پیش‌بینی بازار سرمایه در هفته دوم مردادماه؛

سبزپوشی بورس در گرو مذاکرات سیاسی و اقتصادی/ صعود به کانال دلار 49 هزار تومانی با خبر پرداخت بدهی عراق به ایران از طریق عمان



بازار سهام در حالی هفته نخست مردادماه را به پایان رساند که شاخص کل بورس با افت هفتگی ۰٫۷۹ درصدی به‌سختی توانست در کف کانال دو میلیون واحدی پایداری کند. حجم و ارزش معاملات خرد نیز طی این هفته در همان سطوح رکودی باقی ماند تا سرنوشت سرمایه‌گذاری در این بازار همچنان مبهم باشد. معاملات بازار سهام این روزها در رکودی‌ترین حالت خود قرارگرفته است. این در حالی است که به دنبال اصلاح عمیق حدود سه ماه گذشته، اکنون بسیاری از سهم‌ها در سطح ارزندگی قرار دارند. بازار سهام هرروز شاهد خروج پول حقیقی و درجا زدن شاخص‌هاست. فعلاً در این شرایط، باید خیلی خوش‌بین بود که تصور کرد به‌زودی روند صعودی قوی در بازار آغاز می‌شود. البته برخی از تحلیلگران مثبت شدن بازار را محتمل می‌دانند؛ اما همین دسته از تحلیلگران هم معتقدند بازار کمی رشد می‌کند و دوباره به روند نزولی خود بازمی‌گردد. سناریو محتمل در این شرایط، بازگشت ضعیف بازار به سمت بالا و دوباره ادامه افت است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که به دلیل طولانی شدن روند نزولی بازار و البته با در نظر گرفتن این نکته که روند نزولی اخیر خیلی قدرتمند بوده، احتمالاً بازار یک حرکت رو به بالا خواهد داشت که سقف این حرکت، نهایتاً شاخص ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد است. پس‌ازآن هم دوباره بازار ادامه روند نزولی را از سر می‌گیرد. چنانچه بخش اول این سناریو محقق شود و شاخص تا ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد بالا برود، اگر این سطح مقاومتی مهم شکسته شود، سناریو مذکور نیز غیر معتبر خواهد شد چراکه شکسته شدن شاخص ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد، به معنای پایان فاز نزولی و ورود بازار به یک‌روند صعودی است. کارشناس دیگری معتقد است مناسبات و مذاکرات سیاسی و اقتصادی می‌تواند تأثیرات مثبتی درروند بازار سرمایه بگذارد.

 

بورس در هفته اول مردادماه چگونه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران که معاملات نخستین روز هفته را مثبت آغاز کرده بودند، با برگشت از سقف روزانه ضمن از دست دادن مجدد ابر کانال ۲ میلیون واحدی، کاهش ۰.۰۵ درصدی را نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته تجربه کرد و در سطح یک‌میلیون و ۹۹۹ هزار واحد قرار گرفت. سهامداران خرد نیز که در ابتدای بازار خریدار بودند، با تغییر مسیر شاخص‌ها به سمت زمین فروش سهام حرکت کردند و خالص خروج ۱۱۵ میلیارد تومانی از جریان دادوستد سهام رقم زدند

 

 

بورس این هفته از دیدگاه کارشناسان

خبر پرداخت بدهی عراق به ایران از طریق عمان نقش حمایتی برای دلار داشت و دلار روز شنبه وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد. در انتهای بازار صندوق‌های سهامی عملکرد بهتری داشتند و آخرین قیمت بالاتر از قیمت پایانی بود. به نظر می‌رسد هفته آتی بازار تحت تأثیر گزارش‌های ماهانه و روند حرکت دلار شود. به نظر می‌رسد بازار تمامی ریسک‌های خود را در قیمت‌ها نمایان کرده است و محدوده فعلی منطقه حمایتی بازار است. انتظار می‌رود هفته آتی هفته‌ای مثبت و متعادل باشد و عملکرد شاخص هم‌وزن بهتر از شاخص کل باشد. کارشناسان بازار سرمایه درباره پیش‌بینی بورس در هفته جاری اظهارنظر کردند. «حسین مرید سادات»، «پیام الیاس کردی»،«بهمن فلاح» و «هلن عصمت پناه»، کارشناسان و تحلیل‌گران بازار سرمایه مدعی هستند که این هفته شاهد نوسانات بورس هستیم اما در صنایع تک سهم بازار متعادل خواهد بود. اما «فردین آقابزرگی»، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نظر متفاوتی نسبت به کارشناسان دیگر دارد. وی معتقد است صنایع تک سهم در هفته جاری نزولی خواهد بود. همچنین «شهیر محمد نیا»،  کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، بورس این هفته را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت:« به نظر می‌رسد تمامی صنایع رشد قابل‌توجهی خواهند کرد». اما «علی عصاری» معتقد است که صنایع خودرویی و بانکی در این هفته روند مثبتی را پیش خواهند گرفت و کسانی که خواهان سرمایه‌گذاری در دو بازار مذکور هستند، این هفته، هفتهٔ مناسبی است. از طرفی، «سارا فلاح»، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره اظهارنظر کرد که صنایع کوچک و متوسط در هفته جاری متعادل و گاهی مثبت خواهد بود. همچنین «برزو فلاح» نیز مدعی شد که سهم ریالی صنایع ثابت و گاهی مثبت خواهد بود.

بازار سرمایه در مسیر دوراهی

«علی ملک لی»، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: « شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با عدد دو میلیون و ۱۲ هزار واحد شروع به کارکرد و در پایان هفته و کاهش کمتر از یک‌درصدی، به تراز دو میلیون واحد رسید تا هفته‌ای آرام و متعادل در بورس تهران رقم بخورد». به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به ریزش هفته‌های اخیر، نیاز به استراحت شاخص بود که این هفته شاخص در تراز ۲ میلیون واحد که تراز روانی هم است، متوقف شد. با توجه به شکستن «ابر کومو» بعد از ۲۰۰ روز، به نظر حرکت شاخص در میان‌مدت نزولی باشد. این اصلاح می‌تواند همراه با اصلاح زمانی و قیمتی باشد به این معنا که نزول شاخص در مدت‌زمان بیشتری طول خواهد کشید. محدوده ۱.۷۰۰.۰۰۰ تا ۱.۸۰۰.۰۰۰ واحد (باکس قرمزرنگ) می‌تواند مهم‌ترین حمایت شاخص در این روند نزولی باشد.

 

به گفته وی، شاخص کل هم‌وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است، در هفته گذشته بدون تغییر ماند. این شاخص در روز اول کاری هفته قبل با عدد ۷۱۱ هزار واحد شروع به کارکرد و در پایان هفته و کمی نوسان با همین میزان بسته شد. روند کلی شاخص هم‌وزن هم تقریباً به مانند شاخص کل است و حمایت مهم منطقه ۵۶۰ هزار واحدی (باکس قرمزرنگ) را پیش روی خود دارد.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند چرخش شاخص کل به مدار صعودی را به همراه داشته باشد، مناسبات و مذاکرات سیاسی و اقتصادی دولت است. به گفته وی، دیدگاه‌های فوق صرفاً تکنیکالی بوده و عوامل و اخبار زیادی مانند مناسبات سیاسی و تصمیمات اقتصادی دولت، می‌تواند بر روند این شاخص‌ها تأثیر بگذارد.

 

 

منابع :تجارت نیوز، باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد 24، دنیای اقتصاد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها