان مجلس به لیست فراکسیون حداکثری پایبند بودند و نیکزاد رأی نیاورد.
 بدین ترتیب و بارأی نمایندگان، «عبدالرضا مصری» نماینده مردم کرمانشاه به‌عنوان نائب رئیس اول و «مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم به‌عنوان نائب رئیس دوم سال چهارم مجلس سوگند یادکردند. البته این اتفاق با حواشی بسیاری همراه بود. مصری با حداکثر آرا انتخاب شد اما آراء «مجتبی ذوالنوری» و «علی نیکزاد» برای نائب رئیسی دوم مساوی شد. در نهایت پس از مخالفت قالیباف با انتخاب نفر دوم از طریق قرعه‌کشی مقرر شد که آرا بازشماری شود همین مسئله موجب تنش میان دو تن از نمایندگان مجلس و همهمه در صحن شد. به گفته رسانه‌ها «مرتضی محمود وند» نماینده خرم آباد با حضور در محل شمارش آرا ظاهراً نسبت به نحوه عملکرد ناظرین شمارش اعتراض کرد که این اعتراض موجب تنش میان او با «مهدی عیسی زاده» نماینده میاندوآب شد. محمود وند با حرکت به سمت عیسی زاده قصد برخورد فیزیکی با وی را داشت که سایر نمایندگان مانع از نزدیک شدن آن‌ها شدند. در نهایت کار به قرعه کشی رسید و ذوالنور به عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شد. پس از برگزاری انتخابات، اعضای هیئت‌رئیسه جدید مجلس با قرار گرفتن در جایگاه هیئت‌رئیسه سوگند یاد کردند متن سوگندنامه بدین شرح است: «من به عنوان عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

 سال افول؟
مجلس یازدهم وارد آخرین سال کاری خود شده است. مجلسی یکدست که با شعارهایی چون شفافیت و کمک به معیشت مردم وارد گود شد و اکنون انتخاباتی سخت را پیش رو دارد. مجلس یازدهم جز پر حاشیه‌ترین مجالس ادوار اخیر محسوب می‌شود. در انتخابات هیئت‌رئیسه هم بحث دریافت تبلت و چادر مشکی مطرح شد، پارلمانی که هنوز از زیر سایه حواشی دریافت شاسی بلندها خارج نشده است. حال به گفته برخی از فعالان سیاسی همواره سال آخر مجلس، سال افول عملکردی نمایندگان خواهد بود. این چالش برای این مجلس نیز مطرح است. در خصوص ارتباط مجلس با دولت هم با توجه به اینکه ۲۰۰ تن از همین نمایندگان مجلس یازدهم کتباً از «ابراهیم رئیسی» دعوت به حضور کردند و همین‌طور رویکردی که تاکنون مجلس با دولت در پیش گرفته، بعید به نظر می‌رسد بخواهد رویه دیگری را در پیش بگیرد. حتی اگر مجلس بخواهد در این مدت، ساز مخالف با دولت بزند خالی از اصالت و اعتبار خواهد بود. باید دید سال آخر سردار و مجلس یازدهم چگونه رقم خواهد خورد.

روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها